Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
| A7 |
Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia. |
| A11 |
Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix la teoria i la pràctica de l'organització en gèneres dels textos periodístics en premsa, ràdio, televisió i Internet
| | A7 |
Comprèn l’estructura, les dinàmiques i les rutines de producció d’una redacció d’informatius
| | A11 |
Coneix i sap aplicar el concepte de notícia i de noticiabilitat, i dominar les tècniques bàsiques de producció de notícies per a premsa, ràdio, televisió i internet
Desenvolupa les habilitats socials necessàries per al treball en equip que té lloc en les redaccions de mitjans escrits, audiovisuals i interactius
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Conceptes bàsics del periodisme informatiu |
|
La notícia: concepte i característiques |
Criteris de noticiabilitat
Vida de la notícia
Esdeveniments previstos i imprevisibles
Agenda informativa |
Les fonts informatives |
Tipologia
Gestió de les fonts
Citació i atribució de les fonts
Internet i les xarxes socials com a font informativa |
Periodista de mitjans i periodista de fonts |
Diferències i coincidències
Periodista de fonts: notes de premsa, convocatòries, dossiers informatius, internet, xarxes socials, seguiment de l'esdeveniment |
La peça informativa escrita |
Estructura i característiques
Entrevista informativa |
La peça informativa en ràdio |
Tipologia de programes informatius radiofònics |
La peça informativa en televisió |
Tipologia d'informatius de televisió. Tipologia de peces informatives de televisió. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
35 |
0 |
35 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
50 |
0 |
50 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
0 |
100 |
100 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
35 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació general dels objectius de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Sessions teòriques, presencials o virtuals, per desenvolupar els coneixements bàsics dels continguts de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'exercicis de redacció de notícies reals per a premsa, ràdio i televisió. Com a alternativa, les pràctiques es poden realitzar virtualment. |
Pràctiques de camp/sortides |
Cobriment de notícies i esdeveniments reals per a la realització de peces informatives de premsa, ràdio i/o televisió. |
Resolució de problemes, exercicis |
Plantejament de diferents supòsits que es debaten en grup i cal resoldre individualment. |
Atenció personalitzada |
Correció personalitzada de les pràctiques realitzades al llarg del curs pels alumnes. Seguiment i avaluació dels treballs presentats. |
Descripció |
Al llarg del curs hi ha previstes diverses sessions d'atenció individual i en grup a partir de l'anàlisi i correcció de les pràctiques realitzades. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
L'avaluació te en compte la qualitat de la redacció i locució de les peces informatives elaborades per a ràdio i televisió, d'acord amb el contingut teòric de l'assignatura. Les pràctiques es fan en horari de classe a les aules TIC o virtualment. |
40% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Pràctiques reals, a base de cobrir actes i esdeveniments reals per a premsa, ràdio i/o televisió. L'avaluació té en compte la capacitat de síntesi i la interiorització del concepte de notícia. |
40% |
Altres |
|
Altres exercicis pràctics: lectura d'un llibre en cadascun dels semestres, i testos d'actualitat periòdics. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A partir de la tercera pràctica no presentada, l'alumne no es podrà acollir a l'avaluació continuada i haurà de realitzar una prova a final de curs, en segons convocatòria. |
Bàsica |
Balsebre, Armand, La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra, 1998
Palau Sicart, Goretti, Gabinets de comunicació: periodistes a l’altra banda, Pòrtic, 2003
Reig, Ramon, El Periodista en la telaraña: nueva economía, comunicación, periodismo, públicos, Anthropos, 2007
Luengo Benedicto, Juan Tomàs, Cómo elaborar informativos en radio, Comunicación Social, 2010
Benavides, José Luis, Escribir en prensa, Pearson, 2004
De Moragas, Miquel; Prado, Emili, La televisió pública a l'era digital, Pòrtic , 2000
Oliva, L. Sitjà, X., Las noticias en radio y televisión, Omega, 2009
Martínez Albertos, José Luis, Curso general de redacción periodistica, Thomson, 2002
, www.lavanguardia.es, ,
, www.ara.cat, ,
, www.3cat24.cat, ,
, www.cadenaser.com, ,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|