DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CORRENTS TEÒRICS I MÈTODES DE L'ANÀLISI LITERÀRIA Codi 12875207
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
Adreça electrònica montserrat.palau@urv.cat
josefa.rodriguez@urv.cat
Professors/es
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="MsoNormal">Aquesta assignatura tracta de nous mètodes de recerca aplicats a les disciplines d’Art i Humanitats: la perspectiva de gènere i les noves tecnologies. </p><p class="MsoNormal"><o:p>&nbsp;</o:p></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A6 Ser capaç d'elaborar treballs científics en l'àmbit de les humanitats que responguin a les exigències dels estàndards internacionals, aplicant la metodologia adequada en cada cas i incorporant els valors ètics i la perspectiva de gènere en l'activitat científica.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis literaris.
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Dominar els conceptes fonamentals i els corrents actuals de la teoria de la literatura, així com la seva concreció en les diverses metodologies de recerca en literatura vigents.
 A6 Recopilar i utilitzar la bibliografia necessària per fer un estat de la qüestió sobre un tema i identificar els punts en què és possible un aprofundiment i una aportació original i significativa.
Adquirir la capacitat d'analitzar resultats de recerca, elaborar conclusions i assegurar la difusió del coneixement científic.
Adquirir autonomia com a futur investigador.
Aplicar els valors ètics en la recerca.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
La asignatura tiene como objetivo presentar las principales corrientes teóricas sobre el hecho literario vigentes en los estudios actuales, poniéndolas en relación con los métodos y tipologías de la investigación que configuran en la actualidad dichos estudios. La presentación y discusión de los modelos teóricos se realizará de manera articulada con la exposición de ejemplos concretos de metodologías diversas de investigación en el ámbito de la literatura. La asignatura partirá del nivel de conocimientos en los estudios literarios propios de un grado para iniciar al alumno en el registro de la investigación avanzada, propia del máster y el doctorado, familiarizándolo con los conceptos teóricos y las herramientas metodológicas pertinentes. La asignatura constituye una visión de conjunto de la investigación en literatura que será desarrollada por las otras dos asignaturas de especialidad del ámbito.
Historia de los estudios literarios.
Teoría de la literatura: corrientes vigentes y perspectivas de investigación. Métodos de la investigación en literatura: exposición de ejemplos representativos.
PROGRAMA
TEMA 1: Estudis de dones, gènere i feminismes. Perspectiva de gènere aplicada a la recerca en Art i Humanitats.
(Professora Montserrat Palau, 1'5 crèdits)
TEMA 2: Noves tecnologies i recerca en Art i Humanitats.
(Professora Sara Pujol, 1'5 crèdits)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A6
1 2 3
Videoconferència
A2
3 27 30
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A2
22 0 22
Activitats d’auto seguiment
A1
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis
A6
4 0 4
Treballs
A6
5 0 5
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
4 0 4
Fòrums de debat
A1
4 0 4
Atenció personalitzada
A1
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Funcionament, programa, metodologia i avaluació de l'assignatura
-Funcionament del campus virtual
Presentacions / exposicions -Comentaris de l'alumnat sobre la teoria desenvolupada
-Exposicions orals sobre els diferents apartats del programa
Videoconferència -Sessions magistrals
-Intercanvi i debats
-Tutories
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada -Material textual i audiovisual sobre els diferents temes per completar la teoria i elaborar les pràctiques.
Activitats d’auto seguiment -Portafolis
Resolució de problemes, exercicis -Plantejament i comentaris escrits i orals.
Treballs -Articles de recerca escrits.
Supòsits pràctics/ estudi de casos -Comentari de textos
-Plantejaments sobre noves tecnologies i recerca
Fòrums de debat -Fòrums de cada tema
Atenció personalitzada -Tutoria presencial i/o virtual
-Seguiment i comentaris de les proves i treballs

Atenció personalitzada
Descripció

-Tutories i seguiment presencials i/o virtuals. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A6
Participació, seguiment, presentacions orals

40%
Resolució de problemes, exercicis
A6
20%
Treballs
A6
40%
Altres  

-

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

L'assignatura seguirà l'avaluació continuada i l'alumnat suspès o no presentat haurà de presentar-se a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

R, Baccolini; M.G. Fabi; V. Fortunati i R. Monticelli (eds.) (1997): Critiche femministe e teorie letterarie. Bolonya, CLUEB.

Benhabib, Seyla y Cornell, Drucilla. Teoría feminista y teoría crítica. Valencia: Ediciones Alfons el Magnanim, 1990. 

Erika Bornay (1990), Las hijas de Lilith. Madrid: Cátedra.

Butler, Judith.  El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, México, Paidós, 2001.

.......... (2002): Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del "sexo", Buenos Aires,Paidós.

Neus Carbonell i Meri Torras (eds.) (1999): Feminismos literarios, Madrid, Arco Libros.

Cixous, Hélène. La risa de la medusa. Barcelona: Anthropos, 1995.

 

Miriam Díaz-Diocaretz i Iris M. Zavala (coord.) (1996): Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana).  Diversos volums, el volum VI, dedicat a la literatura catalana, gallega i basca.  

De Beauvoir, Simone, El segundo sexo, Buenos Aires: Siglo XX,1962.

 Eagleton, Mary. (1991): Feminist Literary Criticism, London, Logman

............Working with Feminist Criticism. Oxford, OX, UK/Cambridge, Mass., USA: Blackwell, 1996. 

Gilbert, Sandra M. y Susan Gubar. La loca del desván. Madrid: Cátedra,1998.

Greene, Gayle y Kahn, Coppelia (1985). Making a Difference. Feminist Literary Criticism. Londres: Routledge.

Gutiérrez Estupiñán, Raquel. Una introducción a la teoría literaria feminista. BUAP, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades, 2004.

Nathalie Heinch (1996), Ëtats de femme. L’identité femenine dans la fiction occidentale. París: Gallimard

Humm, Maggie, ed. Practicing Feminist Criticism: An Introduction. 1995. 

.........A Reader's Guide to Contemporary Feminist Literary Criticism. Sussex: Harvester Wheatsheaf, 1994.

Ibeas, Nieves y María Ángeles Millán. La conjura del olvido: escritura y feminismo. Barcelona, Icaria, 1997.

Luce Irigaray (1978): Speculo. Espejo del otro sexo, Madrid, Saltés.

..........-(1992): Yo, tu, nosotras, Madrid, Cátedra.

........... -(1994):  Amo a ti, Barcelona, Icaria.

Meese, Elizabeth A. Crossing the Double-Cross: The Practice of Feminist Criticism. Univ. of North Carolina Press, 1986.

Miller, Nancy K. Subject to Change: Reading Feminist Writing. Nueva York: Columbia Univ. Press, 1988.

Kate Millet  (1970), Política sexual, Madrid, Càtedra.

Moi, Toril. Teoría literaria feminista. Cátedra, 1995.

Pam Morris (1993): Literature and Feminism, Oxford, Blackwell.

 

L. Muraro (1994): El orden simbólico de la madre, Madrid, Horas y Horas.

Pilar Pérez Cantó i Elena Postigo Castellano (eds.) (2000): Autoras y protagonistas, Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.

 Segarra, Marta  y Àngels Carabí eds. Feminismo y crítica literaria. Icaria, Barcelona, 2000. 

 Sellers, Susan, ed. Feminist Criticism: Theory and Practice. Toronto: Univ. of Toronto Press, 1991.

Showalter, Elaine (comp.), The New Feminist Criticism. Essays on Women, Literature and Theory , Nueva York: Pantheon Books, 1985.

Suárez Briones, Beatriz (2003): Sextualidades: Teorías Literarias Feministas, Alcalá de Henares.

Warhol, Robyn R. y Diane Price Herndl. Feminisms: An Anthology of Literary Theory and Criticism. Houndmills: Macmillan, 1997.

Woolf, Virginia. (1985): Una cambra pròpia, Barcelona, Grijalbo.

..............-(1999): Dones i literatura. Barcelona, Columna.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent