DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) MERCAT, GALERIES I CRÍTICA D'ART Codi 12304214
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En aquesta assignatura estudiarem els principals moments de la història de la crítica des de la seva fonamentació al segle XVIII fins a la situació actual. Ens ocuparem del món de l'art des d'una perspectiva global però incidirem en la vessant sociològica per tal de comprendre la fortuna crítica d'obres, artistes i estils.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix i assimila els fonaments teòrics per aplicar-los a la crítica d'art.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció: El concepte de crítica a la Modernitat. Crítica, història de l'art i estètica
Tema 2. El segle XVIII. La crítica d'art i els salons. Denis Diderot. L'Enciclopèdia, els Salons
Tema 3. El segle XIX França. Charles Baudelaire. el Romanticisme
Tema 4. El segle XIX Anglaterra. Ruskin i Morris
Tema 5. El segle XX. les Avantguardes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
Presentacions / exposicions
A7
CT5
15 15 30
Sessió Magistral
A7
CT5
41 73 114
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
CT4
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del desenvolupament del curs.
Presentacions / exposicions Visita de tres exposicions i presentació de les crítiques per escrit.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Entrevista amb l'estudiant.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
CT5
- Seguiment crítiques premsa escrita
- Visita tres exposicions durant el curs
- Crítica (escrita) de les tres exposicions
- Presentació crítiques
Entre un 40% i un 50%
Sessió Magistral
A7
CT5
- Seguiment classes
- Seguiment crítiques premsa escrita
Entre un 10% i un 20%
Proves de desenvolupament
A7
CT4
Examen Entre un 40% i un 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).

Per a l'avaluació en la segona convocatòria cal presentar les 3 crítiques per escrit (50%) i aprovar l'examen (50%).


Fonts d'informació

Bàsica Valeriano Bozal (editor), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 vol.), Visor, Madrid, 2000
Francisco Calvo Serraller, Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, Tusquets, Barcelona, 1993
Anna Maria Guash, La crítica de arte. Historia, teoría y praxis,, Ediciones del Serbal Ediciones del Serbal, Barcelona, 2003
Anna Maria Guash, La Critica discrepante, Cátedra, Madrid, 2012
Serge Guilbaut, De cómo Nueva Cork robó la idea de arte moderno, Tirant lo Blanch, Valencia, 2007
Lionello Venturi, Historia de la crítica de arte, Debolsillo. Penguin Random House, Madrid, 2004

La bibliografia complerta la comentarem en encetar cada tema.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent