IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) COMUNICACIÓ EN LES ORGANITZACIONS POLÍTIQUES Code 12885201
Study programme
Comunicació Estratègica (2020)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Estudis de Comunicació
Coordinator
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
E-mail jordi.farre@urv.cat
arantxa.capdevila@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
Lecturers
FARRÉ COMA, JORGE
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Web
General description and relevant information

L'objectiu principal d'aquesta assignatura és analitzar els principals processos comunicatius que duen a terme les organitzacions polítiques en un context de canvi continu com l'actual. Aquest curs se centra en discernir com comuniquen les organitzacions i institucions polítiques tant en períodes de campanya electoral com fora d'aquests. Es treballen els principals mitjans que empren en les seves comunicacions així com les estratègies que usen i els efectes que generen. En aquesta assignatura els i les estudiants adquiriran competències relacionades amb els processos i les pràctiques de la comunicació política en un moment de redefinició de l'esfera pública. Al llarg del desenvolupament del temari, es focalitzarà l'atenció principalment en un dels tres protagonistes principals d'aquest tipus de comunicació: els polítics —partits polítics, governs, institucions, etcètera—, tot i que, col·lateralment, també es tindran en compte els mitjans de comunicació de masses —premsa, ràdio, televisió i Internet— i la ciutadania —opinió pública—. En aquest curs s'estudia quin rol desenvolupen les organitzacions polítiques i les relacions que s'estableixen entre elles i la resta d'actors en el context generat per l'esfera pública actual. Aquesta assignatura s'imparteix en modalitat virtual.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A2 Identificar, interpretar i valorar els processos informatius i comunicatius que es donen a les organitzacions empresarials, polítiques, culturals o socials.
 A3 Analitzar i avaluar l'impacte de les noves tecnologies, els entorns digitals i la comunicació en xarxa en els processos de comunicació estratègica a les organitzacions.
 A5 Desenvolupar treballs i projectes de recerca en l'àmbit de la comunicació, amb un domini de les bases teòriques, les metodologies i la transformació de resultats en un impacte positiu per a la societat.
Type B Code Competences Transversal
 CT3 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A2 Conèixer, destriar i avaluar els principals processos comunicatius en les institucions, associacions i organitzacions polítiques.
 A3 Assumir i aplicar l'impacte de les noves tecnologies i les xarxes socials en la comunicació de les organitzacions.
 A5 Entendre, valorar i desenvolupar eines de comunicació per millorar els processos de democratització social i organitzacional.
Type B Code Learning outcomes
 CT3 Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Tema 1. La comunicació en organitzacions polítiques. 1.1. El triangle de la comunicació política: organitzacions polítiques, mitjans i ciutadania.
1.2. La democràcia mediàtica i la democràcia en xarxa.
Tema 2. Gestió de la comunicació política en contextos inestables.
Tema 3. Les campanyes electorals i els seus processos comunicatius. 3.1. La campanya electoral com a context comunicatiu.
3.2. El màrqueting electoral.
Tema 4. Institucions públiques, campanyes i nous mitjans. 4.1. La campanya permanent i els seus efectes.
4.2. Tècniques i estratègies per a la comunicació del missatge de les institucions públiques.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
0 2 2
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A2
0 46 46
Videoconferència
A2
2 4 6
Activitats d’auto seguiment
A2
CT3
0 2 2
Treballs
A3
A5
CT3
0 14 14
Fòrums de debat
A2
CT3
0 2 2
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de validació
A2
A3
A5
1 1 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Videoconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Fòrums de debat Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
Description

La professora destinarà temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. A principis de curs, a través del Moodle, s'informarà sobre els horaris d'aquesta atenció personalitzada.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Activitats d’auto seguiment
A2
CT3
Al llarg del desenvolupament de l'assignatura, l'estudiant pot anar testant la seva evolució mitjançant la realització de les activitats d'auto seguiment. En total, s'han programat quatre (4) activitats vinculades a les videoconferències i als diferents materials d'estudi. Aquestes activitats consisteixen en una bateria d'entre 5 i 10 preguntes de resposta breu o tipus test que permetran a l'estudiant consolidar els principals conceptes teòrics del curs. 30 %
Treballs
A3
A5
CT3
Al llarg del curs l'estudiant haurà de realitzar un treball d'anàlisi aplicació dels principals aspectes teòrics de l'assignatura. 40 %
Fòrums de debat
A2
CT3
El curs online requereix la participació de l'estudiant en el fòrum de debat sobre els exercicis que proposen les professores en l'espai Moodle. L'estudiant haurà de participar mitjançant la incorporació d'idees pròpies després de visionar els materials proposats i mitjançant el debat sobre las qüestions plantejades per les professores en relació amb aquests materials de treball. 20 %
Proves de validació
A2
A3
A5
La prova final de l'assignatura consisteix en un test oral presencial davant les professores de l'assignatura. En aquesta prova l'estudiant respondrà en un temps breu a un formulari i mantindrà una conversa cara a cara amb les professores que li preguntaran sobre les activitats d'avaluació continuada. 10 %
Others  
 
Other comments and second exam session

Per superar l'assignatura és necessari realitzar totes les activitats proposades i obtenir en cadascuna una nota igual o superior a 5. Si no es pot realitzar alguna de les activitats o alguna no se supera, l'estudiant podrà lliurar les activitats no realitzades o suspeses en segona convocatòria (en la data que indicaran les professores a l¡inici de l'assignatura).

En el cas del Fòrum de debat, aquesta activitat no es pot recuperar. Por aquest motiu, els estudiants que no participin o no superin aquesta activitat hauran de lliurar una reflexió al voltant d'algun dels materials posats en discussió per les professores a través del fòrum.

Només els estudiants que segueixen l'avaluació continuada i lliuren totes les activitats avaluatives per a cada assignatura dins del termini fixat poden optar a la màxima qualificació. Els estudiants que escullen lliurar només les activitats avaluatives a la segona convocatòria (gener) opten al 80% de la qualificació màxima.

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica Gallardo, Beatriz, Tiempos de hipérbole, 2018, Tirant lo Blanc
Norris, Pipa, A virtuous Circle. Political Communication in Postindustrial Societies, 2000, Cambridge University Press
Thompson, John, La transformación de la visibilidad, 2003, Estudios Públicos, 90, 273-296
Mazzoleni, Gianfranco, La comunicació política, 2014, Alianza Editorial
Habermas, Jürgen, The Structural Transformation of the Public Sphere, , YouTube
Cadwalladr, Carole, Facebook's role in Brexit and the threat to democracy, 2019, TED2019
Park, Jeesoo, The scandal that changed how the media covers politics, 2019, CNN
Maarek, Philippe, Campaign communication & Electoral marketing, 2011, Wiley-Blackwell
Escalona, Nuria, Comunicación de instituciones públicas, 2015, Editorial UOC
Diversos Autors, Permanent Campaign Conference, 2002,
Sampedro, Víctor (ed.), Comunicación política digital en España, 2021, Editorial UOC
Rivera Magos, Sergio; Carriço Reis, Bruno, Comunicación Política: Debates, estrategias y modelos emergentes, 2020, Universo de Letras
Canel, María José, La comunicación de la administración pública: Para gobernar con la sociedad., 2018, Fondo de Cultura Económica

Complementària Sampedro, Víctor; Resina de la Fuente, Jorge, Opinión pública y democracia deliberativa en la sociedad red., 2010, Revista Ayer, 80 (4), 139-162
Sampedro, Víctor; Martínez, Mayra, The Digital Public Sphere: An Alternative and Counterhegemonic Space? The Case of Spain, 2018, International Journal of Communication, 12, 23-44
Casero, Andreu, La crisis política como fenómeno comunicativo: la emergencia del "caso crítico", 2006, Sphera Pública, 6, 179-192
Thompson, John, El escándalo político. Poder y visibilidad en la era de los medios de comunicació, 1999, Paidos
Hasbun, Roberto, Más allá del maketing político, 2014, TEDxJuriquilla
Despoiu, Lucian, Political Campaign in the Digital Age, 2018, TEDxBucharest
Gutiérrez-Rubí, Antoni, Tecnopolítica. El uso y la concepción de las nuevas herramientas tecnopolíticas para la comunicación, la organización y la acción política colectivas., 2014,
Maarek, Philippe, Marketing político y comunicación, 2009, Paidos
Peytibi, Xavier, Las campañas conectadas, 2019, Editorial UOC

Recomanacions


 
Other comments
Aquesta assignatura s'imparteix en modalitat virtual.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.