DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA COMPUTACIONAL Codi 12655207
Ensenyament
Arqueologia Clàssica Aplicada. Recerca i Transferència (2022)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa Primer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
GARCIA MOLSOSA, ARNAU
Adreça electrònica hector.orengo@urv.cat
arnau.garcia@urv.cat
tobyc.wilkinson@urv.cat
andreas.angoukaris@urv.cat
iban.berganzo@urv.cat
Professors/es
ORENGO , HÉCTOR
GARCIA MOLSOSA, ARNAU
WILKINSON , TOBY C
ANGOUKARIS , ANDREAS
BERGANZO , IBAN
Web
Descripció general i informació rellevant

Aquesta assignatura té com a objectiu proporcionar les bases per a l'aplicació de mètodes computacionals en arqueologia. S'introduirà l'alumnat conceptes i recursos  pràctics per a la implantació i desenvolupament d'aplicacions de caràcter computacional en la recerca arqueològica.

Els continguts i materials de l'assignatura seran en anglès.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dominar les noves tecnologies aplicades al coneixement arqueològic, cercant l’habilitat i l'autonomia en l'itinerari escollit, tant en l'anàlisi arqueomètrica com en el tractament digital de fotografies i cartografies, o en els aixecaments en 3D dels edificis històrics.
 A4 Aplicar els coneixements teòrics al disseny de projectes de recerca competitius, nacionals i internacionals, per aconseguir resultats positius i obtener finançament.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 RA2. Assolir un mínim coneixement d'arquitectures i algorismes de detecció i segmentació d'imatges
 A4 RA3. Aprendre a distingir l'adequació del mètode a anàlisis específiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT3 RA5. Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l'Arqueologia Computacional - Introducció a l'assignatura
- Aplicacions computacionals en la història de la disciplina
- Introducció als llenguatges computacionals
2. Aplicacions de "Machine Learning" en la recerca arqueològica - Teledetecció automatitzada de jaciments arqueològics
- Monitorització de riscs sobre el patrimoni arqueològic
- Reconeixament i anàlisi de models tridimensionals

3. Models computacionals en arqueologia - Modelització de rutes
- Models basats en agents (ABM)
4. "Arqueogaming" - El videojoc com a eina d'estudi i difusió del patrimoni arqueològic.
5. Noves tendències en arqueologia computacional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A3
CT2
9 0 9
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A3
A4
CT3
7 35 42
Treballs
A3
A4
CT2
CT3
1 20 21
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o videoconferència.

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
CT2
Seguiment de les sessions. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A3
A4
CT3
Presentació d'un informe final amb els resultats dels exercicis proposats 50%
Treballs
A3
A4
CT2
CT3
El treball consistirà en una proposta d'aplicació de mètodes computacionals per a la resolució d'una problemàtica arqueològica escollida per l'alumnat.
La proposta ha d'estar raonada d'acord amb la problemàtica del cas d'estudi i detallar els mètodes i fonts que s'utilitzarien.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ARQUEOLOGIA DEL TERRITORI. MÈTODES I TÈCNIQUES/12655107
ARQUEOLOGIA AMBIENTAL/12655202
ARQUEOMETRIA APLICADA A RESTES BIOARQUEOLÒGIQUES/12655204
SISTEMES D'INFORMACIÓ GEOGRÀFICA, ANÀLISIS ESPACIALS I TELEDETECCIÓ/12655208

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent