DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA Codi 12294116
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Prerequisits
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant
L'assignatura Història Contemporània de Catalunya pretèn aprofondir en el passat dels segles XIX i XX mitjançant una aproximació holística i crítica. Es proposa una mirada temàtica que interrelacioni els aspectes socials, econòmics, polítics i culturals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A2 Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A10 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament polític dels pobles.
Entén temes específics tant històrics com metodològics d'estudi de la història.
 A2 Interpreta la història de l'entorn proper local i regional.
 A3 Comprèn els mecanismes de la transició entre períodes històrics.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A10 Reconeix la recerca aplicada a determinades qüestions històriques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La societat catalana (1900-1930). Demografia.
Economia.
Societat.
Política.
Cultura.
Tema 2. La II República. El programa reformista.
Els Fets d'Octubre.
Sistema de partits.
L'Estatut d'Autonomia.
Tema 3. La Guerra Civil. Etapes.
Col·lectivitzacions i economia de guerra.
Els Fets de Maig.
El Comitè de Milícies Antifeixistes.
El cop d'Estat del 18 de juliol.
Tema 4. La dictadura franquista. Demografia.
Economia.
Societat.
Política.
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista.
Naturalesa del règim i perioditzacions.
Tema 5. La transició a la democràcia. L'antifranquisme unitari: l'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer.
Els nous moviments socials: estudiantils, veïnals, feministes, ecologistes, pacifistes.
De la reforma política a la Constitució de 1978.
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions a Parlament 1980.
Tema 6. La Catalunya autònoma (1980-2010). Demografia.
Economia.
Societat.
Política.
Cultura.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 10 13
Presentacions / exposicions
3 10 13
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les primeres sessions de l'assignatura constitueixen una introducció general al segle XX català.
Recapitulació idees força sobre demografia, economia, societat, cultura i política.
Presentacions / exposicions El treball d'investigació per grups es presenta en les sessions pràctiques de l'assignatura
El treball serà avaluat amb un topall del 30% de la qualificació final si s'assoleix l'aprovat en la prova d'avaluació continuada.
Atenció personalitzada L'estudiant d'Història Contemporània de Catalunya compta amb atenció personalitzada presencial al despatx de la professora per a tutorització així com amb atenció en línia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció

Una Universitat petita en dimensió com és la URV permet fer una atenció personalitzada de qualitat. Els horaris públics d'atenció a l'estudiantat que consten al despatx del professorat permeten una tutorització intensiva, sempre en funció de les demandes i de l'actitud de cada alumne. Així mateix la disponibilitat telemàtica s'empra habitualment. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
Presentació en sessió de pràctiques de l'assignatura . El treball de grup d'investigació amb fonts primàries: premsa, documentació d'arxiu 30%
Altres  

-Ressenya d'un llibre de la bibliografia bàsica - Prova avaluació continuadai

10% 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura consisteix a presentar evidències del word in process durant el quadrimestre. Les tasques per a verificar el progrés de l'aprenentatged consisteixen en:- ressenya d'un llibre de la bibliografia (8 març)
- treball d'investigació en grupç (1 maig)
- comentari de text del Dossier
-avaluació continuada


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

Bibliografia electrònica que serà recomanada en cas d'imposar-se la docència remota a partir del Moodle .En el cas de docència híbrida es mantenen les recomanacions bibliogràfiques del curs 2019-2020.
Novetats 2020-2021:

Duch, Arnabat, Gavaldà. La Catalunya associada (1868-1938). València, PUV, 2020Casassas, Jordi. La construcción del presente: el mundo desde 1848 hasta nuestros días. Barcelona, Ariel, 2005. Mestre i Campi, Jesús. Diccionari d'Història de Catalunya. Barcelona: Edicions 62,1992Fontana, Josep. La historia dels homes: el segle XX. Crítica, 2002Marin. Dolors. Espiritistes i lliurepensadores. Dones pioneres en la lluita pels drets civils. Bcn, Angle Editorial, 2018.Arnabat, Ramon. Asociaos y sereis fuertes. Sociabilidades, modernizaciones y ciudadanías en España, 1860-1930. Zarazoza, UNIZAR, 2019.Termes, Josep. Històries de la Cataluna trebaladora. Bcn, Empuries, 2000.l

HEMEROTECAles revistes relacionades són d'accès obert
AYER https://www.ahistcon.orgCATALAN HISTORICAL REVIEW- Institut d'Estudis CatalansRacoDialnet

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent