Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Coneix l’estructura morfològica de la llengua espanyola.
Analitza morfològicament les paraules de la llengua espanyola.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. La morfologia. Les unitats de l'anàlisi morfològica |
1.1. Origen del terme
1.2. La morfologia i la lingüística
1.3. Flexió, derivació i composició
1.4. El morfema. Classes de morfemes
1.5. Aspectes bàsics de l'anàlisi morfològica
1.6. Dificultats i limitacions de l'anàlisi morfològica |
2. La paraula. Classes de paraules |
2.1. La paraula i el seu abast morfològic
2.2. Quantes classes de paraules?
2.3. Quatre classificacions binàries
2.4. Criteris de clasificació i identificació
|
3. La flexió i la seva anàlisi. La flexió nominal |
3.1. Propietats de la flexió
3.2. Els paradigmes
3.3. El gènere
3.4. El nombre
|
4. La flexió verbal |
4.1. Informacions morfològiques presents a les formes verbals
4.2. La segmentació de la forma verbal
4.3.Característiques morfològiques del sistema verbal espanyol
|
5. La derivació i la seva anàlisi (I). La sufixació |
5.1. Definició, problemàtica i objecte d'estudi
5.2. Anàlisi de la paraula complexa
5.3. Tipus de derivació
5.4. La sufixació |
6. La derivació i la seva anàlisi (II). La prefixació. La interfixació |
6.1. Prefixació
6.2. Interfixació
|
7. La composició i la seva anàlisi |
7.1. Propietats de la composició
7.2. Classes de compostos
7.3. Morfologia i sintaxi del compost
7.4. Relacions entre compostos i sintagmes |
8. Altres procediments de formació de paraules |
8.1. Escurçaments
8.2. Sigles
8.3. Acrònims |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
0 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
80 |
80 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
12 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals de manera autònoma per part de l'estudiant. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals. |
Atenció personalitzada |
Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx, per correu electrònic o per videoconferència. |
Descripció |
Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx, per correu electrònic o per videoconferència. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
L'estudiant farà una sèrie d'exercicis pràctics durant el curs. El lliurament d'aquestes pràctiques a la data establerta és requisit per aprovar l'assignatura. La nota resultarà de la mitjana aritmètica de les activitats pràctiques presentades. |
70% de la nota final |
Proves mixtes |
|
L'estudiant farà una prova final presencial que es realitzarà al final del quadrimestre. |
30% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Si l'estudiant no assoleix en alguna o vàries activitats d'avaluació la nota mínima (5/10) a la primera convocatòria, podrà assolir-ho a la segona convocatòria. Si no ha presentat o no ha assolit cap de les activitats d'avaluació de la primera convocatòria, caldrà que es presenti a un examen final únic dins de la segona convocatòria, que suposarà el 100% de l'avaluació. A les activitats i proves s'avalua la correcció i adequació d'acord amb la rúbrica de comunicació oral i escrita aprovada pel Consell d'Ensenyament del grau de Llengua i Literatura Hispàniques. |
Bàsica |
Aguirre, Carmen, Manual de morfología, Madrid: Castalia, 2013
Ambadiang, Théophile, La morfología flexiva, Madrid: Taurus, 1993
Bosque, Ignacio, Las categorías gramaticales, Madrid: Síntesis, 2015
Bosque, Ignacio y Demonte, Violeta (dirs.), Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe, 1999
Fábregas, Antonio, La morfología. El análisis de la palabra compleja, Madrid: Síntesis, 2014
Lang, Mervin F., La formación de palabras en español, Madrid: Cátedra, 1992
RAE, Nueva gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis, Madrid: Espasa, 2009
RAE, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Madrid: Espasa, 2010
Varela, Soledad, Morfología léxica: La formación de palabras, Madrid: Gredos, 2005
García Page, Mario, Cuestiones de morfología española, Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2006
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LES ORACIONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264124 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|