DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) LES PARAULES DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12264121
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura té com a objectiu el coneixement i el domini dels procediments que permeten l'anàlisi interna de les paraules. S'hi delimita, defineix i classifica les unitats del component morfològic; es descriu com s'agrupen aquestes unitats en els paradigmes respectius i, finalment, s'explicita la manera com les unitats que integren les paraules es combinen i es constitueixen per conformar-ne l'estructura interna.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix l’estructura morfològica de la llengua espanyola.
Analitza morfològicament les paraules de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La morfologia. Les unitats de l'anàlisi morfològica 1.1. Origen del terme
1.2. La morfologia i la lingüística
1.3. Flexió, derivació i composició
1.4. El morfema. Classes de morfemes
1.5. Aspectes bàsics de l'anàlisi morfològica
1.6. Dificultats i limitacions de l'anàlisi morfològica
2. La paraula. Classes de paraules 2.1. La paraula i el seu abast morfològic
2.2. Quantes classes de paraules?
2.3. Quatre classificacions binàries
2.4. Criteris de clasificació i identificació
3. La flexió i la seva anàlisi. La flexió nominal 3.1. Propietats de la flexió
3.2. Els paradigmes
3.3. El gènere
3.4. El nombre
4. La flexió verbal 4.1. Informacions morfològiques presents a les formes verbals
4.2. La segmentació de la forma verbal
4.3.Característiques morfològiques del sistema verbal espanyol
5. La derivació i la seva anàlisi (I). La sufixació 5.1. Definició, problemàtica i objecte d'estudi
5.2. Anàlisi de la paraula complexa
5.3. Tipus de derivació
5.4. La sufixació
6. La derivació i la seva anàlisi (II). La prefixació. La interfixació 6.1. Prefixació
6.2. Interfixació
7. La composició i la seva anàlisi 7.1. Propietats de la composició
7.2. Classes de compostos
7.3. Morfologia i sintaxi del compost
7.4. Relacions entre compostos i sintagmes
8. Altres procediments de formació de paraules 8.1. Escurçaments
8.2. Sigles
8.3. Acrònims

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
CT5
2 0 2
Sessió Magistral
A9
CT5
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis
A9
CT5
0 80 80
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
CT5
12 12 24
Atenció personalitzada
A9
CT5
2 0 2
 
Proves mixtes
A9
CT5
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació.
Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals de manera autònoma per part de l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals.
Atenció personalitzada Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx, per correu electrònic o per videoconferència.

Atenció personalitzada
Descripció

Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx, per correu electrònic o per videoconferència.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A9
CT5
L'estudiant farà una sèrie d'exercicis pràctics durant el curs. El lliurament d'aquestes pràctiques a la data establerta és requisit per aprovar l'assignatura. La nota resultarà de la mitjana aritmètica de les activitats pràctiques presentades. 70% de la nota final
Proves mixtes
A9
CT5
L'estudiant farà una prova final presencial que es realitzarà al final del quadrimestre. 30% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'estudiant no assoleix en alguna o vàries activitats d'avaluació la nota mínima (5/10) a la primera convocatòria, podrà assolir-ho a la segona convocatòria. Si no ha presentat o no ha assolit cap de les activitats d'avaluació de la primera convocatòria, caldrà que es presenti a un examen final únic dins de la segona convocatòria, que suposarà el 100% de l'avaluació.

A les activitats i proves s'avalua la correcció i adequació d'acord amb la rúbrica de comunicació oral i escrita aprovada pel Consell d'Ensenyament del grau de Llengua i Literatura Hispàniques.


Fonts d'informació

Bàsica Aguirre, Carmen, Manual de morfología, Madrid: Castalia, 2013
Ambadiang, Théophile, La morfología flexiva, Madrid: Taurus, 1993
Bosque, Ignacio, Las categorías gramaticales, Madrid: Síntesis, 2015
Bosque, Ignacio y Demonte, Violeta (dirs.), Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe, 1999
Fábregas, Antonio, La morfología. El análisis de la palabra compleja, Madrid: Síntesis, 2014
Lang, Mervin F., La formación de palabras en español, Madrid: Cátedra, 1992
RAE, Nueva gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis, Madrid: Espasa, 2009
RAE, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Madrid: Espasa, 2010
Varela, Soledad, Morfología léxica: La formación de palabras, Madrid: Gredos, 2005
García Page, Mario, Cuestiones de morfología española, Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2006

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LES ORACIONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264124


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent