DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ARTS VISUALS: EXPERIÈNCIES, PROTAGONISTES I USOS Código 12304103
Titulación
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
GRANERO VILLA, XÈNIA
Correo-e xenia.granero@urv.cat
Profesores/as
GRANERO VILLA, XÈNIA
Web
Descripción general e información relevante

Visió de l'art des d'una perspectiva nova que té en compte com incideix l'art en la societat. Es treballarà sobre la cultura i el consum social de la imatge, els promotors i artistes, les audiències i els receptors, i les funcions de l'art al llarg de la història fins l'actualitat. 




Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Definir un mapa de coordenades espaciotemporals per a la producció material i historicoartística des de l'antiguitat fins a l'actualitat.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Aconsegueix una base de coneixements sobre la producció material i les manifestacions artístiques del període que permet la interpretació i la contextualització espaciotemporal de l'objecte d'estudi.
 A6 Interpreta tots els elements narratius i simbòlics presents en la producció artística.
 A7 Demostra una base teòrica sobre les diferents teories i corrents estètics des de l'antiguitat fins a la contemporaneïtat.
Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
I. La història de l'art en la societat.
Cultura i consum social de la imatge.
II. Promotors i artistes. El món Antic i el món Medieval.
El món Modern i el món Contemporani.
III. Audiències i receptors. El món Antic i el món Medieval.
El món Modern i el món Contemporani.
IV. La producció artística al llarg del temps. L'art com eina política.
L'art com eina religiosa.
V. Altres funcions de l'art. Art i poder.
Art i memòria.
VI. Conclusions. La nova Història de l'Art.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 5 8
Sessió Magistral
A1
A6
A7
30 40 70
Debats
A1
A6
A7
5 15 20
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A6
A7
15 25 40
Pràctiques de camp
A1
A6
A7
6 5 11
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A6
A7
5 10 15
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Planificació de l'assignatura i dels treballs a realitzar durant el curs.
Sessió Magistral Hores de treball del professor i alumne en l'aula. Impartició de docència tradicional, encara que amb espais destinats al debat de lectures.
Debats Debats protagonitzats pels alumnes dins de l'aula relacionats amb la matèria impartida a classe i les lectures obligatòries a realitzar.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es plantejarà un treball professionalitzador per tal que l'alumne prengui consciència del rol de l'historiador de l'art en la societat, i que entronqui directament amb l'argument d'aquesta assignatura.
Pràctiques de camp Sortida amb el professorat per tal de de treballar, in situ, arguments analitzats a classe
Atenció personalitzada Resolució de problemes o dubtes directament amb el professor, en el despatx.

Atenció personalitzada
descripción

Aquesta atenció es basarà en el seguiment particular de l'alumne i tindrà en compte les necessitats de cadascun d'ells.



Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Debats
A1
A6
A7
Es valorarà la participació de l'alumne en els debats respecte de les lectures a realitzar. 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A6
A7
Treball professionalitzador. Es valorarà la creativitat i la bona consecució del treball a realitzar (plantejament, justificació i desenvolupament). 40%
Pràctiques de camp
A1
A6
A7
Treball de camp amb el qual es farà una sortida i es posaran en pràctica, in situ, els arguments i materials teòrics impartits a classe. 10%
Proves mixtes
A1
A6
A7
Proves escrites i altres textos i comentaris a lliurar. 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria l'alumne haurà de realitzar una prova escrita amb la qual es valoraran els seus coneixements relatius al temari ofert al llarg del curs i les lectures obligatòries.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Arias Guillén, Fernando, "Enterramientos reegios en Castilla y León (c. 842-1504). La dispersión de los espacios funerarios y el fracaso de la memoria dinástica", Anuario de Estudios Medievales, 45/2, 2015.
  • Aurell, Martin, "L'art comme propagande royale? Henri II, Aliénor d'Aquitaine et leurs enfants (1154-1204), Hortus Artium Medievalium, 21, 2015.
  • Boto Gerardo y Lozano Esther, "Les lieux des images historiées dans les galeries du cloître de la cathédrale de Tarragone. Une approche de la périodicité de l'espace et de la topographie du temps", Cahieers de civilisation médiévale, 56, 2013.
  • Boto Gerardo, Serrano Marta y McNeill, John (eds.), merging Naturalism. Contexts and Narrativs in European Sculpture 1140-1220, Turnhout, 2020.
  • Carrero, Eduardo, "Catedral y liturgia medievales. la definición funcional del espacio y sus usos", O clero secular medieval e as suas catedrais. Novas perspectivas e abordagens, Lisboa, 2014.
  • Domenge Mesquida, "Arquitectura palatina del reino de Mallorca. Símbolos de poder para una efímera dinastía", Anales de Historia del Arte, 23, 2013.
  • Español, Francesca, "El Córrer les armes. Un aparte caballeresco en las exequias medievales hispanas", ANuario de Estudios Medievales, 37/1, 2007.
  • García de Castro, César, "Las arquitecturas pintadas de Santullano (Oviedo). Sobre monaquismo, aniconismo, adopcionismo y otros ismos"; Codex Aquilarensis, 31, 2015.
  • Kessler, Herbere, "The object as subject in Medieval Art", The Haskins Society Journal, 23, 2011.
  • Molina, Joan, "La memoria visual de una dinastía. pedro IV el Ceremonioso y la retórica de las imágenes en la Corona de Aragon (1336-1387)", Anales de Historia del Arte, 23, 2013.
  • Palazzo, Éric, "Relics, Liturgical Space, and the Theology of the Church", Treasures of Heaven. Saints, Relics and Devotion in Medieval Europe, London, 2010.- Panofsky, Erwin, Three Essays on Style, London, s/a
  • Schmitt, Jean-Claude, "La pluralité interprétative: entre textes et images", Les conférences du Collège de France, 2010.
  • Serrano, Marta, "De modo qualier Reges Aragoum coronabuntur. Vsual, Material and Textual Evidences during the Middle Ages", en Arts, 9 (1), 2020.
  • Sureda Marc, "Les liex de la Vierge. Notes de topo-liturgie mariale en Catalogne (XI-XV siècles), COllectrion Histoire de l'Art, 5, 2013.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.