DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) HISTÒRIA D'EUROPA Código 12294109
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Correo-e xavier.moreno@urv.cat
Profesores/as
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante

Anàlisi dels trets fonamentals de la història d'Europa. 


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A3 Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Comprèn els mecanismes de la transició entre períodes històrics.
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
 A4 Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
 A5 Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A7 Sap relacionar religió, societat i política en el discurs històric.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. L'Europa anterior a l'Edat Moderna.
2. L'Europa del segle XVI.
3. L'Europa del segle XVII.
4. L'Europa del segle XVIII.
5. L'Europa del segle XIX i dels primers anys del XX (1901-1914).
6. Europa durant i després de la Primera Guerra Mundial (1914-1939).
7. Europa durant i després de la Segona Guerra Mundial (1939-2000).

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A3
A4
CT2
CT5
52 60 112
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A3
A5
A7
6 30 36
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició del temari.
Atenció personalitzada Seguiment de l'evolució acadèmica de l'alumne.

Atenció personalitzada
descripción

Els alumnes seran rebuts pel professor, al despatx 4.11, a les hores de visita.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves mixtes
A1
A3
A5
A7

En Primera Convocatòria es faran dos Exàmens, un de Parcial i un de Final, amb l’estructura següent:
- APARTAT TEÒRIC (75% de la nota): 3 preguntes de desenvolupament sobre aspectes tractats en el temari.
- APARTAT PRÀCTIC (25% de la nota): preguntes de resposta concisa a partir d’un o dos textos extrets dels pràctics treballats a classe.

50 per cent l'Examen Parcial i 50 per cent l'Examen Final.
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En Primera Convocatòria, els alumnes que hagin suspès o no s'hagin presentat a l'Examen Parcial s'hauran d'examinar de tots els continguts de l'assignatura en un Examen Final amb un valor del 100 per cent de la nota.

En Segona Convocatòria es farà un Examen de Recuperació als alumnes suspesos (menys de 5 punts) o no presentats a la primera, amb la mateixa estructura dels exàmens de la primera convocatòria (apartat teòric, 75%de la nota; apartat pràctic, 25% de la nota). El valor de la nota de l'examen,a efectes de la convocatòria, serà igualment del 100 per cent.


Fonts d'informació

Bàsica
  • LE GOFF, Jacques: ¿Nació Europa en la Edad Media?, Crítica, Barcelona, 2003.
  • GEARY, Patrick: The Myth of Nations. The Medieval Origins of Europe, University Press, Princeton, 2002.
  • SOUTHERN, R.W.: Scholastic humanism and the unification of Europe, Blackwell, Oxford, 1997.
  • MONEREO PÉREZ, José Luis: NAEF, Werner, La idea del estado en la Edad Moderna, Crítica, Barcelona, 2005.
  • TENENTI, Alberto, La edad moderna: siglos XVI-XVIII, Crítica, Barcelona, 2000.
  • BLANNING, Timothy: El siglo XIX. Europa, 1789-1914, Crítica, Barcelona, 2002.
  • FULBROOK, Mary: Europa desde 1945, Crítica, Barcelona, 2002.
  • JACKSON, Julian: Europa, 1900-1945, Crítica, Barcelona, 2003.
Complementària

La bibliografia específica es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari.

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.