DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) HISTÒRIA ANTIGA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA Código 12294111
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
Correo-e jordi.diloli@urv.cat
ivan.cots@urv.cat
Profesores/as
DILOLI FONS, JORDI
COTS SERRET, IVAN
Web
Descripción general e información relevante

Plantegem aquesta assignatura com una aproximació a l’estudi dels pobles que van ocupar la Península Ibèrica des de la Protohistòria recent fins al Baix Imperi, fent especial incidència en l’evolució de les societats preromanes, la formació i evolució de la cultura ibèrica, la presència cartaginesa a la Península Ibèrica, la conquesta i romanització de la Península i la implantació dels models socio-polítics impulsats per Roma a partir de l’època imperial.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A2 Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A10 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
 A2 Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
Interpreta la història de l'entorn proper local i regional.
 A3 Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Comprèn la història evolutiva humana.
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
Reconeix els aspectes característics que identifiquen un període històric.
Relaciona les estructures i processos històrics d'un període amb els seus antecedents i consegüents.
Sap interpretar el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant totes les etapes de la història i els seus sistemes de relació.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història d'un territori.
 A5 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A8 Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i unes altres.
Sap usar els diferents instruments d'anàlisi del passat: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
S'aproxima al treball de camp arqueològic.
 A10 Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments de recerca.
Reconeix la recerca aplicada a determinades qüestions històriques.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Conceptes, mètodes i fonts.
Tema 2. L'àmbit geogràfic.
Tema 3. Els contactes amb les cultures mediterrànies.
Tema 4. Els pobles preromans de la Península Ibèrica.
Tema 5. La presència púnica a la Península Ibèrica.
Tema 6. La conquesta romana de la Península Ibèrica.
Tema 7. La República romana a Hispània.
Tema 8. L'Alt Imperi.
Tema 9. El Baix Imperi.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A2
A3
3 3 6
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A4
A5
A8
CT2
CT4
36 36 72
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
A3
A10
CT2
CT3
CT4
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
CT2
CT3
CT4
6 6 12
Atenció personalitzada
A1
A2
15 15 30
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A3
A4
A10
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura, objectius, metodologia, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Classes teòriques impartides presencialment o virtualment. És important l'ús de les noves tecnologies de la informació i comunicació, per part de professor / alumnes. S'aprofundirà en els continguts per assolir els objectius d'aprenentatge de l'assignatura i s'orientarà a l'alumne en les seves necessitats acadèmiques.
Pràctiques de camp/sortides Les pràctiques de camp/ sortides estan orientades a complementar l'aprenentatge de l'alumne a través de la mostra real d'elements relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Es preveu la visita a jaciments arqueològics o a museus a nivell presencial o virtual.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S'efectuaran exercicis pràctics sobre el temari de l'assignatura.
Atenció personalitzada S'intentarà orientar als alumnes de forma personal en qualsevol aspecte acadèmic relacionat amb l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción

L'avaluació continuada preveu un seguiment tutoritzat de l’alumnat que permeti controlar la participació en totes les activitats proposades, alhora que serveixi per orientar-lo curricularment, en la mesura del possible, impulsant les seves aptituds i les possibilitats de desenvolupament de la seva pròpia elecció curricular. En aquest sentit es preveu una assistència personalitzada, presencial i /o virtual, als alumnes que ho demanin.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
A3
A10
CT2
CT3
CT4
S'avaluarà l'assistència i es farà una prova de preguntes curtes o un treball sobre les pràctiques. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
CT2
CT3
CT4
Participació en esdeveniments (conferències, seminaris, etc.) relacionats amb els continguts. 10%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A3
A4
A10
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
Prova teòrica sobre els continguts impartits en les sessions magistrals. 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria serà igual que la primera. Recordeu que l'assignatura té 6 crèdits, 4,5 teòrics i 1,5 pràctics, per tant tot s'avalua a les dues convocatòries.


Fonts d'informació

Bàsica

Textes literaris i obres clàssiques:

Bibliotheca scriptorum graecorum et latinorum TEUBNERIANA. Leipzig.

Loeb Classical Library. Londres, Cambridge, Massachusets.

Collection des universités de France. París.

Biblioteca Clásica. Ed. Gredos. Madrid.

Colección hispánica de autores griegos y latinos. Barcelona.

Bibliografia general:

BLÁZQUEZ, J.M. (1978): Historia económica de la Hispania romana. Ed. Cristiandad. Madrid.

CABO, A.; VIGIL, M. I. (1973): Historia de España. Edad Antigua Alfaguara. Madrid.

CARO BAROJA, J. (1975): Los pueblos de España. (2 vols.). Ed. Istmo. Madrid.

CHAVES, F. (ed.) (1982): Griegos en Occidente. Ed. Universidad de Sevilla. Sevilla.

DD. AA. (1987): Història de Catalunya.  Dirigida per Pierre Vilar. Vol. I.  Edicions 62. Barcelona.

DD. AA. (1978): Historia de España Antigua.   Ed. Cátedra. Madrid.

DD. AA. (1978): Hispania Romana. Madrid.

DD. AA. (1986): Historia de España. Ed. Gredos. Madrid.

DD. AA. (1960-1982): Historia de España. Dirigida por R. Menéndez Pidal. Madrid.

DD. AA. (1980-1981): Historia de España. Dirigida por M. Tuñón de Lara. Barcelona.

DD. AA. (1991): Los Celtas en la Península Ibérica. “Revista de Arqueología”. Madrid.

GRACIA, F. (COORD.) (2008): De Iberia a Hispania. Ariel Prehistoria

GRACIA, F.; MUNILLA, G. (1997): Protohistòria. Pobles i cultures a la Mediterrània entre els segles XIV i II a.C.

HARRISON, R.J. (1989): España en los albores de la Historia. Iberos, fenicios y griegos. Madrid.

KRUTA, V.(1977): Los Celtas. Ed. Edaf.

LOMAS, F.J. (1980): Pueblos celtas de la Península Ibérica. Instituciones Indoeuropeas. Historia de España Antigua. Madrid.

MANGAS, J. (1980): Hispania romana.Historia 16. Madrid

MARTÍNEZ GÁZQUEZ, J. (1992): La campaña de Catón en Hispania. Ed. Universitat de Barcelona.

OLMOS, R. (1992): La sociedad ibérica a través de la imagen. Ed. Ministerio de Cultura. Madrid.

PLÁCIDO, D.; ALVAR, J.; GONZÁLEZ WAGNER, C. (1991): La formación de los estados en el Mediterráneo Occidental. Ed. Síntesis.

ROLDAN, J.M. (2006): Diccionario Akal de la Antigüedad hispana. Ed. Akal.

RUÍZ, A.; MOLINOS, M. (1993): Los íberos. Análisis arqueológico de un proceso histórico. Ed. Crítica. Barcelona.

SANTOS YANGUAS, J. (1989): Los pueblos de la España Antigua. Biblioteca Historia 16, núm. 17. 

TARRADELL, M. (1963): Les arrels de Catalunya.  Ed. Vicens Vives. Barcelona. 

TOVAR, A.; BLÁZQUEZ, J.M.: Historia de la Hispania romana. Alianza Editorial. Madrid.

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
HISTÒRIA MEDIEVAL DE LA CORONA D'ARAGÓ/12294112
HISTÒRIA MEDIEVAL D'ESPANYA/12294113

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ARQUEOLOGIA GENERAL/12294001
HISTÒRIA ANTIGA/12294102
PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12294114
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.