DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA Código 12244107
Titulación
Grau en Periodisme (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
QUILES PASCUAL, ARNAU
Correo-e arnau.quiles@urv.cat
mariavaleria.russo@urv.cat
Profesores/as
QUILES PASCUAL, ARNAU
RUSSO MUSSO, MARÍA VALERIA
Web
Descripción general e información relevante

Disseny gràfic: El llenguatge i més concretament el llenguatge gràfic és l’eina principal del disseny gràfic. S’estudiarà per controlar la manera en que els missatges visuals es poden generar. El disseny gràfic és una activitat que consisteix en definir les característiques formals finals de peces de comunicació visual a partir d’un encàrrec. El dissenyador in-forma, dóna forma gràfica a una comunicació determinada. Disseny multimèdia: Aquesta assignatura pretén introduir a l'alumne en les eines i les plataformes pròpies del disseny multimèdia


 

 

 

 



Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A10 Saber dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, audiovisuals i digitals, i en qualsevol tipus de suport gràfic, així com conèixer l’ús de tècniques i eines per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A10 Coneix i sap aplicar els fonaments de la composició visual en treballs de disseny gràfic i multimèdia
Coneix i sap aplicar els fonaments del cromatisme aplicats al disseny gràfic o multimèdia
Coneix i sap utilitzar el programari de creació de grafisme per a suport físic i bidimensional o per a multimèdia
Coneix i sap aplicar les tècniques i els criteris de producció i disseny d'aplicacions interactives multimèdia
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Activar la mirada per entendre el disseny gràfic Fer-se preguntes com per exemple:
El dissenyador gràfic decora paper? Ordena la informació? On trobem aplicat el disseny gràfic en la nostra vida quotidiana?
Metodologia projectual . Com plantejar un projecte
. Del layaout a la maqueta final
. Del projecte bàsic al projecte executiu
. Estudi teòric dels diferents ingredients per cuinar un projecte:
El disseny multimèdia Definició del concepte multimèdia, origen, pares teòrics, terminologia.
Els nous mitjans digitals i les eines de comunicació en xarxa. Els conceptes web 1.0 (estàtic), web 2.0 (dinàmic) i web 3.0 (semàntic).
Utilització dels gestors de continguts i eines de treball en grup en xarxa.
Arquitectura de la informació Pàgina web i lloc web
Tipologies d’estructures
Plantejament d’un projecte web La descripció del projecte
L'arquitectura del lloc web.
Disseny de l’entorn gràfic Elements a tenir en compte en el suport digital utilitzat.
La composició de la pàgina. Tipografia, imatges i codi cromàtic a la web.
Jerarquia en la distribució dels diferents elements i continguts
Usabilitat web Els estàndars web. Html, javascript i CSS.
La importància de la resposta de l'usuari en el plantejament web.
Consells per a una correcta usabilitat.
Accessibilitat web Definició d’accessibilitat web.
Diferents normatives per avaluar l'accessibilitat dels llocs web.
L'accessibilitat en la programació de les pàgines web.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A10
2 0 2
Sessió Magistral
A10
30 60 90
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
30 60 90
Atenció personalitzada
A10
30 0 30
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es realitzarà una activitat introductòria al principi de cada quadrimestre per ubicar el bloc temàtic corresponent a l'alumne.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals, s'explicaran els continguts conceptuals del programa de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es realitzaran diferents pràctiques a les aules informàtiques de la unitat que serviran per reforçar els continguts expossats a les diferents sessions magistrals
Atenció personalitzada Els projectes que hagin de lliurar els alumnes o els grups de treball hauran de seguir unes tutories mínimes amb els professors responsables, tant pel que fa a la part de disseny gràfic com la part de disseny multimèdia

Atenció personalitzada
descripción

S'atendrà a l'alumnat per l'aclariment de qualsevol tipus de dubte relacionat amb els exercicis, qüestions o conceptes plantejats a les sessions magistrals. En el cas de les pràctiques als laboratoris, l'atenció estarà basada amb l'assessorament, per tal que l'alumne realitzi l'activitat pràctica de manera satisfactòria. En el cas de les tutories, l'alumne o el grup d'alumnes haurà d'anar mostrant l'evolució i plantejament del seu projecte fins a la consecució final d'aquests.



Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica Castells, M. , La Galàxia Internet., Barcelona: Rosa dels Vents. , 2002
Deyan Sudjic, El lenguaje de las cosas, Turner, 2009
Enric Satué, Los años del diseño (la decada republicana), Turner, 2003
André Ricard, Hitos del diseño, Ariel, 2009
Pilar Vélez Vicente i Anna Calvera Sagué, El disseny gràfic: d’ofici a professió (Museu del disseny), Barcelona: Museu del Disseny de Barcelona. Institut de Cultura. Ajuntament de Barcelona, 2014
Lev Manovich, El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital, Barcelona: Paidós Comunicación 163, 2005
Xavier Colomés Fornós, CSS. Guía práctica, Madrid: Anaya multimedia, 2008

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.