DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) PERSPECTIVES DE LA NUTRICIÓ MOLECULAR Código 13675101
Titulación
Nutrició i Metabolisme (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Prerrequisitos
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
AROLA ARNAL, ANNA
TORRES FUENTES, CRISTINA
Correo-e anna.arola@urv.cat
cristina.torres@urv.cat
Profesores/as
AROLA ARNAL, ANNA
TORRES FUENTES, CRISTINA
Web
Descripción general e información relevante Conèixer els principals mecanismes mitjançant els quals els diversos nutrients i components alimentaris interaccionen a nivell molecular dins l'organisme.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC5 CE5-Percebre, apreciar i utilitzar la diversitat d'àmbits de coneixement que participen a l'àrea de la nutrició i el metabolisme.
  AC6 CE6-Reconèixer les bases moleculars de les interaccions dels nutrients amb el genoma.
  AC7 CE7-Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 CT2-Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3-Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4-Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos.
  BC5 CT5-Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d'audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
AC5
AC6
AC7
BC4
BC5
Coneix les bases moleculars de les interaccions dels nutrients amb el genoma AC5
AC6
AC7
BC4
BC5
Comprèn la diversitat d'àmbits de coneixement que participen en l'àrea de la nutrició i el metabolisme AC5
AC6
AC7
BC3
BC4
BC5
Domina en un nivell intermedi l'anglès AC5
AC6
AC7
BC2
BC3
BC4

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Introducció a la Nutrició Molecular Concepte de nutrició molecular. Els receptors nuclears com a sensors metabòlics. Regulació gènica i interaccions nutrients-gens. Tipus de regulació per nutrients. Mètodes d'investigació en nutrició molecular: aplicació de les tecnologies genòmiques i post-genòmiques. Tendències de la nutrició molecular: genòmica nutricional, nutrigenòmica i nutrigenètica.
Tema 2. Paper dels nutrients sobre l'expressió gènica Regulació gènica per carbohidrats, lípids i aminoàcids. Regulació gènica per vitamines i minerals.
Tema 3. Nutrigenètica. Dieta i polimorfismes genétics.
Tema 4. Nutrició i epigenètica. Dieta i metilació del DNA. Niacin status, poly (ADP-ribose) metabolisme i inestabilitat genòmica. Dieta i miRNAs.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
18 27 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 4.5 7.5
Presentacions / exposicions
7 10.5 17.5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries -Transmetre els objectius que es persegueixen.
-Detallar els continguts que es treballaran.
-Explicar la metodologia que s'utilitzarà a l'assignatura.
-Comunicar i deixar clars els criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de tallers, activitats, qüestionaris i tests relacionats amb el contingut de l'assignatura per part de l'alumne
Presentacions / exposicions Presentacions per part dels estudiants d'articles científics actuals relacionats amb el temari de l'assignatura
Atenció personalitzada Respondre preguntes fora de l'aula

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción

Temps per atendre i resoldre els dubtes dels alumnes. 


L’atenció personalitzada es realitzarà a petició de l’alumne. 

Avaluació
  descripción Peso
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de tallers, activitats, qüestionaris i test relacionats amb el contingut de l'assignatura per part de l'alumne 45
Presentacions / exposicions Presentacions, discussió i assistència per part dels estudiants d'articles científics actuals relacionats amb el temari de l'assignatura 55
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Carlberg, C, Ulven SM, Molnár, F., Nutrigenomics: How Science Works., Springer, 2020
Arola-Arnal, A, Del Bas, JM, Caimari, A, Crescenti, A, Puiggròs, F, Suárez, M, Arola, LL., How Does Foodomics Impact Optimal Nutrition? In book: Foodomics: Advanced Mass Spectrometry in Modern Food Science and Nutritio, WILEY, 2013

Complementària Ordovas, JM and Corella, D, Nutritional Genomics. Annu. Rev. Genomics Hum. Genet. 5, 71–118, , 2004

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.