DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 13904401
Ensenyament
Doble tit. de grau en Biotecnologia i en Bioquímica i Biol. Molecular(2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
12 Pràctiques Externes obligatòria Cinquè 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
ARAGONÈS BARGALLÓ, GERARD
Adreça electrònica santi.garcia-vallve@urv.cat
gerard.aragones@urv.cat
cristina.torres@urv.cat
Professors/es
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
ARAGONÈS BARGALLÓ, GERARD
TORRES FUENTES, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant

L'estudiant farà una estada de pràctiques en empreses o institucions de l'àmbit de les biociències d'una durada de 270-300 hores


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Entendre i aplicar els coneixements bàsics de física, matemàtiques i química a la Bioquímica i Biologia Molecular.
 CE2 Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius.
 CE3 Tenir un coneixement avançat de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació.
 CE4 Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic.
 CE5 Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques de Bioquímica i Biologia molecular.
 CE6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori, especialment en els àmbits bioquímics, microbiològics i en biologia molecular, valorant els seus riscos, i elements de seguretat.
 CE7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques.
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
 CE9 Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques.
 CE10 Apreciar la complexitat i diversitat dels organismes a través de l'estudi de les seves molècules, cèl·lules i processos fisiològics, la seva genètica i evolució.
 CE11 Ser capaç d'apreciar la potencialitat i la velocitat dels canvis en Bioquímica.
 CE12 Treballar de manera adequada en un laboratori bioquímic incloent seguretat, manipulació i eliminació de residus i registre anotat d'activitats.
 CE13 Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme.
 CE14 Descriure la manera en la qual els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE2 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE3 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE4 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE5 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE6 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE7 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE8 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE9 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE10 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE11 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE12 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE13 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
 CE14 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions amb relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució/empresa que l'acull
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes (Igualtat).
Identificar els principals problemes ambientals. (Medi ambient)
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana)
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària. (Ètica)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

Per a la realització de les Pràctiques Externes l'alumne podrà:

A) escollir entre una sèrie de llocs de treball (empreses / institucions) presentades pel Coordinador/a de l'assignatura, o

B) Cercar pel seu compte un centre que sigui del seu interès i que estigui fora del llistat de centres ofertats a l'apartat A.

Quan s'opti pel procediment A, i existeixi un lloc de treball amb dos o més sol·licitants, es procedirà al desempat emprant una o  les dues estratègies que es descriuen a continuació:

- mitjançant entrevista amb el tutor del centre extern o persona en qui delegui

- per comparació d'expedient acadèmic, emprant les qualificacions obtingudes dels tres primers cursos.

Quan l'estudiant opti pel procediment B caldrà que ho comuniqui el més aviat possible al Coordinador/a de l'assignatura o al Responsable d'Ensenyament. Serà condició necessària que un dels dos responsables acadèmics donin el vist-i-plau a la proposta de l'estudiant.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
CE1
CE2
CE3
CE4
CE5
CE6
CE7
CE8
CE9
CE10
CE11
CE12
CE13
CE14
20 0 20
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
1 4 5
Estada de pràctiques
CE1
CE2
CE3
CE4
CE5
CE6
CE7
CE8
CE9
CE10
CE11
CE12
CE13
CE14
CT4
CT7
0 240 240
Seminaris
CT6
CT7
6 0 6
Memòria
CT6
CT7
0 24 24
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció de l'organització de les Pràctiques Externes
Explicació dels diferents tipus de treballs a realitzar
Explicació sobre quins resultats esperem obtenir
Consideracions sobre actituds i comportaments en les pràctiques externes.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Com es realitzarà la coordinació i el seguiment de l’alumnat a través del tutor de pràctiques intern i del tutor de pràctiques extern, de l’empresa o institució pública.
Estada de pràctiques Realització d’una estada de duració d'un mínim de 300 hores en la posició de pràctiques o projecte de pràctiques corresponent, realitzant les funcions assignades i previstes a la proposta de pràctiques. Exposició si s’escau, dels continguts que es treballaran en el pràcticum.
Seminaris Realització del mòdul d'ocupabilitat (presencial, 1r quadrimestre) i del mòdul de prespectiva de gènere (on-line, 2n quadrimestre). Aquestes activitats de formació són de caràcter OBLIGATORI.
Memòria Treball que realitzarà alumne

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El/La coordinador/a de l'assignatura notificarà als alumnes quin serà el seu tutor de pràctiques de la universitat.

El tutor de la universitat serà l'encarregat de gestionar les pràctiques amb l'empresa o institució col·laboradora i coordinar-se amb el tutor extern


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
CE1
CE2
CE3
CE4
CE5
CE6
CE7
CE8
CE9
CE10
CE11
CE12
CE13
CE14
CT4
CT7
Informe del tutor de l'entitat col·laboradora segons la normativa de la matèria de Pràctiques Externes de la Facultat de Química

Informe del tutor de la universitat
70%



10%
Memòria
CT6
CT7
Un cop finalitzada l'estada de pràctiques l'alumne haurà de presentar una memòria final que ha d'incloure tots els aspectes que figuren a la normativa de la matèria de Pràctiques Externes de la Facultat de Química 20% 20%
Altres

La realització del Mòdul d'Ocupabilitat i de Perspectiva de Gènere és obligatòria. La no presentació per part de l'alumne dels següents documents donarà lloc a una qualificació de No Presentat: -Memòria de pràctiques de l'estudiant (segons Normativa de la Facultat de Química). -Valoració de les pràctiques realitzades.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Només hi haurà una convocatòria d'aquesta assignatura que serà durant el mes de Juny. Tal i com s'especifica en la normativa acadèmica i de matrícula de la URV pels estudis de Grau, els estudiants podran sol·licitar l'avançament al gener o l'endarreriment al setembre de la convocatòria d'avaluació.

Documents que s'utilitzaran:
1. Informe del tutor de l'entitat col.laboradora (segons Normativa de la Facultat de Química)
2. Memòria de pràctiques de l'estudiant (segons Normativa de la Facultat de Química)
3. Informe del tutor acadèmic (segons Normativa de la Facultat de Química)

4. Valoració de les pràctiques realitzades. Per a poder ser avaluat l'alumne haurà de presentar també un informe d'extensió lliure (entre unes línies i una pàgina) on l'estudiant valorarà les pràctiques realitzades i indicarà el grau de satisfacció

Grau de satisfacció: MB=molt bé, B=be, A=acceptable, D=gens satisfactori

Per a l'avaluació s'utilitzaran els documents 1, 2 i 3:

Informe del tutor de l'entitat col.laboradora.......... 70% (A1, A5, B5, B6, C6)

Memoria de pràctiques i informe del tutor acadèmic.... 20% i 10%, respectivament (A8, C6)

La no presentació per part de l'alumnes del document 2 o 4 donarà lloc a una qualificació de No Presentat


Fonts d'informació

Bàsica

En funció del treball a realitzar en cada una de les empreses/institucions on l'alumne farà les Pràctiques Externes

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent