IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PLANTEJAMENT CIENTÍFIC DELS ESTUDIS EN NUTRICIÓ HUMANA Code 13675104
Study programme
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer AN
Modality and teaching language
Department Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinator
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
E-mail victoria.arija@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
cristina.jardi@urv.cat
ursula.catalan@urv.cat
judit.companys@urv.cat
Lecturers
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
JARDÍ PIÑANA, CRISTINA
CATALÁN SANTOS, ÚRSULA
COMPANYS ALEMANY, JUDIT
Web
General description and relevant information Que l'alumne adquireixi la capacitat d'interpretar els estudis dels dissenys més habituals en epidemiologia nutricional, comprengui els criteris de causalitat i també identifiqui els biaixos més freqüents i les estratègies disponibles per a prevenir-los i/o corregir-los. També haurà d'adquirir la capacitat d'itnerpretar els índexs de qualitat de proves diagnòstiques.

Competències
Type A Code Competences Specific
  Comú
  AC3 CE3-Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans.
  AC7 CE7-Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional.
  Professionalitzador
  Recerca
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC2 CT2-Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3-Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC7 CT7-Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Type C Code Competences Nuclear

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
Contrastar l'evidència científica amb la pregunta inicial revisió de la literatura científica. AC3
AC7
Saber utilitzar les bases de dades de documentació científica. AC3
AC7
Conèixer i saber determinar la qualitat dels articles científics. AC3
AC7
Comprendre les característiques dels estudis epidemiològics observacionals i experimentals i saber plantejar es-tudis epidemiològics. AC3
AC7
Comprendre la utilitat de l'estadística com a eina de l'epidemiologia. AC3
AC7
Saber escriure un protocol científic aplicant les especificitats dels seus apartats. AC3
AC7
Recollir i expressar les dades científiques de forma estructurada. AC3
AC7
Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació BC2
Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris BC3
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional BC7

Continguts
Topic Sub-topic
1. Idea científica. Contrastar la idea d'investigació mitjançant la revisió de la literatura científica. Bases de dades de documentació científica: PUBMED: Utilització pràctica Qualitat dels articles científics: Web of Kowledge.
2. Tipus d'estudis epidemiològics observacionals: trasversals, casos–control i cohorts.
3. Parts d'un protocol científic. Característiques dels seus apartats. Resum. Introducció. Disseny d'estudi. Mostra (característiques i grandària de la mostra). Mètodes (reproductibles i validats).
4. Estudis experimentals d'intervenció: assajos clínics i comunitaris. Característiques, utilitat, avantatges i inconvenients, aplicació.
5. Buenas prácticas clínicas. Comité de Ética. Principios de la Declaración de Helsinki.
6. Criterios de Calidad Científica aplicados a los diferentes tipos de estudios.
7. L'estadística com a eina de l'epidemiologia.
8. Expressió dels resultats en taules i gràfiques.
Activitats i Seminaris pràctics:
- Avaluació e interpretació de resultats d'un article real.
- Plantejament d'un estudi d'intervenció real.
- Estructuració de la recollida de dades.
- Construcció d'una base de dades i realització de l'anàlisi estadístic corresponent per resoldre la hipòtesi i els objectius marcats.
- Interpretació de les dades obtingudes.
- Tenir criteris sobre la selecció i interpretació de les dades importants per tal de construir les Taules i/o Figures per divulgar els nostres resultats.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
6 12 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 36 42
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de continguts teòrics
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de casos pràctics a resoldre per l'alumne principalment fora de l'aula, i presentació i defensa dels resultats
Atenció personalitzada Es farà l'atenció personalitzada a través de la eina MOODLE i via correu electrònic.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Description

El professorat de l'assignatura es troba a l'atenció de l'alumne en les hores fora de classe via e-mail i personalment, amb cita prèvia, per qualsevol dubte que pugui tenir l'alumne en relació al temari de l'assignatura.


Avaluació
  Description Weight
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació dels exercicis 40%
Proves objectives de tipus test Valoració dels coneixements mitjançant un examen tipus test i/o preguntes curtes
Resolució casos pràctics
50%
Others

Es valorarà positivament l'assistència a les sessions pràctiques. La no–assistència es penalitzarà proporcionalment al nombre de sessions on no s'hagi assitit.

10%
 
Other comments and second exam session

Per poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació, s'ha obtindre com a mínim un 40% de la nota màxima en les proves sobre els coneixements teòrics. S'aprova amb el 50% de la puntuació màxima possible.

L'assistència és recomanable, encara que no és obligatòria. No obstant, es té en compte per a la puntuació de la nota final.

En les activitats avaladores de les proves i en la revisió d'examens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (normativa URV), a més de les indicacions específiques que faci el professor.

L'incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà la no avaluació del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Es facilitarà a l'inici del curs i dins del contingut de cada temari.

Complementària

Recomanacions


 
Other comments
Aquesta assignatura és una assignatura obligatòria, pel que tots els alumnes han de cursar-la de manera obligatòria. Al finalitzar aquesta assignatura tots els alumnes han de sortir amb els mateixos coneixements independentment de la seva formació prèvia. Las clases se darán en castellano. Los exámenes serán en castellano.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.