DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) EL LLEGAT CLÀSSIC Código 12264105
Titulación
Grau en Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Correo-e jesus.carruesco@urv.cat
pau.sabate@urv.cat
Profesores/as
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
SABATE MARQUES, PAU
Web
Descripción general e información relevante

Introducció a l'estudi de la tradició clàssica i la seva presència en la història de la literatura occidental fins als nostres dies. Es farà especial èmfasi en el mite com a llegat transversal i en el desenvolupament dels principals gèneres literaris (èpica, novel·la, lírica i gèneres dramàtics).


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Acostar-se a la llengua llatina i als aspectes més generals de la tradició clàssica.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Interpreta històricament la importància de la cultura clàssica.
Reconeix la multiplicitat de camps en què influeix la cultura clàssica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ




A. Llegat, tradició, recepció: qüestions conceptuals
B. La transmissió dels textos i la invenció de l’antiguitat.
II. LLENGUA A. El grec i els neologismes científics: alfabet, transliteració i transcripció.
B. Llatí i epigrafia: escriptura, paleografia i tipografia de l'antiguitat fins a l'actualitat.
III. MITE


A. La mitografia i la seva recepció
B. Mites i llegendes del repertori clàssic i la seva plasmació en les arts plàstiques.
IV. LITERATURA


A. Els gèneres literaris: teoria i desenvolupaments.
B. De l'èpica a la novel·la: les aventures de la narrativa.
C. El teatre: comèdia i tragèdia.
D. Les formes de la poesía lírica.
E. Diàleg, biografia, assaig: formes de civilització.
F. La historiografia.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
38 38 76
Treballs
A5
CT3
CT4
2 8 10
Presentacions / exposicions
A5
CT3
CT4
6 18 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
CT3
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5
CT3
2 6 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i avaluació de coneixements previs.
Sessió Magistral Exposició de continguts del temari i de la bibliografia específica a cada tema
Treballs Metodologia per fer un treball científic
Presentacions / exposicions Exposició per part de l' alumnes de continguts que complementen els camps del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant una hora setmanal, aproximadament, es discutiran i analitzaran casos concrets representatius del temari de l'assignatura.
Atenció personalitzada Horari d'atenció a l'alumne, en el despatx: dubtes i tutorització de treballs.

Atenció personalitzada
descripción

Aclariment de qüestions particulars i tutoria dels treballs.



Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A5
CT3
CT4
Treball de comentari d'obres literàries (lírica i narrativa breu) amb elements del llegat clàssic 20%
Presentacions / exposicions
A5
CT3
CT4
Presentació de comentari d'obres literàries (arts dramàtiques i escèniques) amb elements del llegat clàssic 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
CT3
Durant una hora setmanal, aproximadament, es discutiran i analitzaran casos concrets representatius del temari de l'assignatura. 15%
Proves mixtes
A5
CT3
Prova escrita combinant preguntes teòriques i activitat pràctica (comentari de text) 40%
Otros  

Es valorarà l'assistència i participació a classe.

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Hi haurà una segona convocatòria, que consistirà en un examen sobre els continguts de l'assignatura i els temes explicats a classe (100%). Si l'alumne/a ha presentat i superat els ítems de l'avaluació contínua de l'assignatura (tots excepte la prova mixta), pot sol·licitar que li sigui comptabilitzat aquests ítems i en aquest cas l'examen de segona convocatòria valdrà el mateix que la prova mixta de la primera (40%)


Fonts d'informació

Bàsica

Gilbert Highet, La Tradición Clásica, trad. A. Alatorre, 2 vols., México, FCE, 1985. [82.06 Hig]

R.R. Bolgar, The Classical Heritage and its Beneficiaries, Cambridge Univ. Press, 1973 [008 Bol]

A. Buck, L’eredità classica nelle letterature neolatine del Rinascimiento, Brescia, Paideia, 1980 [873.3.091 Buc]

G. Cavallo-P. Fedeli-A. Giardina (eds.), Lo spazio letterario di Roma antica, IV: Attualizzazione del testo, Roma. Salerno, 1991 [871(091) Spa]

L.Harwick-Stray, Chr. (ed.), A Companion to Classical Receptions, Oxford, Blackwell, 2008 [871/875 (091) Com

Craig W.Kallendorf (ed.), A Companion to the Classical Tradition, London, Blackwell, 2007 [807(091) Com]

L.D. Reynolds-N.G. Wilson, Copistas y Filólogos (Las vías de transmisión de las literaturas griega y latina), Madrid, Gredos, 1991 [871/875.08 Rey]

M.R. Lida de Malkiel, La tradición clásica en España, Barcelona, Ariel, 1975 [860.09 Lid]

R. Jenkyns (ed.), El legado de Roma, Barcelona, Crítica, 1995 [937 Leg]

M.I. Finley (ed.), El legado de Grecia, Barcelona, Crítica, 1983 [938 Leg]

L. Canfora, Ideologías de los Estudios Clásicos,  Torrejón de Ardoz, Akal, 1991

M. Letizia Gualandi, L'antichità classica. Le fonti per la storia dell'arte, Carocci, 2001 [7.032(37/38) Gua]

Enciclopèdies:

Brill's New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World, 13 vols.[807.5(03) Bri]

The Oxford Classical Dictionary [871/875 (03) Oxf.]

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.