DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ALIMENTS FUNCIONALS Código 13675208
Titulación
Nutrició i Metabolisme (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
RODRÍGUEZ GALLEGO, ESTHER
Correo-e esther.rodriguez@urv.cat
Profesores/as
RODRÍGUEZ GALLEGO, ESTHER
Web
Descripción general e información relevante

En aquesta assignatura es descriuran i analitzaran els principals tipus de components dels aliments que mostren bioactivitat més enllà de les seves propietats nutricionals.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 CE1-Dominar els conceptes i processos metabòlics que intervenen en la gestió dels nutrients en l'organisme i la seva funció.
  Professionalitzador
  AP5 Especialitat "Aliments Saludables": Conèixer en profunditat la composició dels aliments i els perfils nutricionals saludables.
  AP7 Especialitat "Aliments Saludables": Aprofundir en els efectes dels components bioactius dels aliments sobre la salut i en els seus mecanismes d'acció moleculars.
  Recerca
  AR1 Especialitat "Recerca": Analitzar les últimes tendències en la investigació en nutrició.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Conèixer els perfils nutricionals saludables AP5
Entendre el concepte de qualitat dels aliments i factors que la determinen. AP5
Comprendre els efectes dels components bioactius dels aliments en la salut i protecció de malalties i els aplica al disseny de nous aliments. AP7
AR1
Determinar l'eficàcia dels aliments. AC1
AP7
Conèixer la funció dels components dels aliments en l'alimentació i nutrició. AC1
AP7
AR1

Continguts
tema Subtema
1. Introducció Context; el concepte d’aliment funcional; al·legacions nutricionals i de salut, criteris i reglamentació; disseny d’aliments funcionals; exemples de components bioactius; generalitats: diana, dosi i seguretat
2. Prebiòtics i probiòtics; fibra alimentària i fructoologosacàrids - microflora autòctona: Breu introducció a la microflora autòctona: Funció, Objectius de la intervenció dietètica sobre la flora autòctona, Biodiversitat, Metabolisme del glúcids i dels xenobiòtics.
- probiòtics: Definició, Característiques desitjables-Criteris de selecció dels microorganismes probiòtics, Efectes biològics sobre l’home, Probiòtic i seguretat
- prebiòtics: Definició i criteria, beneficis nutricionals, tipus: inulina i oligofructosa, GOS, oligosacàrids de la soja, lactulosa, al·legacions
3. Àcids grassos Tipus: àcids grassos poliinsaturats omega 3 i omega 6. Àcids grassos conjugats. Funcions beneficioses. Fonts naturals. El seu ús com aliments funcionals
4. Compostos fenòlics Classificació. Efectes més enllà de la seva capacitat antioxidant. Flavonoides. Fitoestrògens.
5. Pèptids bioactius Definició. Fonts i mètodes de obtenció. Efectes fisiològics i mecanismes d’acció.
6. Fitoesterols Definició, efectes i mecanismes d’acció. Altres fitoquímics: glucosilonats i xenobiòtics.
7. Altres compostos bioactius - Altres nutrients no essencials usats en l’alimentació funcional: lecitina, L-carnitina, fosfolípids...
- Perspectives de futur: descobriment de nous compostos bioactius, aplicació en l’alimentació funcional.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Sessió Magistral
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 20 30
Pràctiques a través de TIC
2 4 6
 
Atenció personalitzada
3.5 0 3.5
 
Proves de desenvolupament
1 2 3
Proves objectives de preguntes curtes
1 2 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.

Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d‘un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través dels diferents laboratoris.
Pràctiques a través de TIC Elaboració de un informe sobre un component bioactiu, compartir-lo via Moodle amb els companys, resolució de un qüestionari via Moodle.
Atenció personalitzada Resolució individualitzada de dubtes i orientació

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción

Atenció online o al despatx 107 DBB amb cita prèvia mitjançant e-mail. Atenció via e-mail i via Moodle.


Avaluació
  descripción Peso
Pràctiques a través de TIC Resolució de un qüestionari sobre un dels exercicis treballats a l'assignatura, que és l'elaboració de un informe sobre un component bioactiu que no s'hagi treballat a la sessió magistral. 20%
Proves objectives de preguntes curtes Proves tipus test o de resposta breu sobre tot el treballat a classe 40%

Proves de desenvolupament Proves de desenvolupament dels temes treballats i de la resolució de problemes/casos, etc... 40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica P.J. Aggett et al, PASSCLAIM, , ILSI
Margaret Ashwell, Conceptos sobre los Alimentos Funcinales, , ILSI
J.M. Barberá, A. Marcos, Alimentos Funcionales, , INUTCAM
M. Juárez, A. Olano, F. Morais, Alimentos Funcionales, , FECYT

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.