DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) LES DONES A L'EDAT MITJANA I MODERNA Codi 12304213
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PUIG GAVARRÓ, GERARD
Adreça electrònica gerard.puig@urv.cat
Professors/es
PUIG GAVARRÓ, GERARD
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L'objectiu d'aquesta assignatura és estudiar, a partir de diferents aspectes (família, matrimoni, patrimoni, església, classe social, treball i pensament) el paper de les dones en diferents èpoques entre el segle V i el XV i en diferents espais geogràfics i polítics del món europeu occidental. La visió que ens han transmès els intel·lectuals, principalment d'església, d'època medieval, sovint exclou les dones o simplement està impregnada d'idees misògines sobre el gènere femení. Més escassos són els testimonis directes de dones i encara menys de les dones pageses o menestrals. Existeixen, però, àmplies possibilitats de recerca mitjançant la documentació generada per motius molt diversos: des dels textos d'exegesi de la Bíblia fins als testaments o compravendes de patrimoni immoble. En general, els estudis històrics i arqueològics sobre gènere i dones s'han segregat respecte els temes de recerca i poques vegades queden integrats en el discurs historiogràfic.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Aconsegueix una perspectiva crítica dels models de desenvolupament sociopolítics i econòmics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Història i historiografia de les dones a l'Edat Mitjana.
2. Dones i poder. Comtesses, princeses i reines.
3. Dones nobles, instruïdes i escriptores.
4. La vida quotidiana. El cas de la Barcelona de la Baixa Edat Mitjana.
5. Dones i Església. L'espiritualitat femenina.
6. Família i relacions de parentiu. Matrimoni i patrimoni familiar.
7. Bruixes, magues i prostitutes. La violència contra les dones.
8. Dones i art.
9. Dones jueves i dones musulmanes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Classes magistrals
Atenció personalitzada El professor atendrà l'alumnat al seu despatx

Atenció personalitzada
Descripció

Els horaris d'atenció personalitzada s'establiran a classe.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  

Treball escrit sobre un tema lliure consensuat amb el professor. El treball s'haurà d'exposar oralment a classe durant els últims dies del curs. Dos comentaris de text Assistència i participació a classe

30%




60%

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

A.M. Aguado [et.al.], Textos para la historia de las mujeres en España, Madrid, Cátedra, 1990. 

M. Aurell, Les noces del comte. Matrimoni i poder a Catalunya (785-1213). Barcelona, Omega, 1998.

P. Dronke, Las escritoras de la Edad Media, Barcelona, 1995. 

G. Duby, Damas del siglo XII. Eloísa, Leonor, Iseo..., Barcelona, 1997.

G. Duby y M. Perrot (Dir.), Historia de las mujeres en Occidente, capítols dedicats a Espanya sota la direcció de Reyna Pastor, 2000


E. Garrido, Historia de las mujeres en España, Madrid, Síntesis, 1997.


M.M. Rivera, Textos y espacios de mujeres: Europa siglos IV – XV, Barcelona, Icaria, 1990.


C. Segura (Ed.),La Voz del silencio I. Fuentes directas para la historia de las mujeres (siglos VIII-XVIII), Asociación Cultural Al-Mudayna, 1992


C. Segura (Ed.),La Voz del silencio II: Historia de las mujeres: compromiso y método, Asociación Cultural Al-Mudayna, 1993


T. Vinyoles, Història de les dones a la Catalunya medieval, Lleida, Eumo Editorial i Pagès Editors, 2005

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent