Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A8 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
| | A4 |
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
| | A5 |
Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
| | A8 |
Comprèn les principals teories del pensament modern i contemporani.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
| | CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Ruptura-1: La conquesta europea de la Nord Amèrica no hispana.
Etapa-1. La colonització europea (britànica, francesa i holandesa, 1607-1754). |
1.- Els pobles indígenes i l'arribada europea.
2.- Plantació, esclavitud, comerç i peregrins religiosos.
3. El colonialisme britànic, francès i holandès a Nord Amèrica.
|
Ruptura-2. De la Guerra Franco-Índia ("Guerra dels 7 anys" a Nord Amèrica) a la "Revolució Americana" (1754-1787).
Etapa-2. "La República Inicial" i el seu col·lapse, i l'expansió territorial (1787-1861). |
4. La Guerra Franco-Índia (1754 a 1763) (part de la mundial "Guerra dels 7 anys", 1755-1763).
5. La crisi colonial 1863-1875.
6. La Revolució Americana i la construcció del nou Estat (1776-1824).
7. L'expansió de la Unió i el camí cap a la Secessió (1815-1861). |
Ruptura-3. La Guerra Civil i La Reconstrucció (1861-1877).
Etapa-3. "L'era daurada", el "Nou Imperi" i "L'era de les reformes" (1877-1929)
|
8. La Guerra Civil i la Reconstrucció (1861-1877), i el "New South" (1877-1932).
9. La "Conquesta" del llunyà Oest (1865 a 1900): la fi del món indi lliure.
10. La industrialització, el moviment obrer i els canvis culturals (1860-1910).
11. La "Guilded Age" (l'"era xapada en or", 1877-1900) i l'"Age of Reform" (l'"era de les reformes", 1900-1929)
12. "El Nou Imperi" (1865-1929) a les Amèriques ("el garrot") i Asia, guerra i post-guerra a Europa (s20), i l'oposició a la URSS (1918-1932). |
Ruptura-4. "El crack de 1929" i el "New Deal" (1929-1941)
Etapa-4a: De la Guerra Mundial a la Guerra Freda (1941-1990)
Etapa-4b: De "La fi de la història" a "La nació inacabada" (1990-2021)
|
13. La Gran Depressió i el "New Deal" (1929-1939).
14. La política exterior (1933-1941): "El bon veí" a les Amèriques, l'aïllacionisme vers Europa, i la fricció imperial amb el llunyà Orient.
15. La Guerra Mundial a dos fronts (1941-1945): i l'anti-feixisme a Europa, i el domini del Pacífic.
16. "La Guerra Freda" & MAD (1945-1990): polarització de blocs i tensió político-social interna.
16-bis. La "no fi" de la història (1990-present) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
78 |
118 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
18 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent. |
Sessió Magistral |
Explicació dels temes del programa. |
Presentacions / exposicions |
Comentaris dels texts de pràctiques (paper i Moodle). |
Atenció personalitzada |
Entrevista per comentar els texts presentats. |
Descripció |
S’atendrà
a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre
possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura.
La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà a
l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada
(horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Classe magistral: assistència, participació i lectures assignades |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Presentació per escrit dels comentaris de text. |
10% |
Proves pràctiques |
|
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. Habitualment es faran dues proves que comptaran 35% de la nota final respectivament. No obstant, si s'arriba a un acord entre alumnes i professor, les dues proves es podran substituir per l'avaluació d'un assaig d'anàlisi crítica d'un tema de l'assignatura. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. |
Bàsica |
Susan-Mary Grant, Historia de los Estados Unidos de América, Akal, 2014
Aurora Bosch, Historia de Estados Unidos, 1776-1945, Crítica, 2005
Willi Paul Adams, Los Estados Unidos de América, s21, 2001
Ramiro Guerra y Sánchez, La expansión territorial de los Estados Unidos a expensas de España y de los países hispanoamericanos, Cuba, 1975
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12294107 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TERRITORI I SOCIETAT/12294115 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA SOCIAL (XIX-XX)/12294215 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|