DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ORGANITZACIÓ I PRAXI DELS GABINETS DE COMUNICACIÓ Código 12244116
Titulación
Grau en Periodisme (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
SANS GUERRA, RAQUEL
Correo-e raquel.sans@urv.cat
francisco.montoya@urv.cat
Profesores/as
SANS GUERRA, RAQUEL
MONTOYA GONZÁLEZ, FRANCISCO
Web
Descripción general e información relevante

L'assignatura incideix en la importància de la comunicació per a les organitzacions, ofereix una visió integral sobre l’activitat dels professionals que planifiquen i executen serveis de comunicació, tant integrats en organitzacions empresarials o institucionals com a través d'empreses especialitzades, i aprofundeix en el coneixement i la pràctica de les eines més habituals. També fa una introducció en la comunicació de crisi i en la gestió dels intangibles (reputació, marca, etc.) i la seva relació amb la comunicació.



 

 



Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A13 Conèixer i saber aplicar les principals tècniques i sistemes de gestió de les relacions entre els organismes públics o privats i el sistema mediàtic.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A13 Comprèn la importància d'una correcta gestió de la comunicació per a qualsevol empresa o institució contemporània.
Obté una visió integral de l'activitat dels professionals que planifiquen i executen serveis de comunicació en empreses i institucions.
Coneix i sap aplicar les principals tècniques i eines de la gestió de la comunicació interna i externa d'una empresa o institució.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. La importància de la comunicació en les organitzacions 1.1. La comunicació en la cultura empresarial actual
1.2. Els valors intangibles: marca, reputació, etc.
1.3. El responsable integral de la comunicació en les organitzacions
1.4. Empreses de comunicació corporativa
2. El periodisme de fonts 2.1. Una especialitat professional.
2.2. Criteris de bones pràctiques professionals.
3. La comunicació cap a l’exterior de l'organització 3.1. Concepte i objectius
3.2. El coneixement de l’exterior
3.3. Eines de comunicació externa:
3.3.1. La nota de premsa
3.3.2. La roda de premsa
3.3.3. El dossier informatiu
3.3.4. Article d'opinió
3.3.5. Publireportatge
3.3.6. Entrevistes
3.3.7. Reunions periòdiques
3.3.8. Publicacions externes corporatives
3.3.9. Altres: exclusives, filtracions, rumors, off the record
3.3.10. El gabinet de comunicació "on line"
4. La comunicació en l’interior de l'organització 4.1. Concepte i objectius
4.2. Comunicació ascendent/descendent/horitzontal
4.3. Comunicació formal/informal
4.4. El Pla de Comunicació Interna
4.5. Eines de comunicació interna:
4.5.1. Comunicació puntual: circular interna, full informatiu, correu electrònic, tauló d'anuncis.
4.5.2. Comunicació massiva: intranet, xarxes socials, dossier de premsa, manual de benvinguda, publicacions corporatives internes.
4.5.3. Comunicació interactiva: bústia d'idees, videoconferència, contestador telefònic, butlletí telefònic o de vídeo.
4.5.4. Comunicació presencial: convencions, jornada de portes obertes, activitats lúdiques, activitats familiars.
5. Introducció a la comunicació de crisi 5.1. Concepte de crisi
5.2. Principis bàsics d'actuació davant d’una crisi
5.3. El pla de comunicació en situacions de crisi
6. El pla de comunicació de l'organització 6.1. Conceptes bàsics
6.2. Procés d'elaboració

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A13
CT2
22 44 66
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A13
CT2
8 0 8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A13
CT2
20 20 40
Presentacions / exposicions
A13
CT2
2 8 10
Treballs
A13
CT2
2 20 22
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A13
CT2
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació general del programa de l'assignatura, de l'organització de les pràctiques i del sistema d'avaluació. Resolució de dubtes.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari de l'assignatura. Ocuparà habitualment el 75% del temps destinat a la part teòrica de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Reforçament del temari de l'assignatura mitjançant l'exposició de supòsits pràctics o casos concrets. Ocuparà habitualment el 25% del temps total destinat a teoria.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de pràctiques individuals a l'aula d'informàtica, desenvolupant i reforçant els continguts teòrics del temari.
Presentacions / exposicions Pràctica de caràcter col·lectiu (en grups de tres alumnes) que tindrà una preparació prèvia, fora de l'aula, i una presentació a l'aula d'informàtica davant la resta de la classe.
Treballs Realització de treballs de caràcter pràctic, que poden ser iniciats durant el temps de pràctiques a l'aula d'informàtica però que hauran de ser enllestits/revisats fora de l'aula, i enviats al professor per a la seva avaluació.
Atenció personalitzada Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials (convenint específicament el moment de la reunió), com a través del correu electrònic/Moodle.

Atenció personalitzada
descripción

Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials (convenint específicament el moment de la reunió), com a través del correu electrònic/Moodle.




Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A13
CT2
S'avaluarà la continuïtat en la realització dels treballs pràctics encarregats. Per tenir avaluació d'aquesta part serà necessària la realització d'almenys el 80% dels treballs encarregats. 5%
Presentacions / exposicions
A13
CT2
Exposició a classe d'una prova pràctica (simulació d'una roda de premsa), preparada prèviament. Prova en grup (tres alumnes). De realització obligatòria per tenir avaluació d'aquesta part. 10%
Treballs
A13
CT2
Sis treballs de caràcter individual realitzats sobre aspectes del temari. Poden ser iniciats a l'aula, però hauran de ser revisats/acabats fora de l'aula i enviats en el termini establert al professor per a la seva avaluació. Serà obligatòria la realització d'almenys cinc treballs (un d'ells imprescindible) per tenir avaluació d'aquesta part. 45%
Proves de desenvolupament
A13
CT2
Prova de desenvolupament sobre el temari de l'assignatura. 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Requisits per a l'avaluació continuada:

  • Realitzar i aprovar la prova de desenvolupament.
  • Tenir avaluació de la part "Treballs" (haver realitzat un mínim de cinc treballs, un d'ells imprescindible).
  • Participar a l'aula en la presentació/exposició d'una prova pràctica (simulació d'una roda de premsa).

Els alumnes que no puguin optar a l'avaluació continuada, aniran a la segona convocatòria, que estarà formada per dues proves: una prova teòrica (50% de la nota) i una prova pràctica (50% de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica

Arroyo, Luis i Yus, Magali (2003), Los cien errores de la comunicación de las organizaciones, ESIC Editorial, Madrid

Barquero, José Daniel i Barquero, Mario (coord.) (2003), Manual de relaciones públicas.Comunicación y publicidad, Gestión 2000.com, Barcelona

Benavides et al. (2001), Dirección de comunicación empresarial e institucional, Gestión 2000.com, Barcelona

Col·legi de Periodistes de Catalunya (2009), Els gabinets de comunicació. Criteris de bones pràctiques professionals. Publicat a la pàgina web (http://www.periodistes.org/?q=llista_de_documents).

Costa, Joan (2004), DirCom on line. El master de Dirección de Comunicación a distancia, Editorial Design, La Paz (Bolívia)

Elias, Joan i Mascaray, José (2003), Más allá de la comunicación interna. La intracomunicación, Gestión 2000.com, Barcelona

Fita, Jaume (1999), Comunicación de programas de crisis, Gestión 2000, Barcelona

Losada Díaz, José Carlos (coord.) (2004), Gestión de la comunicación en las organizaciones, Ariel Comunicación, Barcelona

Palau, Goretti (2003), Gabinets de comunicació. Periodistes a l'altra banda, Eines de Periodista, Pòrtic, Barcelona

Ramos, Fernando (2002), La comunicación corporativa e institucional. De la imagen al protocolo, Editorial Universitas, SA, Madrid

Villafañe, Justo (2004), La buena reputación. Claves del valor intangible de las empresas, Piràmide, Madrid  

Cobo, Sílvia (2012), Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital, Ediutorial UOC, Barcelona

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
GÈNERES INFORMATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244112
GÈNERES INTERPRETATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244113

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12244006
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12244102
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12244101
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.