IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PERIODISME A INTERNET Code 12244115
Study programme
Grau en Periodisme (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modality and teaching language
Department Estudis de Comunicació
Coordinator
CANOVACA DE LA FUENTE, ENRIQUE
E-mail enrique.canovacadela@urv.cat
Lecturers
CANOVACA DE LA FUENTE, ENRIQUE
Web
General description and relevant information

Aquesta assignatura pretén oferir una introducció prou àmplia de les particularitats del periodisme digital, entés principalment pel que s’encarrega de la producció de notícies d’actualitat per a Internet. Els diferents mòduls, a través de les explicacions, exemples i activitats, us permetran produir informació en portals de notícies i weblogs, així com aprofitar al màxim les eines i serveis d'Internet (xarxes socials, producció multimèdia). 



Competències
Type A Code Competences Specific
 A3 Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet.
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A3 Entén com s'organitza el treball quotidià dels periodistes digitals
Interpreta els reptes que suposa el paper més actiu de l'audiència a Internet
Avalua les diferents alternatives existents com a model de negoci per a publicacions digitals
Adquireix una visió àmplia sobre les particularitats del periodisme digital, entès, principalment, com aquell que s’encarrega de la producció d’informació d’actualitat per a Internet
Coneix els canvis que suposa Internet en el periodisme com a professió
Entén les característiques d’Internet rellevants per a la producció de continguts informatius
 A4 Explora les particularitats dels productes informatius a Internet en comparació amb els mitjans de comunicació tradicionals
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1) El periodisme en el nou context comunicatiu Un nou entorn: conversa, saturació, immediatesa, multimedialitat. El nou rol del periodista. L'escriptura de cibernotícies. Definició d'un cibermitjà. Avantatges i desavantatge a la xarxa. Definició de la teoria del Long Tail.
2) Tendències del periodisme digital Anàlisi de les principals capçeleres de l'Estat i de Catalunya. Detecció del periodisme brossa. La influència de les xarxes socials. L'entesa del cibermitjà com un model de serveis comunicatius. Les característiques del periodisme esportiu a la xarxa. Com aconseguir credibilitat i rendibilitat a Internet?
3) El periodisme ciutadà La irrupció dels ciutadans com a periodistes. La teoria de Dan Gillmor. Pot un ciutadà fer la tasca de periodista? La influència dels contextos socials i culturals en el periodisme ciutadà. Avantatges i desavantatges d'aquest tipus de peroidisme.
4) La participació de l'usuari i les xarxes socials L'ús que fan de les xarxes socials els cibermitjans. Aplicació de criteris periodístics poc rigurosos. Models de gestió de comentaris. Tendència cap al control de la participació. Manca de models de participació innovadors.
5) Models de negoci a la xarxa De la informació a l'infotaintment. Els serveis paral·lels associats a la publicitat. La venda i patrocini de continguts. Models de pagament en l'àmbit estatal i internacional. La concepció del mitjà com una empresa més enllà del periodisme. La creació d'empreses reader-revenue.
6) El periodisme digital local i tematitzat La creació de projectes periodístics a Internet des de la proximitat. Avantatges, dificultats i incerteses. Panorama del periodisme digital al Camp de Tarragona. La creació de microaudiències i la seva rendibilitat. El periodisme digital tematitzat.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CT6
30 0 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
CT2
14 30 44
Treballs
A3
13 60 73
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació del curs: objectius i pràctiques
Sessió Magistral Durant dues hores a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari a través d'explicacions, discussió de lectures i estudi de casos.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Les tres primeres setmanes suposaran l'escriptura de noticies. Es simularan situacions reals per tal que l'estudiant actuiï. Cada setmana, l'alumne generarà un document periodístic, però no tots seran puntuables.
Treballs A partir de la quarta setmana, dividits en grups de 4 persones, els alumnes hauran de generar continguts reals en format text, vídeo i fotografia. Hauran de fer notícies, reportatges i entrevistes. Es penjaran a un wordpress de l'assignatura.
Atenció personalitzada Durant el curs s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.

Atenció personalitzada
Description

Durant el curs s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. 


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
CT2
Les tres primeres setmanes suposaran l'escriptura de noticies. Es simularan situacions reals per tal que l'estudiant actuiï. Cada setmana, l'alumne generarà un document periodístic, però no tots seran puntuables. 15%
Treballs
A3
A partir de la quarta setmana, dividits en grups de 4 persones, els alumnes hauran de generar continguts reals en format text, vídeo i fotografia. Hauran de fer notícies, reportatges i entrevistes.

Dues pràctiques invididuals, la primera de les quals serà la ressenya d'un llibre sobre periodisme digital, i la segona, un article d'anàlisi proposat pel professor.
52%





18%
Others  

Assistència a classe. Participació a classe.

15%
 
Other comments and second exam session

Per aprovar l'assignatura en primera convocatòria, cal superar el 5 de mitjana de la nota global, amb independència del número de pràctiques que hagi aprovat o entregat. Si l'alumne no supera aquesta nota i està suspès, en segona convocatòria haurà de lliurar aquelles pràctiques que no ha entregat o bé repetir-ne aquelles que el professor consideri. Els criteris de correcció seran els mateixos en la primera i segona convocatòria.

D'altra banda, el professor es reserva el dret de posar notes individuals en les pràctiques en grup. De fet, cada membre del grup ha d'identificar les feines que ha realitzat.

Avaluació única

En cas que l'estudiant no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb el professor de l'assignatura abans del 29 de febrer de 2024, per tal de pactar una avaluació alternativa i única. Si no avisa abans d'aquesta data no tindrà dret a acollir-se a aquest tipus d'avaluació.

La persona que faci avaluació única haurà d'entregar les mateixes pràctiques que els alumnes que fan avaluació continuada. Així i tot, si no pot fer feina grupal, se'l donaran alternatives. Així mateix, haurà de fer un treball extra per compensar la no presència a les classes.


Fonts d'informació

Bàsica García Jiménez, Antonio, Aproximaciones al periodismo digital , Dykinson, 2007,
Domínguez, Eva, El Cuarto bit : una década de reflexiones sobre periodismo e Internet , Editorial UOC, 2010,
Núria Almiron, Josep Manuel Jarque, El Mito digital : discursos hegemónicos sobre Internet y periodismo, Anthropos, 2008,
Andrés Boix Palop, Guillermo López García, editores, La Autoría en la era digital : industria cultural y medios de comunicación, Tirant lo Blanch, 2006,
María Ángeles Cabrera (coordinadora), Evolución de los cibermedios : de la convergencia digital a la distribución multiplataforma , Fragua, 2013,
Cobo Juárez, Silvia, Internet para periodistas : kit de supervivencia para la era digital , UOC, 2012,
Marie Prat, SE0 : posicionamiento de su sitio web en Google y otros buscadores, ,
Daniel Aranda, Amalia Creus, Jordi Sánchez-Navarro (eds.), Educación, medios digitales y cultura de la participación, UOC, 2013,
Jesús Miguel Flores Vivar, Francisco Esteve Ramírez, Periodismo Web 2.0 , Fragua, 2009,
Jesús Flores Vivar (coordinador), Contenidos y servicios periodísticos en las redes sociales , Fragua, 2014,
Mariano Cebrián Herreros y Jesús Miguel Flores Vivar (editores), Blogs y periodismo en la red, Fragua, 2007,
López García, Xosé, Ciberperiodismo en la proximidad , Comunicación Social, 2008,
Domínguez, Eva, Microperiodismos : aventuras digitales en tiempos de crisis, UOC, 2012,
Salaverría, Ramón, Redacción periodística en Internet , EUNSA, 2005,
Enrique Canovaca de la Fuente, El periodisme digital amb valor: Claus per a la sostenibilittat de la premsa, Aldea Global, 2019


Manuals de periodisme digital
Salaverría, Ramón (2005) Redaccion periodistica en Internet. Pamplona: Eunsa.
    Manual de redacció de notícies per Internet.
Josep Lluís Micó (2006) Periodisme a la Xarxa. Vic: Eumo.
    Reflexions sobre les possibilitats informatives d'Internet.

Història del periodisme digital
Abbate, J. (1999) Inventing the Internet. Cambridge (EUA): MIT Press.
    Història dels orígens d'Internet.
Boczkowski, Pablo J. (2006) Digitalizar las noticias. Buenos Aires: Manantial.
    Descripció dels primers projectes de periodisme digital a EUA i anàlisi dels factors que han influït en la seva evolució.
Estévez, J. (2002) Periodismo en la red. Madrid : Anaya Multimedia.
    Història i organització interna dels principals mitjans digitals espanyols.

Rutines de treball del periodisme digital

Domingo, David & Paterson, Chris (eds.) (2011) Making Online News. Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet Journalism. New York: Peter Lang.
    Tendències actuals en periodisme digital en diversos països.
Masip, Pere (2008) Internet a les redaccions. Barcelona: Trípodos.
    L'ús d'Internet com a font informativa en mitjans tradicionals.

Paterson, C. i Domingo, D. (2008) Making Online News: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang.
    Rutines de treball i evolució del periodisme digital en diversos països.
Friend, Cecilia i Singer, Jane (2007) Online Journalism Ethics. ME Sharpe.

Mitjans digitals a Catalunya i Espanya
Domingo, D. (2004) Periodisme Digital a Catalunya: radiografia de 445 webs informatius. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya.
    Història i característiques bàsiques dels mitjans digitals catalans.
Salaverría, Ramón (ed.) (2005) Cibermedios. Sevilla: Comunicación Social.
    Característiques dels mitans digitals a Espanya.

Periodisme participatiu

Allan, Steve & Thorsen, Einar (eds.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. Peter Lang.
     Anàlisi del paper dels ciutadans com a productors d'informació a partir de casos de tot el món.
Gillmor, Dan (2005) We the media. Llibre digital:
http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp
    Debat sobre les possibilitats que obre Internet com a mitjà participatiu.
 Singer, Jane B; Hermida, Alfred; Domingo, David; Heinonen, Ari; Paulussen, Steve; Quandt, Thorsten; Reich, Zvi; Vujnovic, Marina (2011) Participatory Journalism: Guarding Open Gates in Online Newspapers. New York: Wiley-Blackwell.
    Anàlisi de la gestió de la participació de l'audiència en deu països.

Complementària Gallego Pérez, J. Ignacio, Podcasting : nuevos modelos de distribución y negocio para los contenidos sonoros , UOC, 2010,
Marta Pacheco Rueda (coordinadora), La Publicidad en el contexto digital : viejos retos y nuevas oportunidades , Comunicacion Social, 2008,
Mario Tascón, dirección ; Marga Cabrera, coordinación, Escribir en internet : guía para los nuevos medios y las redes sociales, Círculo de Lectores, 2012,
Pastor, Lluís, La Gestión periodística del público , UOC, 2010,


Webs recomanades: actualitat del periodisme digital

Àmbit català:
Comunicació 21: http://www.comunicacio21.com
Escacc: http://www.escacc.cat
Núria Masdeu: http://nuriamasdeu.blogspot.com

Àmbit espanyol:
e-periodistas: http://e-periodistas.blogspot.com
Lola como Mola: http://lolacomomola.blogspot.com

Àmbit nordamericà:
Nieman Journalism Lab: http://www.niemanlab.org/
Reportr: http://reportr.net
Teaching Online Journalism: http://mindymcadams.com/tojou

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.