DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ADQUISICIÓ DE SEGONES LLENGÜES Código 12865101
Titulación
Ensenyam. i Adquis. de l'Anglès com a Llengua estrang./segona Llengua
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
GALLEGO BALSÀ, LÍDIA
Correo-e lidia.gallego@urv.cat
Profesores/as
GALLEGO BALSÀ, LÍDIA
Web
Descripción general e información relevante

This course provides a general overview on the the theoretical foundations of the processes of acquisition and learning of a foreign/second language. 



Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Dominar els corrents teòrics i enfocaments metodològics bàsics que caracteritzen els processos d'ensenyament i aprenentatge d'una llengua estrangera en general i de la llengua anglesa en particular
 A2 Dominar els fonaments lingüístics bàsics de la lingüística teòrica i aplicada
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Identifica, descriu i analitza els fonaments pedagògics i psicològics de l'adquisició de segones llengües, amb especial referència a l'adquisició de l'anglès
 A2 Descriu, analitza, sintetitza i compara corrents teòrics i models d'adquisició de segones llengües, amb especial referència a l'adquisició de l'anglès
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes
Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement professional
Desenvolupar l’actitud professional
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat
Dissenyar itineraris professionals específics
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introduction 1.1. Defining the Field
1.2. Key issues in SLA
2. Learning a First Language 2.1. Language and the brain
2.2. Theoretical approaches in first language acquisition
2.3. Stages in the acquisition of L1
2.4. Child-directed speech
3. Task-creation & Lesson planning 3.1. Strategies and theories used in TEFL
3.2. Presentations of TBL activities
3.3. Lesson Planning and Classroom Management
3.4. Oral presentations and lesson plan analysis

4. Interlanguage 4.1. The concept of IL
4.2. The characteristics of IL
4.3. Error analysis
4.4. Selinker's five processes
4.5. Fossilization
5. Learning and Second Language 5.1. SLA in context and acquisition theories
5.2. The Monitor Model
5.3. Input, interaction, output
5.4. The role of formal instruction in SLA
5.5. The age of acquisition
5.6. Aptitude and intelligence
5.7. Attitude and motivation
5.8. Personality
5.9. Anxiety, self-esteem and willingness to communicate
5.10. Learner preferences and styles
5.11. New factors and approaches in SLL
Immersion programmes
Mobile learning and gamification in EFL classroom
The role of subtitling in foreign language acquisition
Learning foreign languages with ClipFlair
6. Learning English in
Multilingual Contexts
6.1. Bilingualism and Trilingualism
6.2. Multilingual acquisition
6.3. Models of multilingualism
6.4. The multilingual mind

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
CT6
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
CT6
10 28 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT6
0 15 15
Treballs
A1
CT6
0 30 30
Presentacions / exposicions
A1
CT6
2 23 25
Fòrums de debat
A1
CT6
0 25 25
Atenció personalitzada
CT6
0 15 15
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Presentacions / exposicions
Fòrums de debat
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
descripción

The students will be able to ask for individual or group tutoring sessions in order discuss and solve their doubts. Students will receive personalised attention when participating in the seminars and online activities. Students will also receive personal feedback for their assignments and as well as for the class contributions. Since this is an online subject, personalised attention is a key issue.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT6
100%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

The course assessment will consist of several activities done in class (once the unit is finished, the students will be asked to submit one of the activities done in class). Some of them will be done in groups. Please note: ALL these activities are done during the class sessions.

If a student cannot submit an assignment (or the mark does not reach the pass mark), it can be submitted in the “segona convocatòria”. A maximum of two assignments can be submitted during the “2a convocatòria”

If the student fails or does not submit 3 or more assignments, s/he will have to sit an exam worth 80% of the final mark. The student will be also asked to hand in the lesson plan on the day of the final exam (20%).


Fonts d'informació

Bàsica

A compilation of compulsory readings will serve as main sources of information for the course. Most of the readings are journal articles or book chapters on the specific topics. Further information about the main readings will be provided to students on Moodle. 

Brown, D.H. 1994. Principles of language Learning and teaching. Prentice Hall. Cook, V. 2002. Portraits of the L2 user. Multilingual Matters De Angelis, G. 2007. Third or Additional Language Acquisition. Multilingual Matters. Dörnyei, Z. 2003. Attitudes, orientations and motivations in language Learning. Blackwell PublishingEllis, R. 1987. Second language acquisition in context, Cambridge Ellis, R. 1996. Understanding second language acquisition, Oxford University Press Gao, X. 2010. Strategic language Learning. Multilingual Matters. Harley, T.2008. The Psychology of Language. Psychology Press Littlewood, W. 1984. Foreign and second language learning, Cambridge University Press Kecskes, I. & Papp, T. 2000. Foreign Language and Mother Tongue. Lawrence Erlbaum Mackey, A. & Gass, S. 2005. Second Language Research. Methodology and Design. Routledge. Ortega, L. 2009. Understanding Second Language Acquisition. Hodder Education Spada, N., Lightbrown, P.M.1993. How languages are learned, Oxford University Press. 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.