Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Entendre i aplicar els coneixements bàsics de física, matemàtiques i química a la Bioquímica i Biologia Molecular. |
| CE14 |
Descriure la manera en la qual els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Aplicar mètodes deterministes i estocàstics en l'estudi de l'evolució dels sistemes biològics
| | CE14 |
Descriure les estratègies de gestió de l'energia que posseïxen els sistemes biològics
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I |
BIOLOGIA QUÀNTICA
|
1 |
Física quàntica: fonaments i antecedents històrics |
2 |
Superposició quàntica: Experiment de la doble escletxa i Interferòmetre de Mach-Zehnder
|
3 |
Tunelització quàntica: Mutacions, Olfacte i Enzimologia |
4 |
Entrellaçament quàntic: Criptocrom i detecció del camp magnètic. |
II |
ACTUALITZACIÓ EN NEUROCIÈNCIA |
1 |
Sistema glimfàtic: Microcirculació sistèmica, sistema limfàtic i Particularitats del sistema glimfàtic |
2 |
SLYM |
3 |
Novetats en regeneració neuronal. |
4 |
Novetats en oncologia del sistema nerviós central |
III |
MEMBRANES BIOLÒGIQUES |
1 |
Hidrofobisme |
2 |
Canals iònics |
IV |
DINÀMICA DE SISTEMES |
1 |
Introducció a la dinàmica de sistemes. |
2 |
Principis de la termodinàmica en sistemes biològics. Energia, calor, treball. Primera llei. Entropia i matèria viva. Energia lliure i concentració. Potencial químic. Compostos fosfat d'alt nivell energètic. |
3 |
Generalització del segon principi en sistemes oberts. Funció de dissipació. Equacions fenomenològiques. Teorema de mínima producció d'entropia. Estabilitat dels estats estacionaris. Processos lluny de l'equilibri. |
4 |
Anàlisi determinista de sistemes. Processos cinètics considerats com sistemes d'equacions diferencials. Solucions estacionaries. Model de Lotka-Volterra. Dinàmica de sistemes. Estabilitat estructural i bifurcacions. |
5 |
Oscil.lacions biològiques. Autoorganització a nivell temporal en els éssers vius. Comportaments periòdics en sistemes biològics. Ritmes. Oscil•lacions de la glicòlisi. Ritmes d'activitat enzimàtica. Caos. |
6 |
Anàlisi estocàstic de sistemes. Dinàmica d'un sistema a través d'un tractament estocàstic. Cadenes de Markov. Simulació de processos estocàstics. Mètode de Montecarlo. |
7 |
Evolució, un procés irreversible. Evolució prebiòtica. Modelització d'un procés de selecció i evolució. Hipercicles. tRNA com a fòssils d'evolució prebiòtica. Hipòtesi RNY. |
8 |
Fluxos i forces en l'evolució molecular. Velocitat d'evolució. Matrius estocàstiques d'evolució de proteïnes i de gens. Distàncies genòmiques. Models d'evolució molecular. |
V |
BIOENERGÈTICA |
1 |
Principis de bioenergètica |
2 |
Problemes de bioenergètica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
39 |
45 |
84 |
Seminaris |
|
15 |
45 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula, els quals s'imparteixen durant un quatrimestre. |
Seminaris |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula, els quals s'imparteixen durant un quatrimestre.
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Resolució de les qüestions que els alumnes plantegin sobre el contingut i/o desenvolupament de l'assignatura. |
Descripció |
L'atenció a l’estudiant es podrà realitzar
mitjançant reunions on line o presencials, en horaris concertats prèviament per correu
electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Avaluació continuada:
Mitjana de tres exàmens parcials. |
100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els exàmens es realitzaran de forma presencial. L'avaluació és continuada. Per a aprovar l'assignatura la nota final mínima ha de ser de 5 sobre 10. Cada examen parcial computarà en la mitjana final si la nota és major o igual 4. En cas contrari, les parts suspeses hauran de recuperar-se a segona convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Córdoba, C.V., González, M.E.L., Biofísica, Sintesis, Madrid, 1992
Hoppe, W., Biophysics, Springer Verlag, Berlin, 1983
Jou, D., Introducció a la termodinàmica de processos biològics, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 1985
Laskowski, W., Pohlit, W., Biofísica. Introducción para biólogos, médicos y físicos, Omega, Barcelona, 1976
Frumento, Antonio S., Biofísica, Mosby/Doyma Libros, 1995
Montero, F., Morá, F., Biofísica. Procesos de autorgaización en biología, Eudema Universidad, Madrid, 1992
González Ibeas, J., Introducción a la física y biofísica, Editoria Alhambra, 1974
Montero, F., Sanz, J.C., Andrade, M.A., Evolución prebiótica, Eudema, Madrid, 1993
Ortuño, M, Física para las ciencias de la vida, Editorial Tébar Flores, 2020
Aruengo, A., Petitclerc, T., Biofísica, McGraw-Hill, 2008
|
|
Complementària |
Prigogine, I., Introducción a la termodinámica de procesos biológicos, Alianza Editorial, Madrid, 1983
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|