DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CORRENTS FILOSÒFICS CONTEMPORANIS Codi 12875214
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura ofereix un recorregut teòric i metodològic que vol dotar a l'estudiant de postgrau de coneixements suficients per a la interpretació de texts fonamentals de filosofia contemporània. Per això es considera imprescindible l'anàlisi de dos corrents molt fecundes per al pensament filosòfic: l'Escola de Frankfurt i l'hermenèutica gadameriana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis lingüístics.
Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis d'història de l'art.
 A2 Conèixer i valorar críticament les aportacions dels principals corrents filosòfics contemporanis, especialment l'hermenèutica i l'Escola de Frankfurt, a la recerca en els estudis humanístics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. El concepte de modernitat i la seva comprensió contemporània.
Tema 2. La crisi de la raó “moderna”.
Tema 3. L'Escuela de Frankfurt: Adorno, Horkheimer i Habermas.
Tema 4. L'hermenèutica: de Dilthey a Gadamer.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
20 32 52
Presentacions / exposicions
A1
A2
6 11 17
Atenció personalitzada
A1
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
1 1 2
Proves mixtes
A1
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent.
Sessió Magistral Explicació dels temes del programa.
Presentacions / exposicions Comentaris dels texts del dossier de pràctiques (paper i Moodle).
Atenció personalitzada Entrevista per comentar els texts presentats.

Atenció personalitzada
Descripció
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1
A2
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). 10%
Proves de desenvolupament
A1
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 90%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

La prova de desenvolupament té un pes del 90% sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitja amb les altres activitats (10%).


Fonts d'informació

Bàsica GADAMER, H.G., Verdad y Método, Sígueme., Salamanca, 1995.
FERRARIS, M., Historia de la hermenéutica., Akal., Madrid, 2000.
ADORNO, T. W./ HORKHEIMER, M., Dialéctica de la Ilustración, Trotta., Madrid, 1994
ADORNO, T. W., Actualidad de la filosofía, Paidós, Barcelona, 1992.
BENJAMIN, W., L’obra d’art a l’època de la seva reproductibilitat tècnica, Edicions 62/Diputació de Barcelona., Barcelona, 1983
BUCK-MORS, S., Los orígenes de la dialéctica negativa: Adorno, Benjamin y el Instituto de Francfort, S. XXI, Madrid, 1986

El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent