DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) POLÍTIQUES PÚBLIQUES, DESIGUALTAT I SALUT Codi 12895117
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2020)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Segon 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
Adreça electrònica inma.pastor@urv.cat
martin.correaurquizav@urv.cat
Professors/es
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
CORREA-URQUIZA VIDAL FREYRE, MARTÍN
Web
Descripció general i informació rellevant

En aquesta assignatura s'analitzen les desigualtats socials en salut que són les diferències de salut entre els grups de la població, que es consideren importants, sistemàtiques, evitables i injustes. També s'aborden les causes d'aquestes desigualtats socials en salut entenent que estan a les estructures socials així com a l'impacte que les institucions polítiques, econòmiques i legals tenen en els diferents grups socials. Al llarg de l'assignatura s'exposa que les desigualtats socials a la salut no són sinònim de «desigualtats a la salut» i s'aborden les diferents polítiques públiques dirigides a reduir aquestes desigualtats. De manera central s'estudien els eixos de desigualtat així com els actors que juguen un paper institucional en la producció i la reproducció d'aquestes desigualtats.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar, avaluar i utilitzar críticament i de forma avançada les fonts, la bibliografia i els sistemes d'informació i documentació relacionats amb les ciències de la salut i les ciències socials.
 A6 Dissenyar i implementar projectes de recerca/acció participativa en el camp de la salut global, la salut intercultural, la competència cultural i la promoció de la salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
 CT6 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i avalua críticament les fonts i la bibliografia científica sobre antropologia mèdica, història de la ciència, salut global i camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
Incorpora els coneixements teòrics i metodològics essencials sobre l'antropologia mèdica, incloent-hi aspectes ètics i de gènere.
Domina els aspectes avançats d'informació i documentació sanitària, d'epidemiologia i de demografia que li permeten treballar en l'àmbit de la salut pública i l'epidemiologia.
 A6 Coneix i sap dissenyar i implementar els diferents tipus de projectes de recerca acció participativa en els diferents àmbits de salut global, salut intercultural, competència cultural i promoció de la salut.
Sap aplicar els protocols de recerca acció participativa estàndard existents en el camp de l'antropologia mèdica, incloent-hi els aspectes ètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Aprofundir en l’autoconeixement professional.
Desenvolupar l’actitud professional.
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat.
Dissenyar itineraris professionals específics.
 CT6 Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Les polítiques públiques en salut en l'escenari nacional i internacional. Les polítiques sanitàries en la disminució de les desigualtats de salut. El paper de l'antropologia mèdica en l'avaluació dels serveis sanitaris i en la seva planificació. Els determinants socials de la salut i el disseny de plans de salut. Ciutadania i participació social

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
A6
CT5
1 22 23
Treballs
A6
CT5
CT6
1 23 24
Presentacions / exposicions
A6
CT5
CT6
1 16 17
Videoconferència
A1
A6
CT5
1 8 9
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera sessió presencial servirà per explicar el funcionament de l’assignatura i fer una primera aproximació als continguts bàsics que hauran de cursar els estudiants. També s'explicaran els criteris d'avaluació i les tasques que hauran de dur a terme els i les alumnes.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Donat el forma virtual d'aquesta assignatura es preveu una part de treball autònom per part dels alumnes a partir de lectures i visionat de material audiiovisual.
Treballs
Es preveu que al llarg de l'assignatura cada alumne realitzi un treball (amb format d'assaig) per apronfudir en un tema. Es una feina que es realitzarà fora de l’aula.
Presentacions / exposicions L'alumne haurà de presentar a classe les idees principals del treball a realitzar. Cada alumne escollirà una temàtica a partir dels continguts principals de l'assignatura.
Videoconferència Es preveu facilitar a l'alumnat una sèrie de material audiovisual que formarà part dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor o professora reserva per atendre i resoldre els dubtes dels estudiants per tal que es puguin formular de forma individual.

Atenció personalitzada
Descripció

Es preveu un horari d'atenció virtual a l'alumnat al llarg del quadrimestre per resoldre dubtes. S'indicarà a principis de curs en el moodle amb una tasca assignada a l'efecte.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
CT5
CT6
Es demanarà a l'alumnat la realització d'un treball on aprofundeixi en alguns dels temes tractats a l'assignatura. 60%
Presentacions / exposicions
A6
CT5
CT6
L'alumnat haurà de presentar a classe el treball realitzat. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Benach J. La desigualdad perjudica seriamente la salud. Gac Sanit. 1997; 11: 255-57.

Benach J, Muntaner C. Aprender a mirar la salud. Barcelona: El Viejo Topo, 2005.

Borrell, Carme y Malmusi, Davide (2010): La investigación sobre los determinantes sociales y las desigualdades en salud: evidencias para la salud en todas las políticas. Informe SESPAS. Gaceta Sanitaria, 24 (Suppl 1): 101–108.

Borrell C, Artazcoz L (eds.). 5a. Monografía. Sociedad Española de Epidemiología. Investigación sobre género y salud. Barcelona: Sociedad Española de Epidemiología, 2007.

Borrell C, Peiró R, Ramón N, et al. Desigualdades socioeconómicas y planes de salud en las comunidades autónomas del Estado español. Gac Sanit. 2005;19(4):277-86.

Borrell C, Benach J (coords.). L’evolució de les desigualtats en la salut a Catalunya. Barcelona: Editorial Mediterrània, 2005.

Cockerham, W. “Health Sociology In a Globalizing world”. Política y Sociedad, 2011, Vol. 48 Núm. 2: 235-248

Diez E, Peiró R. Intervenciones para disminuir las desigualdades en salud. En: Borrell C, García-Calvente M. Martí-Boscà JV (eds.). La salud pública desde la perspectiva de género y clase social. Informe SESPAS 2004. Gac Sanit. 2004;18 (Supl 1): 158-67.

García-Calvente MM, Mateo-Rodríguez I, Eguiguren AP. El sistema informal de cuidados en clave de desigualdad. En: Borrell C, García-Calvente MM, Martí-Boscà JV (editores). Informe de la Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria (SESPAS) 2004: La salud pública desde la perspectiva de género y clase social. Gac Sanit. 2004;18 Supl 1:132-9.

García-Vázquez J, Quintó Domech L, Nas-cimento M, Agüllo-Tomás E. Evolución de la salud sexual de la población adolescente española y asturiana. Rev Esp Salud Pública. 2019;93: 4 de septiembre e201909071.

Harper S, King NB, Meersman SC, Reichman ME, Breen N, Lynch J. Implicit Value Judgments in the

Measurement of Health Inequalities. The Milbank Quarterly. 2010;88(1):4–29.

Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Comisión para reducir las desigualdades sociales en salud en España. Avanzando hacia la equidad. Propuestas de políticas e intervenciones para reducir las desigualdades sociales en salud en España. Madrid 2015.

Navarro V, Benach, J. Desigualdades sociales en salud en España. Comisión Científica de estudios de las desigualdades sociales en salud en España. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo y The School of Hygiene and Public Health, The Johns Hopkins University. 1996.

Pérez G, Cirera E, Rodríguez-Sanz M, Borrell C. Desigualdades de mortalidad en las comunidades autónomas entre 1981 y 2002. Observatorios de salud de la mujer y del SNS. Agencia de Calidad. Ministerio de Sanidad y Consumo. 2005.

Rodríguez-Sanz M, Carrillo-Santisteve P, Borrell C. Desigualdades sociales en la salud, los estilos de vida y la utilización de servicios sanitarios en las CCAA 1993-2003. Observatorios de salud de la mujer y del SNS. Agencia de Calidad. Ministerio de Sanidad y Consumo. 2005.

Rodríguez M. Los copagos en atención médica y sus impactos sobre la utilización, el gasto y la equidad. En: Puig-Junoy J (coord.). La corresponsabilidad individual en la financiación pública de la atención sanitaria. Informes FRC nº1. Barcelona: Fundació Rafael Campalans, 2006.

Whitehead M. The concepts and principles of equity and health. Int J Health Serv. 1992;22:429-45.

Whitehead M. Diffusion of ideas on social inequalities in health: a European perspective. Milbank Q. 1998;76(3):469-92, 306.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent