DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA Código 12294119
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ALONSO MORA, ALBA
Correo-e alba.alonso@urv.cat
Profesores/as
ALONSO MORA, ALBA
Web
Descripción general e información relevante

Aprofundir en el coneixement d'aquesta època de la història d'Espanya i, a la vegada, establir les possibles vinculacions amb el món actual. El període cronològic que abarca és des dels inicis de l'Edat Moderna fins a finals del segle XVIII. 

Tot i que la guia docent indica que les classes són en català, excepcionalment si hi ha alumnes Erasmus, es podran compatilbilitzar en castellà. 


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A2 Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
 A2 Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
 A3 Relaciona les estructures i processos històrics d'un període amb els seus antecedents i consegüents.
 A4 Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història d'un territori.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. La Monarquia dels Reis Catòlics. - La unió de les Corones de Castella i Aragó. La política matrimonial.
- Reestructuració de l’estat: Noblesa i oligarquia urbana.
- Organització político-administrativa.
- La recerca de la uniformitat religiosa.
- El descobriment d’Amèrica.
Tema 2. La Monarquia Hispànica al segle XVI. - Carles i la pluralitat dels seus estats
- Idees bàsiques de la política de Carles I.
- Poders i jurisdiccions: Rei, municipis i senyorius.Comunitats i Germanies.
- La personalitat de Felip II.
- Política peninsular: Unió amb Portugal (Imperi d’Ultramar), la revolta morisca, els furs d’Aragó.
Tema 3. Evolució de l'economia al segle XVI. -Agricultura, ramaderia. La Mesta. Activitat Manufacturera. El mercantilisme.
- Explotació de les colònies americanes i repercussions a Espanya. La Revolució dels preus.
Tema 4. Els Privats. Qüestions internes dels regnats de Felip III i Felip IV. - Crisi de la monarquia en temps de Felip III.
- Pas del règim personalista al dels Privats.
- Política interior: Expulsió dels moriscs.
- Felip IV i el Comte-duc d’Olivares.
- Guerra dels Segadors. Sublevació a Aragó, Andalusia, Indep. Portugal.
Tema 5. Les bases econòmiques i la societat durant els Àustries menors. - Els indicadors de la crisi econòmica. Inflació demografia, emigració.
- Política monetària. Hisenda i pressió fiscal.
- Estancament econòmic. Recuperació a Catalunya.
- Sistema estamental i grups socials.
- L’església: poder i influències
- Societat urbana i món rural
Tema 6. Crisi, problemes dinàstics i Guerra de Successió. - Regència de Mariana d’Àustria.
- Política interior i exterior.
- La qüestió successora de Carles II.
- La Guerra de Successió.
Tema 7. El segle XVIII. Canvi dinàstic i reorganització de la monarquia. -Reorganització de l’estat, Intervencionisme econòmic i regalisme.
-Reformes internes i política exterior.
-Economia i societat
-El Despotisme Il·lustrat.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A2
2 0 2
Treballs
A1
2 14 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A3
A4
56 74 130
Atenció personalitzada
CT3
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i valoració de coneixements previs.
Treballs Elaboració i comentari d'un petit treballd'investigació.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Donar resposta a casos pràctics.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes que precisin una atenció particular.

Atenció personalitzada
descripción

Durant les hores de despatx, s'aclarirà qualsevol dubte que s'hagi produït en el desenvolupament de les sessions magistrals; es recomanarà lectures i bibliografia complementària.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A1
Elaboració i comentari de mapes històrics. Treball d'arxiu 35%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A3
A4
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà:
1) Una pregunta d'ordenar esdeveniments històrics (10%)
2) Dues preguntes curtes sobre lectures (40%)
3) Una pregunta del temari a desenvolupar a escollir entre dues (50%)
Extensió màxima de les proves 3 folis (dues cares), un foli pels exercicis 1 i 2 i dos folis (4 cares), per la pregunta de tema. Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de 5 (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4)
60%
Otros  

Assistència i participació

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per tal d'aprovar l'assignatura, els/les alumnes hauran d'entregar casdascuna de les actitivats proposades (comentarios, resumes, exàmens). La nota mínima per a que dites activitats facin mitja és d'un 4. Per sota de 3.95, l'estudiant haurà de presentar-se a recuparació o reelaborar la tasca que hagi suspès.

Tal i com s'especifica a la normativa de la Universitat Rovira i Virgili, tots/es els/les estudiants estan obligats a seguir l'avaluació continuada. En cas de no poder-la seguir, s'ha de comunicar a la professora a l'inici dels període lectiu i justificar-ne les causes. Si procede, s'establiran els criterio d'avaluació oportuns per aquests estudiants.


Fonts d'informació

Bàsica

ALBAREDA, J. Els catalans i Felip V. De la conspiració a la revolta. Barcelona, 1993.

ALVAR EZQUERRA, A.(dir). La economia en la España Moderna. Ed. Itsmo. Madrid, 2006.

ANES, G. Las crisis agrarias en la España Moderna. Ed. Taurus. Madrid, 1991.

 - Economia e ilustración en la España del siglo XVIII. Ariel, 1969

BUSTOS RODRÍGUEZ, M. Época Moderna de la Monarquía Hispánica a la crisis del Antiguo Régimen. Ed. Sílex. Madrid, 2007.

CHAMORRO,E. La vida y la época de Felipe IV. Barcelona, 1998.

CONTRERAS, J. Carlos II el Hechizado: Poder y melancolía en la corte del último Austria. Madrid, 2003.

DOMÍNGUEZ ORTIZ, A. Sociedad y Estado en el Siglo XVIII espanyol. Ed. Ariel, Barcelona 1990.

- Las claves del Despotismo Ilustrado, 1715-1789. Planeta, 1990.

- El antiguo régimen: Los Reyes Católicos y los Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1999.

DOMÍNGUEZ ORTÍZ, A-VINCENT, B. Historia de los moriscos: vida y tragedia de una minoría. Alianza, Madrid, 2003.

ELLIOT,J. La España Imperial 1469-1716. Barcelona, 1996.

ELLIOTT,J.-BROCKLISS,L. El Mundo de los validos. Ed.Taurus. Madrid, 1999.

FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, M. Carlos V. El César y el hombre. Espasa, Madrid. 2004.

- Felipe II y su tiempo. Espasa. Madrid, 1999.

FEROS, ANTONIO. El Duque de Lerma realeza y privanza en la España de Felipe III. Marcial Pons. Madrid, 2002.

FERRO, Victor. El Dret públic Català. Les institucions a Catalunya fins el Decret de Nova Planta. Eumo Ediorial. Vic, 1993.

FLORISTÁN, A. Edad Moderna : historia de Espanya. Ariel, Barcelona, 2005.

GALASSO, Giuseppe. Carlos V y la España imperial. Estudios y ensayos, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica 2011.

GARCÍA GONZÁLEZ, Francisco (coord.), La Guerra de Sucesión en España y la batalla de Almansa. Europa en la encrucijada. Madrid, Sílex, 2009.

GARCÍA HERNÁN, Enrique; MAFFI, Davide (Ed.) Guerra y sociedad en la monarquía hispánica (2 vols.). Política, estrategia y cultura en la Europa moderna (1500-1700). Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid, 2006.

GELABERT, Juan E. La bolsa del Rey. Rey, reino y fisco en Castilla (1598-1648). Crítica. Barcelona, 1997.

GUIMERÀ, A. (ed.): El reformismo borbónico. Alianza Universidad, 1996.

HERR, R.: España y la revolución del siglo XVIII. Aguilar, 1971.

KAMEN, H. La España de Carlos II. Crítica, 1987.

- La Inquisición española. Ed. Crítica. Barcelona, 2005.

 KOHLER, A. Carlos V. Marcial Pons. Madrid, 2000.

LOZANO NAVARRO, J. La Compañia de Jesús y el poder en la España de los Austrias. Cátedra. Madrid, 2005.

LYNCH, J. Los Austrias, 1516-1700. Crítica. Barcelona, 2000.

- La España del siglo XVIII. Crítica, 2005

MAFFI, Davide.: En defensa del imperio. Los ejércitos de Felipe IV y la guerra

por la hegemonía europea (1635-1659). Madrid, Actas Editorial, 2014

MARTÍNEZ SHAW, C. Cataluña en la carrera de Indias. Ed. Crítica, Barcelona, 1981.

MOLAS RIBALTA, P. L’alta noblesa catalana a l’Edat Moderna. Eumo, Vic, 2003.

PARQUER, G (Coord). La Crisis de la monarquia de Felipe IV. Ed. Crítica, 2006.

PEÑA IZQUIERDO, A. Ramón. De Austrias a Borbones. España entre los siglos XVII y XVIII. Astorga: Ed. Akrón, 2008.

RIBOT, LuisHistoria militar de España. Tomo III. Edad Moderna -- Vol. II. Escenario europeo. Madrid, Ministerio de Defensa, 2013.

VAL VALDIVIESO, M.Isabel. Isabel la Católica y su tiempo. Universidad de Granada, 2005.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.