Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar. |
| CE13 |
Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE8 |
Comprendre les bases de legislació referent a aliments funcionals
Conèixer els efectes dels components bioactius del aliments sobre la salut
Entendre el paper de l'EFSA a Europa en relació als aliments funcionals
Identificar els perfils nutricionals saludables
| | CE13 |
Avaluar l’estat nutricional de l’individu
Descriure els possibles beneficis i inconvenients de les principals dietes
Elaborar les dietes apropiades en funció de les necessitats específiques de cada individu
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
Nutrició personalitzada en l'actualitat: aliments funcionals. Concepte d'aliment i ingredient funcional. Relació nutrició - salut. Tipus d'aliments funcionals. Característiques dels aliments funcionals : funcionalitat fisiològica i funcionalitat tecnològica. |
Tema 2 |
Regulació i disseny d'aliments funcionals. Reglamentació europea. Diferència aliment funcional - Novell food. FUFOSE . Passclaim . EFSA . Dossiers per a l'acceptació d'un claim . Evidència científica. Caracterització dels ingredients i aliments funcionals. Tendències de consum. Definició de dianes fisiològiques : sectors poblacions, incidències de patologies. Definició de la funcionalitat. Perfil nutricional : concepte , perfils nutricionals " adequats" , millora del perfil nutricional, disseny d'aliments funcionals més saludables. |
Tema 3 |
Alimentació saludable. Orientació enfront l’abundància de recomanacions sobre el que s’ha de menjar. Sobreabundància de productes alimentaris. Ingesta dietètica: valoració i validació: Técniques d’estudi de la ingesta dietética. Marcadors biològics per a la validació de la ingesta dietética. |
Tema 4 |
Valoració de l’estat nutricional: Valoració individual. Valoració de l’estat nutricional en situacions específiques, en poblacions especials, etc. Epidemiologia nutricional. Mètodes de determinació de la composició corporal. Bioquímica clínica en la valoració nutricional (paràmetres bioquímics, immunològics...) |
Tema 5 |
Definició, característiques i efectes de les dietes més importants. Conceptes generals i exemples pràctics |
Tema 6 |
Nutrició en situacions fisiològiques especials: Embaràs, lactància etc |
Tema 7 |
Nutrició en situacions patològiques: obesitat, diabetes, hipertensió.. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
26 |
0 |
26 |
Seminaris |
|
6 |
33 |
39 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
29 |
34 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
35 |
44 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Seminaris |
Es treballaran i discutiran articles científics i/o casos clínics relacionats amb la temàtica de l’assignatura i que es lliuraran amb antelació per a que els alumnes llegueixin i responguin les preguntes. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització d'activitats proposades pel professor l'aula |
Presentacions / exposicions |
-Disseny, creació i elaboració d'una o dues xerradas o talleres sobre algun aspecte de l'assignatura a un públic definit pels alumnes de l'aula.
-Registre reflexiu del desenvolupament de l'activitat
-Presentació dels resultats i reflexions observades |
Atenció personalitzada |
Atenció individualitzada de l'alumnat sobre aspectes/ dubtes sorgits durant el curs |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Participació i/o lliurament d'exercicis |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
S'avaluarà les activitats realitzades per l'alumne mitjançant la seva assistència a aquestes i/o pel lliurament d'exercicis |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
S'avaluarà:
-La realització, disseny i creació per part de l'alumne d'una o dues o xerrades o talleres sobre algun aspecte de l'assignatura. |
30% |
Proves mixtes |
|
Es realitzarà dos exàmens de tipus mixt que avaluarà el contingut teòric de l'assignatura (contingut classe magistral) |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
PRIMERA CONVOCATORIA · L'alumne aprovarà l'assignatura quan iguali o superi la qualificació de 5/10 en sumar totes les puntuacions obtingudes en les diferents activitats realitzades en l'assignatura. · Per obtenir una qualificació en l'assignatura , l'alumne haurà d'haver aconseguit almenys un 5/10 en las 2 probes mixtes. En cas que no s'assoleixi aquesta nota, la qualificació final de l'assignatura en aquesta convocatòria serà de suspens. SEGONA CONVOCATORIA
L'alumne haurà de realitzar un examen de tipus mixt de el contingut teòric de l'assignatura. L'examen serà de el mateix tipus que el realitzat en la convocatòria anterior. Només haurà d'enviar-des del bloc de contingut que s'ha suspès La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Gil Hernandez, A, Tratado de Nutrición (Vol I y III) , , Médica Panamericana
Salas Salvado, J. i col. 2008, Nutricion y Dietetica Clínica, , Masson, cop.
Alvarez, N. - Bague, A. 2011, Los alimentos funcionales. Una oportunidad para una mejor salud, , AMV, ediciones
Blade et al. 2016, Proanthocyanidins in health and disease, , BioFactors 42(1): 5-12
Margalef, M. et al. editado por: P.B. Andrade, P. Valentao, D.M. Pereira, Natural angiotensin converting enzyme (ACE) inhibitors with antihypertensive properties. En: Natural products targeting clinically relevant enzymess, 1ª (2017), Wiley-VCH
Bladé, C et al. Editado por: V. Patel, V. R. Preedy, 2019, Proanthocyanidins and epigenètics En: The Handbook of Nutrition, diet and Epigenetics, 1ª, Springer International Publishing
Manuel Suárez, Andreu Gual-Grau, Javier Ávila-Román, Cristina Torres-Fuentes, Miquel Mulero, Gerard , Oils and Oilseeds in the Nutraceutical and Functional Food Industries. En:Oil and Oilseed Processing: Opportunities and Challenges, 1 (2021), John Wiley & Sons Ltd.
|
|
Complementària |
J.A. Bartrina/A. Gil, Alimentos funcionales y salud en la etapa infantil y juvenil, 1ª (2010), Médica Panamericana
F. Puiggròs et al. Editores: I. Aguiló-Aguayo y L. Plaza, Functional beverages. En: Innovative technologies in beverage processing, 1ª (2017), John Wiley & Sons Ltd
Mas-Capdevila, A., Pons, Z., Aleixandre, A., Bravo, F.I., Muguerza, M, Dose-Related Antihypertensive Properties and the Corresponding Mechanisms of a Chicken Foot Hydrolysate in Hypertensive Rats, Nutrients 2018, 10(9), 1295,
Mas-Capdevila, A., Iglesias-Carres, L., Arola-Arnal, A., Suarez, M., Muguerza, M., Bravo, F.I, Long-term administration of protein hydrolysate from chicken feet induces antihypertensive effect and confers vasoprotective pattern in diet-induced hypertensive rats, Journal of Functional Foods 2019, 55,28-35,
Ibarz-Blanch N, Morales D, Calvo E, Ros-Medina L, Muguerza B, Bravo FI, Suárez M, Role of Chrononutrition in the Antihypertensive Effects of Natural Bioactive Compounds, , Nutrients. 2022;14:1920
Huber-Ruano I, Calvo E, Mayneris-Perxachs J, Rodríguez-Peña MM, Ceperuelo-Mallafré V, Cedó L, Núñez-, Orally administered Odoribacter laneus improves glucose control and inflammatory profile in obese mice by depleting circulating succinate, , Microbiome. 2022;10:135
Raúl López-Fernández-Sobrino, Jorge R Soliz-Rueda, Maria Margalef, Anna Arola-Arnal , Manuel Suárez,, ACE Inhibitory and Antihypertensive Activities of Wine Lees and Relationship among Bioactivity and Phenolic Profile, , Nutrients. 2021 13(2): 679
Raúl López-Fernández-Sobrino, Maria Margalef, Cristina Torres-Fuentes, Javier Ávila-Román, Gerard Ar, Enzyme-Assisted Extraction to Obtain Phenolic-Enriched Wine Lees with Enhanced Bioactivity in Hypertensive Rats, , Antioxidants 2021, 10, 517
Francisca Isabel Bravo , Anna Mas-Capdevila, Raúl López-Fernández-Sobrino, Cristina Torres-Fuentes, , Identification of novel antihypertensive peptides from wine lees hydrolysate, , Food chemistry. 2022. 366:130690
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|