Azevedo, M.J.
(2017) Historical perspectives on the state of health and health systems in
Africa. Vol. II, DOI 10.1007/978-3-319-32564-4_1. Pgs: 1-13. Andrade, R. (2008) “Manos que sanan. Experiencia de salud
en mujeres pentecostales chilenas”, Revista
Cultura y religión, 2 (3). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2785574. Ackernecht, E. (1984) Medicina
y Antropología Social. Madrid: Akal Universitaria. Aguirre, B. (1986) Antropología
médica. Barcelona: CIS. Barrera, A. (2006) La
enfermedad. Barcelona: Anagrama. Beckerleg, S.
(1994) “Medical pluralism and Islam in Swahili communities in Kenya”, Medical
Anthropology Quarterly, 8(3): 299-313. Benoist, J.
(ed.) (1996) Soignier au pluriel. Essais sur le pluralisme médical.
Paris: Karthala. Brigidi, S. et al. (2007) “Inequalities and health:
analysis of a model for the management of Latin American users of an emergency
department”, Journal of Preventive
Medicine & Hygiene, 49 (1):
6-12. Comelles, J. (1984) Antropologia
i salut. Barcelona: Fundació Caixa de Pensions. Comelles, J.; Martínez, A. (1993) Enfermedad, Cultura y Sociedad. Un ensayo sobre las relaciones entre la
Antropología Social y la Medicina.
Madrid: Eudema. DiGiacomo, S. M. (1987) “Biomedicine as a Cultural
System: An Anthropologist in the Kingdom of the Sick”, en H. A. Baer (ed.) Encounters with Biomedicine: Case Studies in
Medical Anthropology, Montreux: Gordon and Breach, pp. 315–346. DiGiacomo, S. M. (1992) “Metaphor as Illness: Postmodern Dilemmas in the
Representation of Body, Mind and Disorder”, Medical
Anthropology, 14: 109-137. DiGiacomo, S. M.
(2004) “Autobiografia crítica i teoria antropològica. Reflexions a l’entorn de
la identitat cultural i professional”, Revista
d’Etnologia de Catalunya, 25: 124-134. Elling, R.H.
(1981) “Political economy, cultural hegemony, and mixes of traditional and
modern medicine”, Social Science and Medicine, 15A:89-99. Esteban, M.; Comelles, J. M.; Díez Mintegui, C. (eds.)
(2010) Antropología, género, atención y
salud.Barcelona: Bellaterra. Foucault, M. (1966) El
nacimiento de la clínica. Una arqueología de la mirada médica. Argentina:
Siglo veintiuno editores. Freidin, B.;
Ballesteros, M.; Echeconea, M. (2013) En
búsqueda del equilibrio: salud, benestar y vida cotidiana entre seguidores del
Ayurveda en Buenos Aires. Documentos de Trabajo, núm. 65. Instituto de
Investigaciones Gino Germani. Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/iigg-uba/20130618055151/dt65.pdf Garma, C. (1985) “Conversión y los poderes de curación
entre los protestantes totonacas”, Iztapalapa,
12-13: 39-53. Garma, C. (1993) “Liderazgo carismático y colectividad en
la curación pentecostal” en Barbro Dahlgren, J. (comp) III Coloquio de Historia de la religión en Mesoamérica y áreas afines.
IIA, UNAM, pp. 233- 241. Garma, C. (2000) “La socialización del don de lenguas y
la sanación en el pentecostalismo mexicano”, Alteridades, 10 (20): 85-92. Granero, X., Mallart, Ll. (1984) Antropología y salud. Barcelona: Fundació La Caixa de Pensions. Gil-Soo Han
(2002) “The myth of medical pluralism: A critical realist perspective”, Sociological
Research Online, vol. 6, No 4. Disponible en: htpp://www.socresonline.org.uk/6/4/han.htlm Jennings, M.
(2005) “Chinese medicine and medical pluralism in Dar es Salaam: Globalisation
or glocalisation?” International Relations, 19(4): 457-473. Kleinman, A. (1976)
“Culture, illness and care: clinical lessons from anthropologic and
cross-cultural research”, Annals of Internal Medicine, 88: 251-258. Lad, Vasant (1988) “La constitución humana”, Ayurveda. La ciencia de curarse a uno mismo.
Buenos Aires, México. Continente/Pax, pp. 29-51. Leslie, C.
(ed.) (1976) Asian Medical Systems: A Comparative Study. Berkeley:
University of California Press. Mahadevan, T.M.P. (1982) “El dualismo espíritu-materia
del Shankhya”, Invitación a la filosofía
de la India. México. Fondo de Cultura Económica, pp. 118-128.
Muela, J.
(2007) Malaria en Lipangalala. Tesis doctoral, Barcelona UAB.
Menéndez, E. (2002) La
parte negada de la cultura. Relativismo, diferencias y racismo. Barcelona:
Bellaterra.
Menéndez, E.; Di Pardo, R. (1996) De algunos alcoholismos y algunos saberes. Atención primaria y proceso
de alcoholización. MéxicoD.F.: CIESAS.
Olsen, W.C.
and Sargent, C. (eds.) (2017) African Medical Pluralism. Indiana
University Press. Perdiguero,
E.; Castejón, R. (eds.) (2003) “La constitución del sistema sanitario en
España”, Trabajo Social y Salud, 43: 71-83.
Perdiguero, E.; Comelles J. M. (eds.) (2000) Medicina
y Cultura. Estudios entre la antropología y la medicina. Barcelona: Bellaterra.
Press, I.
(1980) “Problems in the definition and classification of medical systems”, Social
Science and Medicine, 14B: 45-57.
Rubel, A.; O'nell, C.; Collado, R. (1989) Susto, una
enfermedad folk. Mexico: Fondo de
Cultura Económica.
Sontag, S. (1980) La
enfermedad y sus metáforas Munich: Editores.
Muñoz, J. M. (2015) Ayurveda
de Maharashtra: descripción e interpretación de la práctica médica
contemporánea. Tesis doctoral, Universidad de Granada.
Nazrul, I. (2007) Repackaging ayurveda in
post-colonial India: Revivalism and Global commodification. University of
Hong Kong. Tesis doctoral.
Sanchiz, P. (1995) “Poder de la palabra y eficacia de los
objetos. Pentecostalismo y ‘costumbre’ en Guatamala”, Iglesias, pueblos y culturas, 36: 43-69.
Vallverdú, J. (2008) Las lenguas del Espíritu. Religiones carismáticas y pentecostalismo en
México. Tarragona, Publicacions URV.
Vallverdú, J. (2009) “¿Vuelve el Espíritu Santo? Dinámicas de la emoción religiosa y el trance
extático en el cristianismo carismático” Ponencia en el
Congreso “El cuerpo. Objeto y sujeto de las ciencias humanas y sociales”. Institución Milà i Fontanals, CSIC. 28 a 31 de enero de 2009.
Coord.: Josep Martí y Yolanda Aixalà. Edición CD Rom. ISBN: 978-84-00-08935-1.
Vallverdú, J. (2012) “El poder sobre el cuerpo y el poder
del cuerpo religioso: dos casos para la comparación”, Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, vol LXVII, 1:
209-240. |