DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) LITERATURA NORD-AMERICANA Codi 12274216
Ensenyament
Grau en Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
STYLE , JOHN GLENMORE
Adreça electrònica john.style@urv.cat
Professors/es
STYLE , JOHN GLENMORE
Web
Descripció general i informació rellevant <p>This course will cover the main periods of American Literature, Colonial, Independence, Romanticism, Realism and Naturalism, Modernism and Postmodernism. We will study representative writers in poetry, prose, drama and journalism, through an anthology of extracts, as well as setting each period and its writers into a historical context. We will focus on a number of complete texts, one from each period, the 'set texts', in order to go into more depth on these exemplary writers and their main characteristics. </p><p>The course aims to give both a broad overview from the 17th century to the present, while allowing closer acquaintance with some famous, canonical American texts.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Dominar la llengua anglesa des d’un punt de vista teòric i pràctic i expressar-s’hi oralment i per escrit de manera fluida i precisa.
 A6 Analitzar les obres més rellevants de la literatura en llengua anglesa en els seus diversos entorns culturals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Mostra un maneig de la llengua anglesa (de forma oral i/o escrita) en contextos diversos a un nivell superior.
 A6 Coneix els principals gèneres i formes literàries en llengua anglesa.
Analitza i comenta textos literaris de forma oral i/o escrita.
Coneix els principals moviments literaris i la seva inserció en els diversos contextos culturals i històrics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
The Colonial Period The Native American oral tradition
Puritan writing and its ideals
Captivity narratives: Mary Rowlandson
The Independence Period Declaration of Independence
Thomas Paine: political writings
Benjamin Franklin
Developing an American identity: James Fenimore Cooper
The Romantic Period and Transcendentalism American Romanticism vs European Romanticism
Emerson and Thoreau - 'Civil Disobedience'
Nathaniel Hawthorne, the Scarlet Letter
Edgar A. Poe
Herman Melville

Emily Dickinson and Walt Whitman, two 'American' poets
Realism and Regionalism Writing after the Civil War. Emergence of Realism and Regional writers:
Mark Twain
Ambrose Bierce
Kate Chopin
Charlotte Perkins Gilman
Setphen Crane
Willa Cather
Postmodernism Writing post World War 2: Feminism and Civil Rights: representatives of different American ethnicities
Saul Bellow
Toni Morrison
Carson McCullers
Maxine Hong Kingston
Sandra Cisneros
Ray Bradbury
Ursula Leguin
Bob Dylan

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Seminaris
A5
A6
25 50 75
Sessió Magistral
A5
A6
30 30 60
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A6
2 4 6
Proves de desenvolupament
A6
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries First session will be orientation to course contents and methodology.
Seminaris Students will be exposed to an array of texts and authors so that they become familiar with the most important voices in American literature.
Sessió Magistral In each class, there will be a period of theoretical input, presenting the historical, social and cultural milieu of the period, or more specifics aspects of the writers' lives and works, especially in relation to the authors of the set texts.
Atenció personalitzada Students are welcome to use my visiting hours to come individually or in groups and discuss any relevant aspects of the course.

Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants poden utilitzar les meves hores de visita per venir individualment o en grup i discutir qualsevol aspecte rellevant del curs.

You can come to my office, 2.14, during office hours (published on the door of the office) or by arrangement, or by TEAMS

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A6
Written assignments on specific authors and specific texts, in the form of essays or worksheets. 3-4 40%
Proves objectives de preguntes curtes
A6
There will be two short question test, one mid-term and one at the end. These will test your knowledge of the theory input and the texts discussed in class. They will also contain questions on the set text, read at that point in the course. 30%
Altres   Other activities will include either in-class oral tests in small groups, on specifics novels or longer texts, OR
activites conducted in an inter-university context with students from another Aurora university.
This will depend on negotiations related to timetable coincidence etc and will be confirmed at the start of the course. It will include some COIL activities - Collaborative Online International Learning.
30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria
The Segona Convocatoria exam will consist of a number of short questions to test knowledge of theory and historical context, and familiarity with the texts covered in class discussion.
 The second part will consist of three essays (3-400 words each) on the set texts in the course. you will be obliged to write one essay on each set text.

Tots els treballs s'enviaran a la plataforma Original. Els casos de plagi comportaran la fallada automàtica del component d'AC específic del curs en què es detecti. Això implicarà el fracàs de la CA. La repetició del plagi en el treball del mateix estudiant donarà lloc a un '0' - Suspensió com a nota final de l'assignatura

All work will be submitted to the Original platform. Cases of plagiarism will result in automatic failure of the specific AC component of the course in which it is detected. An agreement to rewrite the piece of work may lead to the element being considered 'apte' - fulfilled, but without any points contributing to the overall course mark. If there is a repetition of plagiarism,  this will imply the failure of the CA. Repetition of plagiarism in the work of the same student will result in a '0' -Fail as the final grade of the subject. The use of CHATGP and other AI text generators will be considered plagiarism and will be treated equally, as this work cannot be considered a student's own original, unaided work, which is what is being assessed. the way to avoid accusations of plagiarism is simply to cite, or quote the other author's text properly, making it quite clear that the words or thoughts are not yours originally. Of course, a text made up entirely of quotations from other sources can also not be considered an original piece of student work.

Students wishing to pass the Continuous Assessment must participate in ALL components of the CA system, and must get a minimum score of '3' in each element of the CA to be able to pass on just the CA mark. If they get less than a '3' on any part of the CA, this implies that they must present for the Segona Convocatoria.

.


Fonts d'informació

Bàsica

Students will have access to other class readings through Moodle or through the photocopy facility.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LITERATURA/12274001
INTRODUCCIÓ A LA LITERATURA ANGLESA/12274121

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LITERATURA I SOCIETAT/12274009
ANÀLISI DE TEXTOS ANGLESOS I/12274119
ANÀLISI DE TEXTOS ANGLESOS II/12274120
 
Altres comentaris
To be successful in this course, the student must show a good knowledge of the set texts, so that they are able to cite examples, incidents, actions and thoughts of the characters in order to justify a line of argument. While the reading load will not be excessive, including the course anthology of texts, mostly up to 3-4 pages each, there will be a number of set texts which together will amount to the approximate equivalent of three mid-length novels.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent