Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
| A8 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
| | A5 |
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Identifica les principals tendències historiogràfiques i n'analitza críticament el desenvolupament.
Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
| | A7 |
Aconsegueix una perspectiva crítica dels models de desenvolupament sociopolítics i econòmics.
Sap relacionar religió, societat i política en el discurs històric.
Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
| | A8 |
Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric.
Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
Sap usar els diferents instruments d'anàlisi del passat: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
S'aproxima al treball de camp arqueològic.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Història i historiografia de les dones a l'Edat Mitjana.
2. Dones i poder. Comtesses, princeses i reines.
3. Dones nobles, instruïdes i escriptores.
4. La vida quotidiana. El cas de la Barcelona de la Baixa Edat Mitjana.
5. Dones i Església. L'espiritualitat femenina.
6. Família i relacions de parentiu. Matrimoni i patrimoni familiar.
7. Bruixes, magues i prostitutes. La violència contra les dones.
8. Dones i art.
9. Dones jueves i dones musulmanes. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
37 |
31 |
68 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
30 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
16 |
24 |
40 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part del professor d'un tema concret o d'un treball.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal
de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de
curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic,
Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
1. Treball escrit sobre un tema lliure consensuat amb el professor.
´
2. Dos comentaris de text procedents d'un llistat previ de fragments de fonts primàries seleccionades pel professor. |
100% |
Altres |
|
També es tindrà en compte: l'assistència a classe, la participació activa i l'ampliació dels temes tractats. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquell alumnat que no segueixi l'avaluació continuada, disposarà d'una segona convocatòria consistent en un examen teòric de tot el temari del curs. |
Bàsica |
A. M. AGUADO, Textos para la historia de las mujeres en España, Madrid, Cátedra, 1990
M. AURELL, Les noces del comte. Matrimoni i poder a Catalunya (785 - 1213), Barcelona, Omega, 1998
P. DRONKE, Las escritoras de la Edad Media, Barcelona, Crítica, 1995
G. DUBY, Damas del siglo XII. Eloísa, Leonor, Iseo..., Madrid, Altaya, 1997
G. DUBY & M. PERROT, Historia de las mujeres en Occidente (capítols dedicats a Espanya sota la direcció de Reyna Pastor), Madrid, Taurus, 2000
E. GARRIDO, Historia de las mujeres en España, Madrid, Síntesis, 1997
C. SEGURA, La voz del silencio I. Fuentes directas para la historia de las mujeres (siglos VIII - XVIII), Madrid, Asociación Cultural Al-Mudayna, 1992
C. SEGURA, La voz del silencio II. Historia de las mujeres: compromiso y método, Madrid, Asociación Cultural Al-Mudayna, 1992
M. M. RIVERA, Textos y espacios de mujeres. Europa, siglos IV - XV, Barcelona, Icària, 1990
M. M. RIVERA, Nombrar el mundo en femenino. Pensamiento de las mujeres y teoría feminista, Barcelona, Icària, 1994
T. VINYOLES, Història de les dones a la Catalunya medieval, Lleida, Eumo Editorial i Pagès Editors, 2005
|
Per a cada tema de l'assignatura, el professor proporcionarà bibliografia específica. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|