DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) CRÍTICA LITERÀRIA CATALANA Código 12254111
Titulación
Grau en Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
DE LA CRUZ MORAN, YAIZA
Correo-e yaiza.delacruz@urv.cat
Profesores/as
DE LA CRUZ MORAN, YAIZA
Web http://www.urv.cat/dfilcat/departament/personal/view.php?ID=8
Descripción general e información relevante

Estudi dels principals corrents i autors de la crítica literària catalana emmarcada en la universal. Pràctica en el coneixement i valoració dels textos crítics.




Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodológics de la literatura i crítica literària.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Primeres manifestacions de la crítica al segle XIX:

1.1. Dissidència progressista: Balaguer, Cortada, Güell
1.2. La sistematització de la crítica i la gestació de la novel·la: Josep Yxart i Joan Sardà a La Renaixença i altres òrgans de premsa
2. La crítica modernista. Escriptors, crítics i teòrics:

2.1. L’Avenç: Massó i Torrents, D. Perès, Jaume Brossa
2.2. El messianisme i el vitalisme de Catalònia: Pérez-Jorba
2.3. L’eclecticisme de Joventut
2.4. El Poble Català: Prudenci Bertrana, Gabriel Alomar, Manuel de Montoliu, Cebrià de Montoliu, Diego Ruiz…
3. Programa noucentista i plataforma crítica: teories estètiques per a la poesia i la prosa lírica:

3.1. Eugeni d’Ors, Josep Carner, Jaume Bofill i Mates
3.2. Alexandre Plana i l’Antologia dels poetes catalans moderns (1914)
3.3. El grup de La Revista: Josep M. Lòpez-Picó, Joaquim Folguera
3.4 Josep M. Capdevila i La Paraula Cristiana
4. Bases teòriques i crítiques entre els anys vint i la guerra civil:

4.1. Carles Riba, idealisme i crítica
4.2. Marià Manent i Tomàs Garcés, crítics de llarga continuïtat
4.3. J.V. Foix, visions crítiques avançades
4.4. Els crítics de l’avantguarda: Carbonell, Gasch. Montanyà
4.5. La Publicitat, la Revista de Catalunya, L’Opinió, El Matí, La Nau i la crítica
4.6. Carles Soldevila: continuïtat crítica
4.7. Domènec Guansé: represa de la novel•la i canon
5. Publicacions republicanes i crítica: La Rambla, Mirador

5.1. Model de novel•la, guiatge del lector, mercat literari i crisi del llibre
5.2. Rosa M. Arquimbau, Irene Polo, Anna Murià i altres periodistes independents
5.3. La crítica literària professional: Armand Obiols, Ramon Esquerra, Just Cabot, Domènec Guansé, Rafael Tasis
6. La represa en la postguerra:
6.1. El realisme històric: Joaquim Molas i Josep M. Castellet
6.2. Un altre punt de vista: Joan Triadú, antòleg de poesia i divulgador de la novel·la i la poesia de postguerra
6.3. Maurici Serrahima i Joan Teixidor
6.4. Crítics de poesia: Joan Ferrater, Jaume Bofill i Ferro, Josep Romeu i Figueras
6.5. Destino: gresol de crítica entre els 50 i els 70
6.6. Activista cultural i crític: Albert Manent
6.7. Joan Fuster, crític subtil i historiador de la literatura
6.8. Crítics i escriptors: el progrés de la novel·la envers els gèneres.
6.9. Revistes dels 80 i els 90: Serra d'Or. Els Marges. Faig, Cultura, Saber, Lletra de Canvi
6.10. Sistematitzacions generacionals dels novel·listes: Àlex Broch
7. La crítica dels noranta i del segon mil·leni:
7.1. Crítica especialitzada: Estudis Romànics, Els Marges, Serra d’Or, Revista de Catalunya, Caràcters, L’Espill, Afers, i altres
7.2. Crítica en premsa: Avui, Quadern de Catalunya d’El País, La Vanguardia
7.3. Darreres tendències i polèmiques crítiques
7.4. Projecció social de l’intel•lectual i crític en l’actualitat

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A9
46 50 96
Presentacions / exposicions
A9
6 15 21
Treballs
A9
4 25 29
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Diàleg de tempteig a classe per a situar alumnat i professora davant les propostes de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició per part de la professora dels continguts especificats, sempre amb la possibilitat d'intervenció de l'alumnat. El suport i guiatge d'aquests continguts es toben en els dossiers proporcionats als estudiants/es (Moodle).
Presentacions / exposicions Exposicions escrites, altrament dites comentaris, dels textos crítics proposats per la professora i extrets dels dossiers proporcionats a l'alumnat com a material de treball individual i a l'aula.
Els fonaments per a confeccionar els comentaris es donaran a l'aula i en el dossier. El comentari serà autònom i individual. Seran dos comentaris: un al març i un al maig. Ambdós seran obligatoris i necessaris per a obtenir la qualificació final de l'assignatura. I ambdós s'hauran de presentar abans de donar a la professora el treball final de l'assignatura.
Treballs Elaboració personal d'un treball monogràfic pactat entre l'alumne/a i la professora i tutoritzat individualment.
Atenció personalitzada Tutoria personalitzada i guiatge detallat del treball monogràfic de cada alumne/a.

Atenció personalitzada
descripción

Tutoria personalitzada i guiatge detallat del treball monogràfic de cada alumne/a.




Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A9
Valoració dels dos comentaris escrits (a presentar: un a final de març i un dins la primera quinzena de maig). Cada un: 20%. Total: 40%. 40%
Treballs
A9
Valoració del treball monogràfic tutoritzat. 50%
Otros  

Seguiment de l'assistència, actitud i treball (atenció, presa d'apunts, intervencions) de cada alumne/a a l'aula.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria els criteris són els mateixos que a la primera, és a dir:

L'alumnat presentarà un treball monogràfic (60%) i dos comentaris escrits (cada un: 20%. Total: 40%).


Fonts d'informació

Bàsica


A classe es passarà informació bibliogràfica detallada, concreta i actual de cada tema.

Algunes referències bibliogràfiques bàsiques:

DAVID VIÑAS, Historia de la crítica literaria. Barcelona, Editorial Ariel, 2007

JORDI MALÉ (ed.), Les idees literàries al període d'entreguerres. Antologia de textos, Lleida, Càtedra Màrius Torres & Pagès editors, 2011.

MONTSERRAT CORRETGER, El combat per la novel·la (1924-1936), Publicacions de l'Abadia de Montserrat, Barcelona, 2008

MONTSERRAT CORRETGER, Domènec Guansé, crític i periodista: entre l'exili i el retorn, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, Barcelona, 2011

Algunes referències bibliogràfiques genèriques:

Jaume Medina, "La crítica literària i la història de la literatura", dins RIQUER/COMAS/MOLAS, Història de la Literatura Catalana, Vol. XI, Ariel, pp. 285-301

- Tasis, Rafael, Una visió de conjunt de la novel.la catalana, Publicacions de «La Revista», 1935.

 

- Tasis, Rafael, La literatura catalana moderna, Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya (Aspectes de l'activitat catalana 1), 1937.

 

- Tasis, Rafael, La novel.la catalana, Sagitari (Assaig 1), 1954.

 

- Tasis, Rafael, Un segle de poesia catalana [1833-1953], Ed. Selecta (Biblioteca Selecta 405), 1968.

 

- Guansé, Domènec, De Maragall a l'exili. Assaigs de crítica literària, El Mèdol, Tarragona, 1994.

 

--- Abans d'ara. Retrats literaris, El Mèdol, Tarragona, 1994.

 

- Miquel Dolç, Estudis de crítica literaria. De Ramon Llull a Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Publicacions de l'Abadia de Montser­rat, 1994.

 

- Triadú, Joan, La novel×la catalana de postguerra, Ed. 62 (a l'abast 171), 1982

 --- La poesia catalana de postguerra, Ed. 62 (a l'abast 205) 1985.

- Romeu i Figueras, Josep, Sobre Maragall, Foix i altres poetes, Laertes, 1984.

- Teixidor, Joan, Cinc poetes [Maragall, Guerau de Liost, Salvat-Papasseit, Riba i Espriu], Destino, 1969.

- Terry, Arthur, Sobre poesia catalana contemporània. Riba. Foix, Espriu, Ed. 62 (a l'abast 208), 1985.

--- Quatre poetes catalans: Ferrater, Brossa, Gimferrer, Xirau, Ed. 62 ( a l'abast 264), 1991.

Alan Yates, Una generació sense novel.la?, Ed. 62, Barcelona 1975.

Carme Arnau, Marginats i integrats en la novel×la catalana (1925-1938), Ed. 62, Barcelona 1987.

 

J. M. Castellet, La hora del lector, Península, Barcelona 2001.

 

Àlex Broch, Literatura catalana dels anys setanta, Ed. 62, Barcelona 1980.---  Literatura catalana dels anys vuitanta, Ed. 62, Barcelona,1991.---  Forma i idea en la literatura contemporània, Ed. 62,Barcelona 1993.

 

Valeriano Bozal (ed), Història de las ideas estéticas, Visor, Madrid,  vol I , 2000  i Vol II,  1999.

 

Dolors Oller,  La construcció del sentit, Empúries, Barcelona 1986

 

 DD.AA., Textos literaris catalans. Lectures i interpretacions (vol II),  a cura de N. Garolera, Columna,   Barcelona 1995

 

Joaquim Marco, Jaume Pont, La nova poesia catalana. Estudi i antologia,  Ed. 62, Barcelona 1980.

 

Robert Langbaum, La poesía de la experiencia. El monólogo dramático en la tradición literaria moderna, Comares, Granada1996 [Londres19571].

 

T.S. Eliot, Sobre poetes i poesia, Columna & Faig, Barcelona 1997 [Londres 19571]

 

Joan Ferraté, Apunts en net, Quaderns Crema, Barcelona 1991

 

  "       "        , Dinámica de la poesía, Seix Barral, Barcelona 1982

 

Pere Ballart, El contorn del poema, Quaderns crema (Assaig, 21), 1998

 

Jordi Julià, Al marge dels versos. Estudis sobre la forma i la percepció poètiques, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1999

 

Manuel Guerrero, Sense contemplacions. Nou poetes per al nou segle, Empúries, 2001

 

- Manent, Albert, i Crexell, Joan, Bibliografia catalana dels anys més difícils (1939-1943), Publicacions de l'Abadia de Montserrat 1988.

 

- Crexell, Joan, El llibre a Catalunya durant la Guerra Civil, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1990.

 

- Massot i Muntaner, Josep, «La represa del llibre català a la postguerra», Els Marges 17, setembre del 1979.

- Oller, Dolors, La construcció del sentit, Empúries, 1986.

- Friedrich, Hugo, Estructura de la lírica moderna, Seix Barral (Serie Mayor 24), 1974.

 

- Pagnini, Marcello, Estructura literaria y método crítico, Cátedra, Madrid, 1982.

 

- Sullà Enric, Poètica de la narració, Empúries 1985.

 

- Marchese, Angelo i Forradellas, Joaquín, Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria, Ariel, 1986.

 

- DD.AA., Anàlisis i comentaris de textos literaris catalans [a cura de Narcís Garolera], Curial (Manuals Curial, 5, 6, 8 i 9), 1982 i 1985), 4 volums.

 

- Parcerisas, Francesc, L'objecte immediat, Curial (Biblioteca d'Els Marges 2), 1991.

 

- Benet i Jornet, Josep M., La malícia del text, Curial (Biblioteca d'Els Marges 3), 1992.

 

- Totes les monografies de la col×lecció "Quaderns de navega­ció" dins «Les Naus d'Empúries», d'Editorial Empúries.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.