DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ORAL EN ESPANYOL Codi 12264110
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BROSA RODRÍGUEZ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.brosa@urv.cat
Professors/es
BROSA RODRÍGUEZ, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L'objectiu principal de l'assignatura és conscienciar l'alumnat de la importància d'una bona expressió oral i escrita per al seu desenvolupament personal i professional. D'aquest objectiu principal es deriven la necessitat de reconèixer les característiques bàsiques de l'oralitat i les seves funcions; la necessitat d'identificar i corregir els problemes d'expressió oral més comuns; i la necessitat de produir un text oral gramaticalment correcte, clar, ben estructurat i adequat a la situació comunicativa.&nbsp;</p><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Comunicació oral i oralització 1.1. Relació i diferències entre l'oralitat i l'escriptura
1.2. Característiques del registre oral
1.3. L'edifici conversacional. Estructura de la conversa
1.4. Situacions de la comunicació oral
1.5. Parlar en públic: recursos i estratègies
2. Articulació i pronunciació de l'espanyol 2.1. Sons i fonemes de l'espanyol
2.2. Variants i influències dialectals
2.3. La síl·laba en espanyol
2.4. Problemes de pronunciació
3. Anàlisi lingüística del registre oral 3.1. Procediments morfosintàctics del registre oral
3.2. Problemes morfosintàctics: discordances i anacoluts
3.3. Problemes lèxics: precisió i adequació lèxica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
CT5
12 13 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT5
15 10 25
Pràctiques a través de TIC
CT5
10 12 22
Treballs
CT5
4 20 24
Presentacions / exposicions
CT5
6 10 16
Fòrums de debat
CT5
2 5 7
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
CT5
2 10 12
Proves pràctiques
CT5
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de les diferents proves i treballs. Activitats de reflexió prèvies.
Sessió Magistral Explicació del contingut teòric de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i resolució d'exercicis pràctics a l'aula, amb presència del professor.
Pràctiques a través de TIC Plantejament i resolució d'exercicis pràctics mitjançant la plataforma virtual Moodle.
Treballs Elaboració i presentació oral d'un treball de grup consistent en la transcripció d'un fragment audiovisual i la seva anàlisi des del punt de vista lingüístic. Es duran a terme sessions de tutoria per tal de fer un seguiment del seu desenvolupament i ajudar els alumnes en la resolució de problemes i dubtes.
Presentacions / exposicions A més de la presentació del treball pràctic de grup davant la resta de la classe, es duran a terme diverses exposicions per tal d'avaluar les habilitats de comunicació oral dels alumnes.
Fòrums de debat Intervenció als diversos debats i fòrums de discusió oberts a Moodle: errors de caire fonètic, morfosintàctic i lèxic al discurs oral.
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat per a la resolució de dubtes o altres qüestions relacionades amb el desenvolupament de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà l’alumnat en tutoria individualitzada o grupal per tal de resoldre dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial o virtual.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
CT5
Realització de tres activitats mitjançant Moodle. 10%
Treballs
CT5
Treball de reflexió i anàlisi en grup. 25%
Presentacions / exposicions
CT5
Presentacions individuals per avaluar les habilitats orals de l'alumne.

Presentació davant la classe, acompanyada de mitjans audiovisuals, del treball de grup.
15%
Proves objectives de tipus test
CT5
Part teòrica de la prova final de l'avaluació contínua. 20%
Proves pràctiques
CT5
Part pràctica de la prova final de l'avaluació contínua. 30%
Altres  

Es tindrà en compte la participació i actitud de l'alumne a classe, com també les seves intervencions als fòrums de discussió.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura és contínua. Les activitats pràctiques realitzades a l'aula (i també de forma autònoma) suposaran el 50% de la nota final; el 50% restant correspondrà a la prova final de caràcter teoricopràctic. Per tal de fer la mitja, serà imprescindible aprovar ambdues parts. En totes les proves i activitats s'avaluarà la correcció i adequació dels escrits, considerant la rúbrica de comunicació oral i escrita aprovada pel Consell d'Ensenyament del grau de Llengua i Literatura Hispàniques.

Els alumnes hauran d'assistir com a mínim al 80% de les sessions per poder ser avaluats en primera convocatòria. En cas contrari, s'hauran de presentar a la segona convocatòria i lliurar totes les pràctiques obligatòries de l'assignatura (50% prova teoricopràctica, 50% pràctiques). Així mateix, les persones que optin directament per la segona convocatòria hauran de lliurar les pràctiques obligatòries de l'assignatura, exceptuant el treball de grup.


Fonts d'informació

Bàsica

ALCOBA, S. (coord.); AGUILAR, L.; LUQUE, S.; MACHUCA, M. (2000). La expresión oral, Barcelona: Ariel.

ALCOBA, S. (coord.); CASTELLÓ, A.; DEL CAÑO, A.; LUQUE, S. (1999). La oralización, Barcelona: Ariel.

BRIZ, A. (coord.) (2008). Saber hablar. Madrid: Instituto Cervantes - Aguilar.

BUITRAGO, A.; TORIJANO, A. (2000). Guía para escribir y hablar correctamente el español. Madrid: Espasa.

CALSAMIGLIA, H.; TUSÓN, A. (1999). Las cosas del decir, Barcelona: Ariel.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. I. Teoría y práctica (La tertulia), Madrid: Arco Libros.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. II (El debate), Madrid: Arco Libros.

GÓMEZ TORREGO, L.  (1997). Gramática didáctica del español. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L. (2000). Ortografía de uso del español actual. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L.  (2006). Hablar y escribir correctamente, 2 vols. Madrid: Arco Libros.

GÓMEZ TORREGO, L. (2011). Las normas académicas: últimos cambios. Madrid: SM.

GUERRERO SALAZAR, S. (2002). Medios de comunicación y español actual, Málaga: Aljibe.

GUERRERO SALAZAR, S.; MEDINA GUERRA, A. M. (coord.) (2005). Lengua española y medios de comunicación: norma y uso. Málaga: Aljibe.

MARTÍNEZ DE SOUSA, J. (2007). Manual de estilo de la lengua española. MELE 3. Gijón: Trea.

MERAYO, A. (2000). Curso práctico de técnicas de comunicación oral. Madrid: Tecnos.

MONTOLÍO, E. (coord.) (2000). Manual práctico de escritura académica, 3 vols. Barcelona: Ariel.

POYATOS, F. (1994). La comunicación no verbal, Madrid: Istmo.

QUILIS, A. (1997). Principios de fonología y fonética españolas, Madrid: Arco Libros.

RAE (2005). Diccionario panhispánico de dudas, Madrid, Santillana. (También en línea: www.rae.es)

RAE (2010). Nueva ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

RAE (2011). Nueva gramática básica de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

ROMERO GUALDA, M. V. (1993). El español en los medios de comunicación, Madrid: Arco/Libros.

SÁNCHEZ LOBATO, J. (coord.) (2006). Saber escribir. Madrid: Santillana.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
COMUNICACIÓ ESCRITA EN ESPANYOL/12264005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent