Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE1 |
Conèixer l'evolució històrica de les ciències forenses i els principals conceptes associats a la criminologia. |
| CE2 |
Reconèixer i interpretar una prova pericial. |
| CE3 |
Aplicar tècniques d'anàlisi estadística a situacions pràctiques de l'àmbit forense, especialment en l'expressió de resultats dels perfils genètics: relació de versemblança i probabilitat d'exclusió acumulada en les proves de paternitat. |
| CE5 |
Utilitzar les principals bases de dades relacionades amb l'anàlisi forense: de STRs (short tandem repeats): CODIS (Combined DNS Index System), de freqüències d'al·lels de STRs humans (ALFRED), de haplogrupos del cromosoma Y (YHRD) i d'ADN mitocondrial (MITE). |
| CE7 |
Analitzar fluids biològics així com la presència de drogues, narcòtics, verins en mostres biològiques. |
| CE10 |
Conèixer les característiques dels short tàndem repeats (STRs) d'interès forense i dels polimorfismes de l'anàlisi forense de l'ADN mitocondrial. |
| CE11 |
Comprendre i aplicar els procediments i metodologies de l'anàlisi forense de l'ADN: recuperació i extracció, quantificació, amplificació, separació i interpretació de resultats. |
| CE12 |
Comprendre els factors que dificulten la interpretació dels perfils d'ADN en l'anàlisi forense: problemes metodològics i barreges de ADNs. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT4 |
Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE1 |
Comprendre que l'ADN és, probablement, l'eina més poderosa en la lluita contra el crim.
Identificar les limitacions de la genètica forense en el sistema legal.
| | CE2 |
Comprendre que l'ADN és, probablement, l'eina més poderosa en la lluita contra el crim.
Identificar les limitacions de la genètica forense en el sistema legal.
| | CE3 |
Aplicar l'anàlisi estadística en la interpretació dels resultats dels perfils d'ADN en els processos d'identificació de persones.
| | CE5 |
Utilitzar bases de dades d'ADN d'interès forense, STRs, CODIS, haplotips del cromosoma Y i haplotips mitocondriles.
| | CE7 |
Adquirir habilitats en cadascuna de les etapes del procés d'anàlisi de l'ADN: recollida de mostres, recuperació, quantificació, amplificació, separació i interpretació de resultats.
| | CE10 |
Comprendre l'estructura del genoma humà i les característiques dels marcadors genètics utilitzats en genètica forense.
| | CE11 |
Adquirir habilitats en cadascuna de les etapes del procés d'anàlisi de l'ADN: recollida de mostres, recuperació, quantificació, amplificació, separació i interpretació de resultats.
| | CE12 |
Adquirir habilitats en cadascuna de les etapes del procés d'anàlisi de l'ADN: recollida de mostres, recuperació, quantificació, amplificació, separació i interpretació de resultats.
Aplicar l'anàlisi estadística en la interpretació dels resultats dels perfils d'ADN en els processos d'identificació de persones.
Utilitzar bases de dades d'ADN d'interès forense, STRs, CODIS, haplotips del cromosoma Y i haplotips mitocondriles.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT4 |
Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Conceptes bàsics de genètica i Biologia Molecular |
|
Fonaments metodològics de l'extracció, quantificació i seqüenciació de l'ADN |
|
El laboratori de Genètica Forense. La importància de la qualitat en el laboratori de Genètica Forense |
|
Marcadors genètics utilitzats en genètica forense |
|
Casos pràctics |
|
Recuperació i extracció de la mostra: proves orientatives i certesa criminalística
|
|
ADN mitocondrial. |
|
Extracció, quantificació i amplificació d'ADN |
|
Anàlisis de resultats de PCR mitjançant electroforesis |
|
Prova de paternitat i anàlisis de parentesc |
|
Obtenció i interpretació d'un electroferograma. Edició de perfils genètics senzills |
|
Perfils genètics complexos. Resolució de barreges |
|
Ús del cromosoma X en genètica forense |
|
Protocol de quantificació i amplificació d'ADN |
|
Protocol d'amplificació de STRs |
|
Pràctiques autònomes |
|
Seqüenciació d'ADN |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Sessió Magistral |
|
20 |
43 |
63 |
Pràctiques a laboratoris |
|
50 |
59 |
109 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
13 |
30 |
43 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'estructura de l'assignatura i revisió de conceptes bàsics. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels conceptes teòrics de l'assignatura.
|
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques de laboratori, basades en la recuperació, extracció, amplificción, seqüenciació i anàlisi de resultats de mostres d'ADN. |
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisi dels resultats obtinguts en les pràctiques de laboratori. Resolució de problemes relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes o qüestions relacionades amb el desenvolupament de l'assignatura.
|
descripción |
Resolució de dubtes o qüestions relacionades amb el desenvolupament de l'assignatura.
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Pràctiques autònomes: Resolució de problemes pràctics, aplicant la metodologia estudiada en les pràctiques de laboratori
|
35% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Resolució de qüestionaris a través del Moodle |
35% |
Proves de desenvolupament |
|
examen/s sobre els continguts teòrics de l'assignatura |
30% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En l'espai del Campus Virtual de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. |
Bàsica |
Manuel C. Crespillo Márquez, Pedro A. Barrio Caballero, (editores), Genética forense: del laboratorio a los Tribunales, Díaz de Santos, 2019
John M. Butler, Advanced Topics in Forensic DNA Typing: Interpretation, Academic Press, 2015
John M. Butler, Advanced Topics in Forensic DNA Typing: Methodology, Academic Press, 2012
John M. Butler, Forensic DNA typing : biology, technology, and genetics of STR markers, Elsevier, 2005
|
Es disposa de còpies electròniques dels llibres a través del CRAI. |
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|