IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) METODOLOGIA I EXPERIMENTACIÓ EN BIOQUÍMICA Code 13214114
Study programme
Grau en Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Segon 1Q
Modality and teaching language
Department Bioquímica i Biotecnologia
Coordinator
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
E-mail gemma.pujol@urv.cat
franciscaisabel.bravo@urv.cat
carolina.serena@urv.cat
juanmaria.alcaide@urv.cat
nestor.ibarz@urv.cat
Lecturers
PUJOL PERPIÑA, GEMMA
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
SERENA PERELLÓ, CAROLINA
ALCAIDE HIDALGO, JUAN MARIA
IBARZ BLANCH, NÉSTOR
Web http://moodle.urv.net/moodle/
General description and relevant information

Assignatura només de pràctiques i d'assistència obligatòria a totes les sessions.



Competències
Type A Code Competences Specific
 CE6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori, especialment en els àmbits bioquímics, microbiològics i en biologia molecular, valorant els seus riscos, i elements de seguretat.
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
 CE12 Treballar de manera adequada en un laboratori bioquímic incloent seguretat, manipulació i eliminació de residus i registre anotat d'activitats.
Type B Code Competences Transversal
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 CE6 Conèixer i saber aplicar diferents mètodes de separació de proteïnes
Preparar un protocol senzill d'anàlisi de proteïnes que es pugui realitzar en una sessió de pràctiques, tenint en compte totes les parts del procés com els reactius, manipulació, gestió de residus posterior, etc…
 CE8 Analitzar i interpretar els resultats dels diferents experiments de separació de proteïnes
Elaborar un bon informe de laboratori
 CE12 Conèixer i saber aplicar diferents mètodes de separació de proteïnes
Preparar un protocol senzill d'anàlisi de proteïnes que es pugui realitzar en un sessió de pràctiques, tenint en compte totes les parts del procés com els reactius, manipulació, gestió de residus posterior, etc…
Type B Code Learning outcomes
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu. (Eficàcia)
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Fraccionament subcel·lular per centrifugació diferencial
Determinació de l'activitat amilasa en detergents
Purificació de proteïnes
Determinació de compostos bioquímics en aliments

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Treballs
CE8
CT5
0.5 60 60.5
Pràctiques a laboratoris
CE6
CE12
54 30 84
Atenció personalitzada
2.5 0 2.5
 
Proves mixtes
CE6
CE8
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Treballs Elaboració d'un informe de pràctiques
Pràctiques a laboratoris Realització d'una pràctica al laboratori
Atenció personalitzada Resolució dubtes i assessorament per elaborar l'informe de pràctiques

Atenció personalitzada
Description

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Treballs
CE8
CT5
Treball pràctic: Informes dels resultats obtinguts a les pràctiques i discussió crítica dels resultats. 35%
Pràctiques a laboratoris
CE6
CE12
Assistència, participació i actitud al laboratori. 15%
Proves mixtes
CE6
CE8
Examen que contindrà preguntes de les pràctiques realitzades. Les preguntes podran ser qüestions curtes, veritable / fals, problemes. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

Primera convocatòria

L'assistència a pràctiques és obligatòria i la manca injustificada a les mateixes suposarà el suspens de l'assignatura en primera i segona convocatòria

L'alumne aprovarà l'assignatura quan iguali o superi la qualificació de 5/10 en sumar totes les puntuacions obtingudes en les diferents activitats realitzades en l'assignatura.

Per obtenir una qualificació en l'assignatura, l'alumne haurà d'haver aconseguit almenys un 5/10 en el treball i en l'examen.

Segona convocatòria

La segona convocatòria s'avaluarà igual que la primera.

L'alumne només haurà de examinar-se de aquelles parts que hagi suspès en primera convocatòria.

L'alumne aprovarà l'assignatura quan iguali o superi la qualificació de 5/10 en sumar totes les puntuacions obtingudes en les diferents activitats realitzades en l'assignatura.

Per obtenir una qualificació en l'assignatura, l'alumne haurà d'haver aconseguit almenys un 5/10 en el treball i en l'examen.

L'examen de l'assignatura es realitzarà de forma presencial. En el cas que no fos possible per la COVID-19 s'optaria per fer un examen virtual

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Alemany,M. I Font, S., Prácticas de Bioquímica, Alhambra, Barcelona, 1982
Bergmeyer,H.U. (ed)., Methods of Enzymatic Analysis, 11 vol., Verlag Chemie, Weinheim 1986
Freifelder, D., Tècnicas de bioquímica i biologia molecular, Ed. Reverté, 1981
Mathews, C.K., Van Holde, K.E., Bioquímica, McGrawn-Hill, Madrid, 2002
Robyt, J.F., White, B.J., Biochemical Techniques: theory and practice, Waveland Press, Inc., Illinois, 1990
Williams, B.L., Wilson, K., Principios y técnicas de Bioquímica experimental, 5th edition, Cambridge University Press, 2000

Complementària

Recomanacions

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ENZIMOLOGIA/13214106

Subjects that it is recommended to have taken before
BIOQUÍMICA/13214008
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.