DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DEMOCRÀCIES, DICTADURES, FEIXISMES I POPULISMES A EUROPA I AMÈRICA AL SEGLE XX Codi 12875202
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
MORUNO MOYANO, CARLOS
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura desenvoluparà un coneixement analític de la democràcia, les dictadures, els feixismes i els populismes a Europa i Amèrica des de l'orígen de la societat de masses a finals del segle 19 fins a la segona metitat del segle 20. La primera secció, se centra principalment en l'orígen i desenvolupament dels règims feixistes a Europa i la consolidació de la democràcia després de la Segona Guerra Mundial. La segona secció, se centra en l'orígen i desenvolupament dels moviments i règims d'Amèrica Llatina al segle 20 que la historiografia rigorosa anomena "populistes" (peronisme a l'Argentina, varguisme a Brasil, etc.). Per ser inclòs a l'avaluació contínua, l'alumne ha d'assistir com a mínim al 80% de les clases.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A5 Difondre els resultats de la recerca, comunicant aquests resultats a públics especialitzats i no especialitzats, i transferint a la societat el coneixement resultant i la seva aplicabilitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis historiogràfics.
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Comprendre els elements clau de la història comparada i la seva aplicabilitat a la història europea i americana.
Aplicar els coneixements de la història política en la història global contemporània.
 A5 Desenvolupar habilitats argumentatives, comunicatives i relacionals.
Desenvolupar estratègies per a la difusió i transferència del coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Secció 1, tema 1. La irrupció de la societat de masses i la transformació dels partits polítics Fases de la democràcia liberal al canviant de segle i l'adaptació política a la societat de masses
Secció 1, tema 2. L'auge del feixisme i dels règims autoritaris a Europa durant el curt segle XX Autoritarisme, totalitarisme i feixisme. Tipologia de règims autoritaris al llarg del segle XX. El concepte de feixisme i l'Alemanya nazi i la Itàlia feixista. Espanya, un règim feixistitzat
Secció 1, tema 3. L'Europa democràtica (segona meitat del segle XX)
La socialdemocràcia i la creació i consolidació de l'estat del benestar.
Secció 2, tema 4. La política de masses i el sorgiment dels governs populistes a Amèrica Llatina Els casos de Mèxic, Argentina i Brasil (dècades de 1930 a 1960).
Secció 2, tema 5. Les dictadures militars de llarg termini. Els casos d'Argentina, Brasil, Xile, etc (dècades 1960-1980)
Secció 2, tema 6. La transició a la democràcia, i la consolidació democràtica a Amèrica Llatina Els casos d'Argentina, Brasil, Xile, etc. (segles 20 i 21)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Treballs
A1
A2
1 18 19
Sessió Magistral
A1
2 30 32
Videoconferència
A1
A2
1 20 21
Atenció personalitzada
A1
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura.
Treballs Presentació de dos assajos / treballs escrits, cadascun per una de les dues seccions en què es divideix l'assignatura: a) Secció Europa (Dr. Thomàs); b) Secció Amèrica Llatina (Dr. Casanovas). Els treballs seran un estudi de l'&quot;estat de la qüestió&quot; sobre un dels temes de cada una de les dues seccions de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Videoconferència En cas necessari, les classes es faran via MS-Teams
Atenció personalitzada Atenció sobre qualsevol tema referent al seguiment i comprensió de l'assignatura, i la redacció dels treballs.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció als alumnes serà a través de de l'email i MS-Teams, a menys que sigui posible una reunió presencial.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Explicació dels temes i metodologia de l'assignatura.
Treballs
A1
A2
Presentació de dos assaigs / treballs escrits, cadascun per una de les dues seccions en què es divideix l'assignatura: a) Secció Europa (Dr. Thomàs); b) Secció Amèrica Llatina (Dr. Casanovas). 80%
Sessió Magistral
A1
L'avaluació de l'assistència i participació queda inclosa a la secció de més avall anomenada "Altres."
Videoconferència
A1
A2
L'avaluació de l'assistència i participació queda inclosa a la secció de més avall anomenada "Altres."
Atenció personalitzada
A1
Serà per email, via MS-Tems i presencial quan sigui possible.
Altres  

Assistència, participació i comentaris dels textos assignats en cada una de les dues seccions

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a cada part de l'assignatura l'alumne haurà de redactar un assaig basat en els coneixements adquirits. L'assistència, participació i comentaris dels textos assignats tenen pes a la nota final. Cada una de les dues seccions de l'assignatura té un pes del 50% sobre la nota final. La nota final s'obtindrà a partir de l'avaluació contínua. Els alumnes que no assisteixin a classe, i per tant, no segueixin l'assignatura de forma habitual, queden exclosos de l'avaluació contínua (1a convocatòria), però es poden presentar a l'examen final (2a convocatòria), la nota del qual serà la nota de l'assignatura. Els alumnes avaluats per avaluació contínua poden presentar-se a l'examen de 2a convocatòria com un examen de "repesca".


Fonts d'informació

Bàsica Daniel James, Resistencia e integración; El peronismo y la clase trabajadora argentina 1946-1976, 2013, Siglo 21
Ernesto Laclau, La razón populista, 2005, FCE
Mudde &amp; Rovira Kaltwasser, Populism; A very short introduction, 2017, Oxford
Francisco Weffort, O populismo na política brasileira, 2003, Paz e Terra
Gino Germani, et al., Populismo y contradicciones de clase en Latinoamérica, 1973, Era
HANS MAIER, Totalitarianism and Political Religions, 2004, ROUTLEDGE
ROBERT GRIFFIN, Fascism, Totalitariansm and Political Religion, 2005, Routledge
W. LAQUEUR, Fascism: A reader's guide, analysis, interpretations, bibliography, 1991, S.P.
S. PAYNE, El fascismo, 1982, Alianza
J.M. Thomàs, La Falange de Franco. Fascismo y fascistizacion, 2001, P&amp;J
A.C. Pinto, Rethinking the nature of fascism, 2011, Macmillan
F. Finchelstein, Del fascismo al populismo en la historia, 2019, Taurus
Alan Knight, Populism &amp; Neo-Populism in Latin America, especially Mexico, 1998, JLAS
Giletta &amp; Alberto, El Populismo Revisitado, 2014, RRIHAL
Bueno Romero, El populismo en América Latina y en Colombia, 2013, Estudios Políticos (Medellín)
SOBRE ELS APARTATS 1, 2 I 3:

HANS MAIER, TOTALITARIANISM AND POLITICAL RELIGIONS. CONCEPTS FOR THE COMPARISON OF DICTATORSHIPS, VOLUMENS I, II, III, LONDON-NEW YORK, ROUTLEDGE, 2004.
ROBERT GRIFFIN, FASCISM, TOTALITARIANSM AND POLITICAL RELIGION, LONDON-NEW YORK, ROUTLEDGE, 2005
WALTHER LAQUEUR, FASCISM. A READER'S GUIDE, ANALYSIS, INTERPRETATIONS, BIBLIOGRAPHY, SCOLAR PRESS, 1991.
STEIN UGELVIK LARSEN-BERNT HAGTVET-JAN PETER MYKLEBUST, WHO WERE THE FASCISTS. SOCIAL ROOTS OF EUROPEAN FASCISM, BERGEN-OSLO-TROMSO, UNIVERSITETSFORLAGET, 1980
STANLEY G. PAYNE, EL FASSIMO, MADRID, ALIANZA EDITORIAL, 1982.
JOAN MARIA THOMÀS, LAFALANGE DE FRANCO. FASCISMO Y FASCISTIZACION EN EL REGIMEN FRANQUISTA 1937-1945, BARCELONA, PLAZA&JANÉS, 2001.
ANTÓNIO COSTA PINTO, RETHINKING THE NATURE OF FASCISM. COMPARATIVE PERSPECTIVES, New York, PALGRAVE MACMILLAN, 2011
FEDERICO FINCHELSTEIN, DEL FASCISMO AL POPULISMO EN LA HISTORIA, MADRID, TAURUS, 2019.

SOBRE ELS APARTATS 4, 5 I 6:
-. Ernesto Laclau, "La razón populista" (FCE, 2005) 312p.  
-. Gido Germani, et al, "Populismo y contradicciones de clase en Latinoamérica" (Era, 1973) 149p.   
-. Mudde & Rovira Kaltwasser, "Populism; A very short introduction" (Oxford, 2017) 145p 
-. Francisco Weffort, "O populismo na política brasileira" (5ª ed; P-e-T, 2003 [1ª ed 1978]) 206p [tema: Vargas & Goulart]   
-. Daniel James, "Resistencia e integración; El peronismo y la clase trabajadora argentina 1946-1976" (2ª ed; s21, 2013 [1ª ed 1990]).   
-. Alan Knight, "Populism & Neo-Populism in Latin America, especially Mexico" (JLAS, 1998) 26p [tema: Lázaro Cárdenas]   
-. Giletta & Alberto, "El Populismo Revisitado" (RRIHAL, 2014) 9p [Tema: Perón & Vargas]   
-. Bueno Romero, "El populismo en América Latina y en Colombia" (Medellín: Estudios Políticos, 2013) 26p

Complementària
S
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE MÀSTER/12875301

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GESTIÓ, VISIBILITAT I AVALUACIÓ DE LA RECERCA/12875103

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART, POLÍTICA I SOCIETAT/12875201
 
Altres comentaris
Una bona formació en les humanitats en general, és la base necessària per seguir aquesta assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent