DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) L'ESTUDI DEL TEXT: DE LA CREACIÓ A L'EDICIÓ Codi 12875208
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Adreça electrònica elena.delacruz@urv.cat
francesc.massip@urv.cat
Professors/es
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén introduir l'alumnat en l'edició crítica, a partir de la discussió d'exemples, amb les diverses aproximacions científiques al text literari i a les diferents fases de creació, producció, transmissió i edició.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A4 Identificar problemes i línies de recerca amb potencial de desenvolupament i explorar noves estratègies en l'àmbit de les ciències humanes, adoptant una perspectiva interdisciplinària i aplicant metodologies innovadores.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis literaris.
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Reconèixer i aplicar els principis metodològics de l'edició crítica i de la transmissió dels textos.
 A4 Avaluar críticament l'estat de la recerca en un àmbit determinat i identificar problemes per resoldre i perspectives d'avanç (ground-breaking research).
Aplicar la interdisciplinaritat com a instrument vàlid i transversal en l'estudi de les disciplines humanístiques, i adquirir les capacitats necessàries per col·laborar en equips de recerca interdisciplinaris.
Identificar metodologies innovadores de recerca per fer aportacions significatives, plantejar noves hipòtesis i obrir espais o vies de recerca amb potencial de renovar els estudis (thinking out-of-the-box).
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l'ecdótica - Transmissió manuscrita: textos antics i medievals
- Transmissió impressa o digital: textos moderns i contemporanis
Tipus d'edicions - Transmissió manuscrita: textos antics i medievals
- Transmissió impressa o digital: textos moderns i contemporanis
Criteris d'edició - Transmissió manuscrita: textos antics i medievals
- Transmissió impressa o digital: textos moderns i contemporanis

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 1 2
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A4
1 10 11
Treballs
A1
A2
A4
2 25 27
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
A4
1 31 32
Atenció personalitzada
A1
A2
A4
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Plantejarem els problemes epistemològics de la recerca en ciències humanes, concretament en la creació, representació i difusió del text.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Interpretarem els models teòrics, les metodologies específiques i les eines per a l'estudi i l'edició del text.
Treballs Treballs sobre els continguts i les pràctiques que mostrin els resultats d'aprenentatge
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura de textos i anàlisi de creacions i edicions
Atenció personalitzada Atendrem els dubtes plantejats per l'estudiant i el guiarem en el seu recorregut d'aprenentatge i recerca. Presentarem els problemes amb potencial de desenvolupament que contribueixin a la disciplina.

Atenció personalitzada
Descripció

Atendrem els dubtes plantejats per l'estudiant i el guiarem en el seu recorregut d'aprenentatge i recerca. Presentarem els problemes amb potencial de desenvolupament que contribueixin a la disciplina. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
A4
Treballs sobre els continguts i les pràctiques que mostrin els resultats d'aprenentatge. 80%
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
A4
Anàlisis que mostrin la adquisició de les competències. 20%
Altres  

Interacció i aportació als ABP

0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

 

Bibliografia general

 

Bibliografia específica

  • Pujol, Josep; Solà, Joan. Ortotipografia: manual de l'autor, l'editor i el dissenyador gra?fic. Educaula: Barcelona, 2011.
  • Nyssen, Hubert. Du texte au livre, les avatars du sens. Armand Colin: Paris, 2005.
  • Dabner, David; Stewart, Sandra; Zempol, Eric. Graphic Design School: The Principles and Practice of Graphic Design. Willey: London, 2013. Traducció al castellà: Diseño gráfico. Fundamentos y prácticas. Blume: Barcelona, 2015.
  • Müller-Brockmann, Josef. Raster Systeme für die Visuelle Gestaltung. Ein Handbuch für Grafiker. Typografen und Ausstellungsgestalter. Edició bilingüe castellà-portuguès:  Sistemas de retículas. Un manual para diseñadores gráficos. Sistemas de grelhas. Um Manual para designers gráficos. Gili, Barcelona, 2007 (3a ed.).
  • Guia dels arxius històrics de Catalunya. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura: Barcelona 1982-<2011> (9 vol.).
  • Reynolds, Leighton D; Wilson, Nigel G. Scribes and Scholars. Oxford University: Oxford, 1974 (2a ed.). Traducció al castellà: Copistas y filólogos. Gredos: Madrid, 1995.
  • Pasquinelli, Barbara. Il gesto e l’espressione. Mondadori: Milano, 2005.
  • De Hamel, Christopher. Making Medieval Manuscripts. University of Oxford: Oxford, 2018.
  • Fulacher, Pascal. Six siècles d’art du livre. De l’incunable au livre d’artiste. Citadelles & Mazenod: Paris, 2012.
  • Kane, John. Manual de tipografía. Gili: Barcelona, 2011 (2a ed.).
  • Chartier, R, (dir.) Les usages de l’imprime?, XVe-XIXe sie?cle. Fayard: Paris, 1987. Gilmont, J.-Fr.. Une introduction a? l’histoire du livre: du manuscrit a? l’e?re e?lectronique. Éditions du CEFAL: Liège, 2004 (5a ed.). 
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent