DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) HISTÒRIA SOCIAL (XIX-XX) Código 12294215
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Quart 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Correo-e montserrat.duch@urv.cat
Profesores/as
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història d'un territori.
 A7 Comprèn els orígens i conseqüències dels conflictes durant els diferents períodes històrics.
Aconsegueix una perspectiva crítica dels models de desenvolupament sociopolítics i econòmics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Perspectiva metodològica de la Història Social.
2. De la protesta social al moviment obrer.
3. Història de les dones i el gènere.
4. De la legislació protectora a l'Estat del benestar.
5. Els nous moviments socials.
6. Mutacions del capitalisme en la globalització.
7. Història ambiental i Història decolonial.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A4
A7
CT3
CT7
24 30 54
Presentacions / exposicions
CT5
2 10 12
Treballs
A1
A7
CT3
CT7
2 36 38
Seminaris
A1
A4
A7
CT3
CT7
12 0 12
Pràctiques de camp/sortides
A7
6 0 6
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A4
CT3
2 24 26
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Exposició del temari i de la metogologia de treball i d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts del temari.
Presentacions / exposicions Presentació oral i discussió del treball grupal.
Treballs Confecció d'un treball en grup emprant fonts primàries.
Elaboració d'una ressenya individual d'una obra de la bibliografia.
Seminaris Assistència i participació a les sessions pràctiques dels dimecres.
Pràctiques de camp/sortides Assistència i participació a la sortida de camp.
Atenció personalitzada L'alumnat d'Història Social compta amb atenció personalitzada presencial al despatx de la professora per a tutorització així com amb atenció en línia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
descripción

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà a l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
CT5
Presentació oral dels resultats del treball en grup. 30% (juntament amb el treball en grup).
Treballs
A1
A7
CT3
CT7
Confecció d'un treball escrit sobre el tema indicat per la professora emprant fonts primàries.




Elaboració d'una ressenya sobre una obra de la bibliografia de l'assignatura (individual).
30% (juntament amb la presentació oral).



10%
Proves de desenvolupament
A1
A4
CT3
Prova de desenvolupament escrita sobre els continguts. 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

AMBROSIUS, Gerold i HUBBARD, William: Historia social y económica de Europa en el siglo XX. Madrid: Alianza Editorial, 1992.

BECK, Ulrico: La sociedad del riesgo mundial. Barcelona: Paidós, 2017.

DE SOUSA SANTOS, Boaventura: Aprendizajes globales. Descolonizar, desmercantilizar y despatriarcalizar desde las epistemologías del sur. Barcelona: Icaria, 2019.

DUCH, Montserrat; ARNABAT, Ramon i GAVALDÀ, Antoni (coords.): La Catalunya associada (1868-1938). València: Publicacions de la Universitat de València, 2020.

ELEY, Geoff: Un Mundo que ganar: historia de la izquierda en Europa, 1850-2000. Barcelona: Crítica, 2003.

FONTANA, Josep: La història dels homes. Barcelona: Crítica, 2000.

GALLINI, Stefania (ed.): Semillas de la Historia Ambiental. Bogotá: Siglo del hombre, 2006.

HOBSBAWM, Eric: La era de la revolución, 1789-1848. Barcelona: Crítica, 2011.

JUDT, Tony: El Món no se’n surt: un tractat sobre els malestars del present. Barcelona: La Magrana, 2010.

MERCHANT, Carolyn: La muerte de la naturaleza. Mujeres, ecología y revolución científica. Granada: Comares, 2020.

NASH, Mary: Mujeres en el mundo: historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza, 2004.

PIKETTY, Thomas: Una breve historia de la igualdad. Barcelona: Deusto, 2021.

PIQUERAS, José Antonio: La esclavitud en las Españas. Un lazo trasatlántico. Madrid: Catarata, 2011.

TELLO, Enric: La Historia cuenta: del crecimiento económico al desarrollo humano sostenible. Barcelona: Fundació Nous Horitzons, 2005.

THOMPSON, Edward Palmer: Costumbres en común. Barcelona: Crítica, 1995.

TILLY, Charles: Los movimientos sociales, 1768-2008. Desde sus orígenes a Facebook. Barcelona: Crítica, 2009.

TRAVERSO, Enzo: Revolución. Una historia intelectual. Madrid: Akal, 2022.

VILANOVA, Mercedes: Las Mayorías invisibles: explotación fabril, revolución y represión. 26 entrevistas. Barcelona: Icaria, 1996. 

Complementària

BOLLAÍN, Iciar: También la lluvia, 2010. Film.

DELIBES, Miguel: El disputado voto del Sr. Cayo. Barcelona: Destino, 2020. (Narrativa).

NAVARRO DE CASTRO, Rafel: La tierra desnuda. Madrid: Alfaguara, 2019. (Narrativa).

LABORDETA, José Antonio: Un país en la mochila. RTVE. (Programa de televisió).

LLAMAZARES, Julio: La lluvia amarilla. Barcelona: Seix Barral, 2022. (Narrativa).

MONCADA, Jesús: Cabòries estivals. Barcelona: Edicions 62. (Narrativa).

RODRÍGUEZ, Alberto: Modelo 77, 2022. Film.

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.