IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) METABOLISME VEGETAL Code 13214120
Study programme
Grau en Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Tercer 2Q
Modality and teaching language
Prerequisites
Department Bioquímica i Biotecnologia
Coordinator
CALVO MANSO, ENRIQUE
E-mail enrique.calvo@urv.cat
Lecturers
CALVO MANSO, ENRIQUE
Web
General description and relevant information

Donar a conèixer les principals rutes metabòliques que porten a la formació de diferents compostos propis del metabolisme primari i secundari i la seva regulació, així com donar nopcions de l'ús en les indústries agronòmica, farmacològica i nutricional.


Competències
Type A Code Competences Specific
 CE2 Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius.
 CE9 Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques.
 CE14 Descriure la manera en la qual els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 CE2 Conèixer la diversitat metabòlica dels vegetals
Tenir un coneixement sòlid de les principals vies metabòliques centrals dels vegetals i els mecanismes de la seva regulació
 CE9 Conèixer la diversitat metabòlica dels vegetals
Tenir un coneixement sòlid de les principals vies metabòliques centrals dels vegetals i els mecanismes de la seva regulació
 CE14 Adquirir coneixements fonamentals sobre els processos bàsics que afecten i controlen la producció de compostos sintetitzats per les plantes.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
BLOC 1: Metabolisme del creixement i desenvolupament vegetal
1.1. Introducció a la Fisiologia Vegetal

1.2. Conceptes generals de creixement i desenvolupament vegetal.

1.3. Senyalització per hormones / Concepte d’hormona vegetal. Receptors d’hormones i transducció de senyals: Auxines, gibberel·lines, citoquinines, etilè, àcid abscísic. Característiques, distribució i metabolisme. Efectes fisiològics de les hormones.

1.4. Altres fitoreguladors del creixement: poliamines, àcid jasmònic, salicilats i brasinoesteroides.

1.5. Enginyeria genètica i Biotecnologia vegetal
BLOC 2: Metabolisme secundari vegetal
2.1. Introducció al Metabolisme secundari. Metabolisme primari i metabolisme secundari. Diversitat química i variabilitat del metabolisme secundari. Principals grups de metabòlits secundaris. Teoria de la xenohormesi. Metabòlits secundaris més rellevants amb ús medicinal i industrial.

2.2. Terpens. Què són els terpens? Estructura. Classificació. Biosíntesi. Tipus.

2.3. Alcaloides. Què són els compostos nitrogenats? Biosíntesi. Tipus de compostos nitrogenats.

2.4. Compostos fenòlics. Què són els compostos fenòlics?. Biosíntesi. Tipus de compostos fenòlics. Importància ecològica dels compostos fenòlics.

2.5. Metabolisme, biodisponibilitat, mecanismes d'acció i efectes beneficiosos dels compostos fenòlics en la salut humana. Polifenols. Flavonoids. Proantocianidines.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE2
CE9
CE14
18 27 45
Seminaris
CE2
CE9
CE14
10 15 25
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
CE2
CE9
CE14
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor.
Seminaris Assistència, participació i realització de les activitats de seminaris.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes

Atenció personalitzada
Description

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Seminaris
CE2
CE9
CE14
Presentació individual al seminari 30%
Proves mixtes
CE2
CE9
CE14
Proves mixtes que inclouran preguntes tipus test i preguntes de desenvolupament on s'avaluaran els continguts donats a les classes magistrals. Es realitzaran dues proves al llarg del quatrimestre que tindran el mateix pes. 60%
Others  

Assistència i participació a les classes i seminaris

10%


 
Other comments and second exam session

L'assignatura s'aprovarà amb un 5/10, havent de tenir una qualificació mínima de 4,5/10 per a superar cada parcial i poder eliminar matèria.

En la segona convocatòria constarà d'un examen únic en el que s'avaluarà tot el temari.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà iniciat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica J. Barceló, G. Nicolás, B. Sabater i R. Sánchez Tamés, FISIOLOGÍA VEGETAL, 2003, Madrid
J. Azcón-Bieto i M. Talón., FUNDAMENTOS DE FISIOLOGÍA VEGETAL, 2000, Interamericana-McGraw-Hill
F.B.Salisbury i C.W. Ross, FISIOLOGÍA VEGETAL , 2000, Madrid
W. G. Hopkins i P.A. Hüner, INTRODUCTION TO PLANT PHYSIOLOGY, 2004, New York
Jones R, Ougham H, Thomas H, Waaland S, The Molecular Life of Plants, 2013, Wiley-Blackwell, Chichester, U.K
Taiz L, Zeiger E, Moller IM, Murphy A, Plant Physiology and Development, 2014, Sinaurer Assoc. Oxford Univ Press
Buchanan BB, Griessen W,Jones RL, Biochemistry & Molecular Biology of Plants, 2015, Wiley,Blackwell, Chichester, U.K

Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
BIOLOGIA/13214005
BIOQUÍMICA/13214008
BIOLOGIA ANIMAL I VEGETAL/13214108
 
Other comments
Coneixements bàsics de Fisiologia Vegetal i metabolisme de les plantes
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.