IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL Code 12244102
Study programme
Grau en Periodisme (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Segon 1Q
Modality and teaching language
Department Estudis de Comunicació
Coordinator
HERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, ALEXANDER JOSÉ
E-mail alexanderjose.hernandez@urv.cat
Lecturers
HERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, ALEXANDER JOSÉ
Web
General description and relevant information
Assignatura destinada a que l'alumnat conegui i domini les tècniques bàsiques de locució i presentació per al mitjans audiovisuals i altres escenaris de comunicació interpersonal.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
Type B Code Competences Transversal
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A4 Pren consciència de la importància de la comunicació oral per a un desenvolupament professional d'èxit en qualsevol activitat relacionada amb la comunicació social
Domina les bases retòriques de la comunicació oral dirigida a auditoris grupals
Domina les tècniques bàsiques de la locució per a ràdio i televisió
Coneix i domina els elements bàsics de la comunicació no verbal com a aspecte inseparable d'una comunicació oral d'èxit
Type B Code Learning outcomes
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
A. La Locució i l'ús de la veu com a eina de comunicació 1. Aspectes fisiològics i expressius de la veu
2. Característiques pròpies de la sintaxi sonora: tècniques d’entonació
3. Adequació de la veu a registres informatius, publicitaris, d’entreteniment i/o ficció.
4. Tècniques bàsiques de redacció per ràdio i televisió.
5. Aplicació del ritme de la veu a la comunicació audiovisual.
6. Principis bàsics de la locució amb música
B. La locució no verbal i la presentació televisiva 1. Factors que intervenen en la presentació televisiva
2. L'adequació de la veu i el cos als espais televisius
3. La improvisació
4. Tècniques d'ús del teleprompter
C.La comunicació interpersonal 1. L'estructura: les parts del discurs
2. L'adequació a l'espai i l'entorn de les presentacions orals
3. Tècniques de relaxació i respiració
4. L'estil lingüístic
5. Elaboració del material de suport. Tècniques de visualització de la informació

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A4
4 0 4
Sessió Magistral
A4
CT5
11 8 19
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
3 15 18
Presentacions / exposicions
A4
8 18 26
Pràctiques a laboratoris
A4
27 30 57
Pràctiques a través de TIC
A4
CT5
2 16 18
Atenció personalitzada
A4
5 3 8
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura. Realització de primers diagnòstics de la veu i resta d'habilitats comunicatives que es desenvoluparan durant el curs.
Sessió Magistral Sessions a l'aula teòriques pràctiques que presenten les diferents tècniques i paràmetres d'anàlisi i creació de la locució als mitjans audiovisuals i en situacions de comunicació interpersonal.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Els alumnes realitzaran un e-portafoli propi que reculli les pràctiques realitzades i altres evidències que mostrin el desenvolupament de les competències orals. Aquest treball inclourà la reflexió i l'autovaloració de l'estudiant.
Presentacions / exposicions D'acord amb una altre assignatura, es prepararà i s’avaluarà una presentació oral amb assaig enregistrat, anàlisi del material de suport i l'estructura del discurs i diagnòstics de l’ús de la veu i el cos.
Nota: activitat pendent de confirmació.
Pràctiques a laboratoris Realització de diverses pràctiques de locució (estudi de ràdio i de televisió) destinades a l'aprenentatge i de l'adquisició de les tècniques específiques de la redacció i la locució. Es realitzen enregistraments i sessions d'anàlisi i avaluació formativa.
Pràctiques a través de TIC Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics supervisats pel docent.
Atenció personalitzada Els estudiants realitzaran com a mínim una tutoria de seguiment al llarg de l'assignatura on es treballarà la coavaluació

Atenció personalitzada
Description

Tutories individuals on es fa anàlisi del portafoli per fer el seguiment de l'avaluació continua i altres aspectes relacionats amb l'assignatura.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
Al llarg del curs, l'alumne elabora un portafoli que inclou les seves pràctiques i reflexions que seran analitzades en les tutories individuals. La construcció del portafoli i l’autoavaluació de l’alumne seran els criteris claus de l’avaluació.

Es farà servir al final la coavaluació per decidir aquesta qualificació
10%
Presentacions / exposicions
A4
Realització d'una presentació oral dins del marc d'una altre assignatura on s'avaluaran el aspectes referits a l'expressió oral.

Es fara servir l'heteroavaluació.
10%
Pràctiques a laboratoris
A4
Es farà servir l'avaluació entre iguals i la coavaluació al llarg de les sessions d'audició i visionat als laboratoris. 70%
Pràctiques a través de TIC
A4
CT5
Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics.

Es farà servir l'avaluació entre iguals supervisada pel docent.
10%
Others  
 
Other comments and second exam session

Dins del sistema d'avaluació continua, l'alumnat que superi una mitjana de 8 a les pràctiques es qualificarà com excel·lent el final de l'assignatura.

En cas de no assolir a l'avaluació continuada algun resultat d'aprenentatge associat amb les pràctiques, l'estudiant pot fer les recuperacions específiques a la segona convocatòria. Degut al caràcter pràctic de l'assignatura, aquesta no contempla la modalitat d'avaluació única.

La prova de teoria amb un valor del 10% de la nota final, haurà d'aprovar-se i no fa mitjana amb la resta de pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica

Verderver, Rudulf (2006): Comunícate. Thomsom Paraninfo. México

Alons,Carmen M. et al. (2004): La radio que convence: manual para creativos ylocutores publicitarios. Barcelona: Ariel.

Guevara,Alejandro (2003): Locución: el entrenador personal. Buenos Aires: Catapultaeditores.

Huertas,A. i J. J. Perona (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales: laradio. Barcelona: Bosch.

Polode Guinea, E. et al. (1997): Locución y presentación televisiva. Madrid:Instituto Oficial de Radio y Televisión.

Rodero,Emma (2003): Locución Radiofónica. Madrid: IORTV i Universidad Pontificia.

Rodríguez, José Manuel (2000): Técnicas de locuciónradiofónica. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.

Agost,Rosa (1999): Traducción y doblaje: palabras, voces e imágenes. Barcelona:Ariel.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.