Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit. |
| A2 |
Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic. |
| A5 |
Difondre els resultats de la recerca, comunicant aquests resultats a públics especialitzats i no especialitzats, i transferint a la societat el coneixement resultant i la seva aplicabilitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis historiogràfics.
| | A2 |
Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Comprendre els elements clau de la història comparada i la seva aplicabilitat a la història europea i americana.
Aplicar els coneixements de la història política en la història global contemporània.
| | A5 |
Desenvolupar habilitats argumentatives, comunicatives i relacionals.
Desenvolupar estratègies per a la difusió i transferència del coneixement.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Secció 1, tema 1. La irrupció de la societat de masses i la transformació dels partits polítics |
Fases de la democràcia liberal al canviant de segle i l'adaptació política a la societat de masses |
Secció 1, tema 2. L'auge del feixisme i dels règims autoritaris a Europa durant el curt segle XX |
Autoritarisme, totalitarisme i feixisme. Tipologia de règims autoritaris al llarg del segle XX. El concepte de feixisme i l'Alemanya nazi i la Itàlia feixista. Espanya, un règim feixistitzat |
Secció 1, tema 3. L'Europa democràtica (segona meitat del segle XX)
|
La socialdemocràcia i la creació i consolidació de l'estat del benestar. |
Secció 2, tema 4. La política de masses i el sorgiment dels governs populistes a Amèrica Llatina |
Els casos de Mèxic, Argentina i Brasil (dècades de 1930 a 1960). |
Secció 2, tema 5. Les dictadures militars de llarg termini. |
Els casos d'Argentina, Brasil, Xile, etc (dècades 1960-1980) |
Secció 2, tema 6. La transició a la democràcia, i la consolidació democràtica a Amèrica Llatina |
Els casos d'Argentina, Brasil, Xile, etc. (segles 20 i 21) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Treballs |
|
1 |
18 |
19 |
Sessió Magistral |
|
2 |
30 |
32 |
Videoconferència |
|
1 |
20 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura. |
Treballs |
Presentació de dos assajos / treballs escrits, cadascun per una de les dues seccions en què es divideix l'assignatura: a) Secció Europa (Dr. Thomàs); b) Secció Amèrica Llatina (Dr. Casanovas). Els treballs seran un estudi de l'"estat de la qüestió" sobre un dels temes de cada una de les dues seccions de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Videoconferència |
En cas necessari, les classes es faran via MS-Teams |
Atenció personalitzada |
Atenció sobre qualsevol tema referent al seguiment i comprensió de l'assignatura, i la redacció dels treballs. |
Descripció |
L'atenció als alumnes serà a través de de l'email i MS-Teams, a menys que sigui posible una reunió presencial. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Explicació dels temes i metodologia de l'assignatura. |
|
Treballs |
|
Presentació de dos assaigs / treballs escrits, cadascun per una de les dues seccions en què es divideix l'assignatura: a) Secció Europa (Dr. Thomàs); b) Secció Amèrica Llatina (Dr. Casanovas). |
80% |
Sessió Magistral |
|
L'avaluació de l'assistència i participació queda inclosa a la secció de més avall anomenada "Altres." |
|
Videoconferència |
|
L'avaluació de l'assistència i participació queda inclosa a la secció de més avall anomenada "Altres." |
|
Atenció personalitzada |
|
Serà per email, via MS-Tems i presencial quan sigui possible. |
|
Altres |
|
Assistència, participació i comentaris dels textos assignats en cada una de les dues seccions |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a cada part de l'assignatura l'alumne haurà de redactar un assaig basat en els coneixements adquirits. L'assistència, participació i comentaris dels textos assignats tenen pes a la nota final. Cada una de les dues seccions de l'assignatura té un pes del 50% sobre la nota final. La nota final s'obtindrà a partir de l'avaluació contínua. Els alumnes que no assisteixin a classe, i per tant, no segueixin l'assignatura de forma habitual, queden exclosos de l'avaluació contínua (1a convocatòria), però es poden presentar a l'examen final (2a convocatòria), la nota del qual serà la nota de l'assignatura. Els alumnes avaluats per avaluació contínua poden presentar-se a l'examen de 2a convocatòria com un examen de "repesca". |
Bàsica |
Daniel James, Resistencia e integración; El peronismo y la clase trabajadora argentina 1946-1976, 2013, Siglo 21
Ernesto Laclau, La razón populista, 2005, FCE
Mudde & Rovira Kaltwasser, Populism; A very short introduction, 2017, Oxford
Francisco Weffort, O populismo na política brasileira, 2003, Paz e Terra
Gino Germani, et al., Populismo y contradicciones de clase en Latinoamérica, 1973, Era
HANS MAIER, Totalitarianism and Political Religions, 2004, ROUTLEDGE
ROBERT GRIFFIN, Fascism, Totalitariansm and Political Religion, 2005, Routledge
W. LAQUEUR, Fascism: A reader's guide, analysis, interpretations, bibliography, 1991, S.P.
S. PAYNE, El fascismo, 1982, Alianza
J.M. Thomàs, La Falange de Franco. Fascismo y fascistizacion, 2001, P&J
A.C. Pinto, Rethinking the nature of fascism, 2011, Macmillan
F. Finchelstein, Del fascismo al populismo en la historia, 2019, Taurus
Alan Knight, Populism & Neo-Populism in Latin America, especially Mexico, 1998, JLAS
Giletta & Alberto, El Populismo Revisitado, 2014, RRIHAL
Bueno Romero, El populismo en América Latina y en Colombia, 2013, Estudios Políticos (Medellín)
|
SOBRE ELS APARTATS 1, 2 I 3: HANS MAIER, TOTALITARIANISM AND POLITICAL RELIGIONS. CONCEPTS FOR THE COMPARISON OF DICTATORSHIPS, VOLUMENS I, II, III, LONDON-NEW YORK, ROUTLEDGE, 2004. ROBERT GRIFFIN, FASCISM, TOTALITARIANSM AND POLITICAL RELIGION, LONDON-NEW YORK, ROUTLEDGE, 2005 WALTHER LAQUEUR, FASCISM. A READER'S GUIDE, ANALYSIS, INTERPRETATIONS, BIBLIOGRAPHY, SCOLAR PRESS, 1991. STEIN UGELVIK LARSEN-BERNT HAGTVET-JAN PETER MYKLEBUST, WHO WERE THE FASCISTS. SOCIAL ROOTS OF EUROPEAN FASCISM, BERGEN-OSLO-TROMSO, UNIVERSITETSFORLAGET, 1980 STANLEY G. PAYNE, EL FASSIMO, MADRID, ALIANZA EDITORIAL, 1982. JOAN MARIA THOMÀS, LAFALANGE DE FRANCO. FASCISMO Y FASCISTIZACION EN EL REGIMEN FRANQUISTA 1937-1945, BARCELONA, PLAZA&JANÉS, 2001. ANTÓNIO COSTA PINTO, RETHINKING THE NATURE OF FASCISM. COMPARATIVE PERSPECTIVES, New York, PALGRAVE MACMILLAN, 2011 FEDERICO FINCHELSTEIN, DEL FASCISMO AL POPULISMO EN LA HISTORIA, MADRID, TAURUS, 2019. SOBRE ELS APARTATS 4, 5 I 6: -. Ernesto Laclau, "La razón populista" (FCE, 2005) 312p. -. Gido Germani, et al, "Populismo y contradicciones de clase en Latinoamérica" (Era, 1973) 149p. -. Mudde & Rovira Kaltwasser, "Populism; A very short introduction" (Oxford, 2017) 145p -. Francisco Weffort, "O populismo na política brasileira" (5ª ed; P-e-T, 2003 [1ª ed 1978]) 206p [tema: Vargas & Goulart] -. Daniel James, "Resistencia e integración; El peronismo y la clase trabajadora argentina 1946-1976" (2ª ed; s21, 2013 [1ª ed 1990]). -. Alan Knight, "Populism & Neo-Populism in Latin America, especially Mexico" (JLAS, 1998) 26p [tema: Lázaro Cárdenas] -. Giletta & Alberto, "El Populismo Revisitado" (RRIHAL, 2014) 9p [Tema: Perón & Vargas] -. Bueno Romero, "El populismo en América Latina y en Colombia" (Medellín: Estudios Políticos, 2013) 26p |
Complementària |
|
S |
Assignatures que en continuen el temari |
TREBALL DE FI DE MÀSTER/12875301 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GESTIÓ, VISIBILITAT I AVALUACIÓ DE LA RECERCA/12875103 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ART, POLÍTICA I SOCIETAT/12875201 |
|
|
Altres comentaris |
Una bona formació en les humanitats en general, és la base necessària per seguir aquesta assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|