Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies. |
| A2 |
Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi. |
| A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A10 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament polític dels pobles.
Entén temes específics tant històrics com metodològics d'estudi de la història.
| | A2 |
Interpreta la història de l'entorn proper local i regional.
| | A3 |
Comprèn els mecanismes de la transició entre períodes històrics.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
| | A4 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
| | A10 |
Reconeix la recerca aplicada a determinades qüestions històriques.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1. La societat catalana (1900-1930). |
Demografia.
Economia.
Societat.
Política.
Cultura. |
Tema 2. La II República. |
El programa reformista.
Els Fets d'Octubre.
Sistema de partits.
L'Estatut d'Autonomia. |
Tema 3. La Guerra Civil. |
Etapes.
Col·lectivitzacions i economia de guerra.
Els Fets de Maig.
El Comitè de Milícies Antifeixistes.
El cop d'Estat del 18 de juliol. |
Tema 4. La dictadura franquista. |
Demografia.
Economia.
Societat.
Política.
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista.
Naturalesa del règim i perioditzacions. |
Tema 5. La transició a la democràcia. |
L'antifranquisme unitari: l'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer.
Els nous moviments socials: estudiantils, veïnals, feministes, ecologistes, pacifistes.
De la reforma política a la Constitució de 1978.
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions a Parlament 1980. |
Tema 6. La Catalunya autònoma (1980-2010). |
Demografia.
Economia.
Societat.
Política.
Cultura. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
3 |
10 |
13 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
10 |
13 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Les primeres sessions de l'assignatura constitueixen una introducció general al segle XX català.
Recapitulació idees força sobre demografia, economia, societat, cultura i política. |
Presentacions / exposicions |
El treball d'investigació per grups es presenta en les sessions pràctiques de l'assignatura
El treball serà avaluat amb un topall del 30% de la qualificació final si s'assoleix l'aprovat en la prova d'avaluació continuada. |
Atenció personalitzada |
L'estudiant d'Història Contemporània de Catalunya compta amb atenció personalitzada presencial al despatx de la professora per a tutorització així com amb atenció en línia mitjançant correu electrònic. |
descripción |
Una Universitat petita en dimensió com és la URV permet fer una atenció personalitzada de qualitat. Els horaris públics d'atenció a l'estudiantat que consten al despatx del professorat permeten una tutorització intensiva, sempre en funció de les demandes i de l'actitud de cada alumne. Així mateix la disponibilitat telemàtica s'empra habitualment. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació en sessió de pràctiques de l'assignatura . El treball de grup d'investigació amb fonts primàries: premsa, documentació d'arxiu |
30% |
Otros |
|
-Ressenya d'un llibre de la bibliografia bàsica - Prova avaluació continuadai |
10% 60% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació de l'assignatura consisteix a presentar evidències del word in process durant el quadrimestre. Les tasques per a verificar el progrés de l'aprenentatged consisteixen en:- ressenya d'un llibre de la bibliografia (8 març) - treball d'investigació en grupç (1 maig) - comentari de text del Dossier -avaluació continuada |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Bibliografia electrònica que serà recomanada en cas d'imposar-se la docència remota a partir del Moodle .En el cas de docència híbrida es mantenen les recomanacions bibliogràfiques del curs 2019-2020. Novetats 2020-2021: Duch, Arnabat, Gavaldà. La Catalunya associada (1868-1938). València, PUV, 2020Casassas, Jordi. La construcción del presente: el mundo desde 1848 hasta nuestros días. Barcelona, Ariel, 2005. Mestre i Campi, Jesús. Diccionari d'Història de Catalunya. Barcelona: Edicions 62,1992Fontana, Josep. La historia dels homes: el segle XX. Crítica, 2002Marin. Dolors. Espiritistes i lliurepensadores. Dones pioneres en la lluita pels drets civils. Bcn, Angle Editorial, 2018.Arnabat, Ramon. Asociaos y sereis fuertes. Sociabilidades, modernizaciones y ciudadanías en España, 1860-1930. Zarazoza, UNIZAR, 2019.Termes, Josep. Històries de la Cataluna trebaladora. Bcn, Empuries, 2000.l HEMEROTECAles revistes relacionades són d'accès obert AYER https://www.ahistcon.orgCATALAN HISTORICAL REVIEW- Institut d'Estudis CatalansRacoDialnet |
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|