Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE5 |
Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc. |
| CE8 |
Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química. |
| CE9 |
Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic. |
| CE12 |
Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE5 |
Familiaritzar-se amb la metodologia i instrumentació analítica pròpies per desenvolupar projectes d'impacte ambiental, toxicitat i contaminació.
| | CE8 |
Saber interpretar dades i resultats experimentals
| | CE9 |
Conèixer els fonaments de les principals tècniques instrumentals d'anàlisi, així com saber aplicar-les a resolució de problemes químico-analítics
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
Saber interpretar dades i resultats experimentals
| | CE12 |
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció.
|
El medi ambient. Contaminació natural i antropogènica. |
2. L'atmosfera. |
Composició. Classificació dels contaminants. Efectes de la contaminació. Paràmetres de qualitat de l'aire. Sistemes per disminuir la contaminació atmosfèrica. Determinació dels principals contaminants. |
3. La hidrosfera. |
Composició. Tipus de contaminants. Tractament de les aigües. Legislació. Anàlisis d'aigües. Exemples de determinació de contaminants emergents. |
4. El sòl. |
Composició i estructura. Principals contaminants. Tècniques de tractament de sòls contaminats. Anàlisis de sòls. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
16 |
24 |
40 |
Seminaris |
|
5 |
2 |
7 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
15 |
20 |
Classe invertida (Flipped classroom) |
|
3 |
3 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Seminaris |
Xerrades per part de persones expertes de diferents sectors de treball, relacionats amb laboratoris d'anàlisi mediambiental i amb departaments de medi ambient.
|
Presentacions / exposicions |
Presentació escrita per part dels alumnes d'un tema concret relacionat amb la contaminació ambiental. |
Classe invertida (Flipped classroom) |
L'alumne visualitzarà uns vídeos i a través de l'eina Edpuzzle es faran preguntes que verifiquin el seu autoaprenentatge. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Descripció |
Aclarir dubtes i donar suport personalitzat als alumnes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació escrita i/o oral d'un informe basat en una notícia apareguda a la premsa en el que es mostra un problema de contaminació ambiental.
Presentació en format pòster sobre un article científic centrat en el desenvolupament d'un mètode per a la determinació de contaminants emergents en mostres ambientals. |
40% |
Classe invertida (Flipped classroom) |
|
|
10% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és breu. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per poder fer mitja cal que: - La nota mínima del treball que els alumnes han de presentar ha de ser de 5 (nota mitja de tots els treballs) - La nota mínima de l'examen ha de ser de 4. A la segona convocatòria només es podran recuperar les qualificacions corresponents a les proves escrites, mantenint les notes de les presentacions/exposicions. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
C. Orozco, A. Pérez, M.N. González, F.J. Rodríguez, J.M. Alfayate, Contaminación Ambiental. Una visión desde la Química, Thomson, 2003
S.E. Manahan, Environmental Chemistry, CRC Press, Boca Ratón 2005
S.E. Manahan, Introducción a la Química Ambiental, Reverté, México, 2007
J.G. Ibañez, Environmental Chemistry: Fundamentals, Springer, New York, 2007
F.W. Fifield and P.J. Haines (ed.), Environmental Analytical Chemistry, Blackwell, Oxford 2000
J.R. Dean, Methods for environmental trace analysis , Wiley, Chichester, 2003
D.E. Heard (ed.), Analytical Techniques in atmospheric measurement, Blackwell, Oxford, 2006
M. Radojevic, V.N. Boshkin, Practical Environmental Analysis, Royal Society of Chemistry,, Cambridge, 2006
Ahamed MI, Lichtfouse E, Inamuddin., Water pollution and remediation, organic pollutants., Springer, Switzerland: ; 2021
Radojevic M, Bashkin VN, Bashkin VN, Practical environmental analysis., Royal Society of Chemistry2n ed, Cambridge: ; 2006
Mitra S (Somenath), Patnaik P, Kebbekus BB., Environmental chemical analysis., CRC Press, Boca Raton, FL; 2018
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA ANALÍTICA/13204101 | ANÀLISI INSTRUMENTAL/13204102 | LABORATORI DE QUÍMICA ANALÍTICA/13204104 | TÈCNIQUES DE SEPARACIÓ/13204125 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|