DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA DE L'ESCRIPTURA EN ÈPOCA CLÀSSICA Codi 12875217
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
GOROSTIDI PI, DIANA
Adreça electrònica jesus.carruesco@urv.cat
diana.gorostidi@urv.cat
Professors/es
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
GOROSTIDI PI, DIANA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Curs d'introducció a les fonts textuals llatines i gregues necessàries per a la recerca històrica i arqueològica.&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Adquirir destreses en l'ús dels instruments propis de la filologia clàssica per a la recerca en humanitats.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Arqueologia de l'escriptura: conceptes teòrics, metodologies, orígens de l'escriptura - Les fonts textuals de transmissió directa: epigrafia i papirologia. L’epigrafia: característiques bàsiques, principals repertoris epigràfics.
- Suports materials i usos del text. Materialitat i iconicitat de l’escriptura.
- Les inscripcions arcaiques: origen i variació dels alfabets grecs i llatins, inscripcions principals.
2. Suports, instruments i contextos arqueològics de l'escriptura en el món antic - El suport epigràfic: matèria, forma i funció.
- L'elaboració del monument epigràfic: de l’extracció del material brut al producte final de l'officina epigraphica.
- Textos i contextos de la producció epigràfica: tallers documentats per via arqueològica, cartells d’officinae, rebuigs/exercicis epigràfics, evidències de correccions...
3. Textos de transmisió directa com a fonts per a la investigació arqueològica - La lectura de les inscripcions llatines I. Introducció.
- La lectura de les inscripcions llatines II. Estructures bàsiques.
- La lectura de les inscripcions llatines III. Selecció de textos d’estudi.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Treballs
A2
6 66 72
Sessió Magistral
A2
3 33 36
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A2
2 36 38
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Treballs Exposició dels continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Resolució de qüestions no assolides a classe, dubtes i consultes, així com la tutorització dels diversos treballs. A més de les hores establertes, es podran pactar altres horaris de visita amb la professora.

Atenció personalitzada
Descripció

Resolució de qüestions no assolides a classe, dubtes i consultes, així com la tutorització dels diversos treballs. A més de les hores establertes, es podran pactar altres horaris de visita amb la professora.

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. 40
Altres  

Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'estudiant ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura.

60
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Easterling, P.E. - Knox, B.W. (eds.), Historia de la Literatura Clásica. Literatura griega (Cambridge University), Madrid 1990
  • E.J. Kenney & W.v. Klausen, Historia de la Literatura Clásica. Literatura Latina (Cambridge University), Madrid, 1989
  • G. Cambiano, L. Canfora, D. Lanza, Lo spazio letterario della Grecia antica, Roma-Salerno, 1992-1995
  • G. Cavallo, P. Fedeli, A. Giardina, Lo Spazio letterario di Roma antica, Roma-Salerno, 1989-1991
  • Ch. Pelling, Literary Texts and the Greek Historian, Routledge, Londres, 2000
  • D.S. Potter, Literary Texts and the Roman Historian, Routledge, Londres, 1999
  • Calabi Limentani, I. , Epigrafia latina, Milán, 1991
  • Cortés Copete, Juan Manuel (ed.). Epigrafía griega, , Madrid, 1999
  • Andreu Pindado, J. (ed.)., Fundamentos de Epigrafía Latina, Madrid 2009
  • Susini, G.C. , Epigrafia romana, Roma, 1982
  • Guarducci, M., L'epigrafia greca dalle origini al tardo Imperio, Roma, 1987
  • Susini, G. C., Epigraphica dilapidata : scritti scelti, Bologna 1997
  • Haarmann, H., Historia Universal de la Escritura, Madrid, 2001
  • Cavallo, G., Hellenistic bookhands, Berlin, 2008
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent