DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HABILITATS PRECLÍNIQUES Codi 14204109
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Segon 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
BELLÉS MATEU, MONTSERRAT
JOVE SANS, MARÍA MONTSERRAT
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariaangel.lanuza@urv.cat
montserrat.belles@urv.cat
mariarosa.fenoll@urv.cat
montserrat.jove@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
mariadelmar.sabate@urv.cat
enricalexandre.sirvent@urv.cat
francescdasis.larroca@urv.cat
jc.vallve@urv.cat
jordi.elvira@urv.cat
marta.madrid@urv.cat
ricard.sales@urv.cat
victor.cilleros@urv.cat
Professors/es
LANUZA ESCOLANO, MARÍA ANGEL
BELLÉS MATEU, MONTSERRAT
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
JOVE SANS, MARÍA MONTSERRAT
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
SABATÉ MARTÍNEZ, MARIA DEL MAR
SIRVENT DIAZ, ENRIC ALEXANDRE
LARROCA SOLIVA, FRANCESC D'ASIS
VALLVÉ TORRENTE, JOAN CARLES
ELVIRA LOPEZ, JORDI
MADRID MARTÍN, MARTA
SALES MALLAFRÉ, RICARD
CILLEROS MAÑÉ, VÍCTOR
Web
Descripció general i informació rellevant

Estudi i avaluació de les habilitats bàsiques i preclíniques. L'estudiant ha de saber realitzar les habilitats clíniques en un primer nivell competencial.

En el cas que es produeixi alguna circumstància que impliqui algun canvi en les característiques de la docència i/o de l'avaluació, s'informarà a través de l'espai Moodle de l'assignatura.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A12 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la radiologia
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A41 Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
 A43 Conèixer el cicle de la vida
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Palpar la punta cardíaca
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Saber interpretar les diferents proves
 A41 Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
HABILITATS PRECLÍNIQUES D'ANATOMIA HUMANA SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PERIFÈRIC
-Conèixer els llocs d’exploració dels reflexos osteotendinosos més importants (rotulià, bicipital.....).
-Reconèixer l’actitud per l’afectació d’un plexe o tronc nerviós important, tant de les extremitats com dels seus extrems lliures (mans i/o peus).
-Conèixer els territoris d’innervació sensitiva de les extremitats.
-Conèixer les zones de recorregut superficial dels nervis a fi d‘entendre la seva afectació per lesió.
-Exploració de la integritat dels parells cranials.
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent.

TÒRAX: CARDIOCIRCULATORI I RESPIRATORI
-Palpació de pols arterial (humeral, radial, femoral, popliti, carotidi.......).
-Sistema venós superficial: localització, drenatge i utilitat.
-Importància del sistema limfàtic, grups ganglionars més importants.
-Focus d’auscultació cardíaca.
-Projecció de les pleures.
-Saber reconèixer un espai intercostal així com la localització del paquet vasculonerviós corresponent.
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent.

CAVITAT ABDOMINAL: APARELL DIGESTIU I SISTEMA UROGENITAL
-Trajecte inguinal: importància en el diagnòstic de les hernies.
-Punts febles de la paret abdominal (altres hernies que no són les inguinals).
-Divisions topogràfiques (anatomoclíniques) de la paret abdominal i les vísceres que si projecten en cadascuna d’elles.
-Punts crítics d’exploració de l'abdomen.
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent.

APARELL LOCOMOTOR
-Relleus ossis més importants.
-Reconeixement de les innervacions dels diferents grups musculars de les extremitats.
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent.
HABILITATS PRECLÍNIQUES DE FISIOLOGIA







PRIMERS AUXILIS
-Reconeixement dels signes vitals.
-Saber quan i com s’ha de realitzar una reanimació cardiopulmonar (RCP). Variacions en funció de l’edat.
-Saber actuar en una obstrucció de la via aèria (OVA).
-Demostrar la correcta realització de la maniobra de Heimlich en funció de l’edat.

SISTEMA CARDIOCIRCULATORI
-Mesura de la pressió arterial. Mètodes auscultatori i palpatori.
-Auscultació cardíaca. Diferenciar els sons cardíacs i relacionar-los amb l’activitat del cor.
-Electrocardiografia. Coneixement de la correcta col·locació dels elèctrodes per a la realització d’un electrocardiograma. Interpretació bàsica d’un registre electrocardiogràfic.

SISTEMA NERVIÓS
-Exploració de la sensibilitat somàtica.
-Exploració dels diferents reflexos (superficials, viscerals i musculars).
-Exploració funcional dels parells cranials.
-Exploració de la funció cerebel·losa.

SISTEMA RESPIRATORI
-Realitzar una exploració pulmonar bàsica.
-Conèixer el procediment i les indicacions correctes en la realització d'una espirometria.
HABILITATS PRECLÍNIQUES D'HISTOLOGIA: - Demostrar un coneixement general de l'estructura microscòpica dels teixits, aparells i sistemes del cos humà en estat de salut.

- Saber identificar, descriure i interpretar el que s'observa pel microscopi i en els seminaris iconogràfics com a preparació de les futures sessions clíniques en les que participaran els alumnes.

Per al desenvolupament de les habilitats preclíniques d'Histologia: l'estudiant aplicarà els coneixements prèviament obtinguts sobre l'estructura cel·lular i tissular del cos humà en estat de salut.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A2
A12
A19
A41
A42
A43
18 8 26
Pràctiques a laboratoris
A2
A12
A19
A41
A42
A43
34 8 42
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
A12
A19
A41
A42
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries ANATOMIA HUMANA, FISIOLOGIA, HISTOLOGIA:
Centrar a l'alumne en el concepte de l'assignatura, el seu contingut i la importància en el context de la titulació.
Seminaris ANATOMIA HUMANA (7 SEMINARIS):
- Un seminari iconogràfic d'embriologia per repassar i reconèixer les alteracions més freqüents del desenvolupament de l'organisme humà.
- Tres seminaris d'anatomia radiològica destinats reconèixer qualsevol estructura de l'organisme mitjançant les tècniques bàsiques de diagnòstic per la imatge relacionades amb l’exploració d’un pacient, per poder valorar si estan dins de la normalitat o si s’ha de pensar en l’existència d’una alteració, sigui quin sigui el seu origen (que no s'ha de saber ni orientar).
- Un seminari destinat a saber reconèixer, a través de l'observació física d'un pacient, els relleus ossis més importants, l'estat de de normalitat dels reflexos osteotendinosos, i la integritat del sistema nerviós perifèric. Reconèixer els llocs de localització més importants del pols arterial.
- Dos seminaris destinat a remarcar tots aquells apartats dels continguts impartits al llarg dels dos cursos i imprescindibles per tenir en compte en el moment d'una exploració física. Objectiu fonamental és poder determinar si esta, o no, dins de la normalitat. No implica conèixer possibles patologies ni valoracions de l'alteració detectada.

FISIOLOGIA
Revisió de continguts i interpretació de proves bàsiques per valorar la funció dels aparells i sistemes de l’organisme humà.

Pràctiques a laboratoris FISIOLOGIA
Primers auxilis
Mesura de la pressió arterial
Auscultació cardíaca
Electrocardiografia
Exploració de la sensibilitat somàtica
Exploració dels diferents tipus de reflexos
Exploració funcional dels parells cranials i cerebel
Exploració respiratòria. Espirometria

HISTOLOGIA
- Dos pràctiques a l'aula d'informàtica per a repassar la identificació de preparacions histològiques a gran augment de cèl·lules de la sang, teixits bàsics i òrgans. Alhora que es discuteixen casos pràctics orientats a la clínica per aprendre a aplicar els coneixements bàsics d'Histologia i a treballar les habilitats de comunicació per aprendre a descriure, adequadament, estructures microscòpiques del cos humà en estat de salut.
- Dos pràctiques de laboratori d'observació amb microscòpia òptica per a treballar l'observació microscòpica i aprendre a identificar i analitzar, descriptivament, preparacions histològiques bàsiques dels teixits i òrgans observats per aprendre a preparar i estructurar un informe.
Atenció personalitzada Resoldre els problemes que plantegin els alumnes en relació al contingut de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari d'atenció a l'alumne es concertarà amb cita prèvia i per correu electrònic. L'atenció personalitzada podrà ser presencial o online.

ANATOMIA HUMANA Atenció personalitzada presencial o per correu electrònic: Montserrat Jové Sans (montserrat.jove@urv.cat); FISIOLOGIA: Atenció personalitzada presencial o per correu electrònic: Montserrat Bellés Mateu (montserrat.belles@urv.cat); HISTOLOGIA: Atenció personalitzada presencial o per correu electrònic: Maria Rosa Fenoll Brunet (mariarosa.fenoll@urv.cat);


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A2
A12
A19
A41
A42
A43
Revisió dels coneixements bàsics i procediments pràctics que permeten estudiar l'estructura i funció del cos humà en estat de salut. 47.5%
Pràctiques a laboratoris
A2
A12
A19
A41
A42
A43
Revisió de les habilitats bàsiques i preclíniques que permeten estudiar l'estructura i funció del cos humà en estat de salut. 47.5%



Proves objectives de tipus test
A12
A19
A41
A42
Mitjançant un cas clínic, avaluació del grau d'assoliment de coneixements d'habilitats mèdiques preclíniques amb una prova de tipus test. 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens es realitzaran en català que és la llengua d'impartició de l'assignatura.

INFORMACIÓ SOBRE LA METODOLOGIA D'AVALUACIÓ I ELS CRITERIS DE QUALIFICACIÓ:

L'examen consta de dos parts.

1. CAS CLÍNIC:

La primera part de l'examen comença amb un cas clínic on podreu aplicar i demostrar els vostres coneixements i habilitats mèdiques preclíniques, mitjançant una prova de 30 preguntes tipus test amb resposta múltiple. Hi ha una sola resposta vàlida per a cada pregunta, les respostes incorrectes restaran 0,33 punts cadascuna. El temps estimat per aquesta prova és de 45 minuts.

El 5% de la nota final de l'assignatura s'obté amb la nota de l'examen del cas clínic.

2. AVALUACIÓ D'HABILITATS PRECLÍNIQUES ESSENCIALS:

En la segona part de l'examen es realitza una avaluació pràctica d'habilitats preclíniques. La prova té lloc en un circuit d'estacions d'avaluació de competències (Anatomia, Fisiologia, Histologia). En aquesta prova es demostra el grau d'assoliment d'un conjunt divers de competències mèdiques bàsiques essencials. Aquesta prova es realitza en diferents espais del Centre d'acord amb els horaris, aules i distribució de grups establerts i disponibles prèviament al Moodle. El temps estimat és de 30 minuts (aproximadament) a cada estació.

Per tal de realitzar la prova que té lloc en un circuit d'estacions, els alumnes es distribuiran en grups d'avaluació que estaran disponibles al Moodle de l'assignatura un mes abans de l'examen.

El 95% de la nota final de l'assignatura s'obté amb la nota mitjana obtinguda en les tres estacions d'avaluació de competències. Es farà la mitjana de les qualificacions obtingudes en les diferents estacions d'avaluació sempre i quan a cada estació s'obtingui una nota igual o superior a 5.

QUALIFICACIÓ FINAL

La nota final de l'assignatura s'obté fent la mitjana ponderada entre la nota de l'examen del cas clínic (5% de la nota) i la nota mitjana de les tres estacions d'avaluació de competències (Anatomia, Fisiologia, Histologia) (95% de la nota).

SEGONA CONVOCATÒRIA:

Es procedirà amb la mateixa metodologia d'avaluació i criteris de qualificació que en 1a convocatòria.

Advertències:

  • L'estudiant ha de realitzar totes les parts de l'examen (examen tipus test i circuit d'estacions d'avaluació), tant en la 1a com en la 2a convocatòria.
  • Els alumnes que en les convocatòries d'avaluació de l'assignatura tinguin possibles solapaments amb exàmens d'altres assignatures, ho han de comunicar a la professora coordinadora d'Habilitats Preclíniques (data límit per comunicar-ho: 7 d'abril).
  • No està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves. Aquesta advertència és d'obligat compliment per part de tot l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau).

  • Fonts d'informació

    Bàsica Video produced by URV Medical students, HABILITATS PRECLÍNIQUES, https://youtu.be/0zF_VnnNyZA, ICCAM
    FENOLL-BRUNET MR; PIERA V; SANCHEZ D; LANUZA MA; GARCIA N; COBOS P, PRE-CLINICAL SKILLS: A competency-based assessment integrated course implemented early in the curriculum to prepare second-year medical students prior to entering clinical settings, https://doi.org/10.15694/mep.2017.000110, MedEdPublish, 2017
    ROSS MH [et al.] , Histología texto y atlas color con biología celular y molecular, 7a. ed., Wolters Kluwer, 2016
    Lowe JS; Anderson PG, Stevens y Lowe Histología humana , 4ª ed., Elsevier, 2015
    JUNQUEIRA LC; CARNEIRO J, Histología básica: texto y atlas, 12a ed., Medica Panamericana, 2015
    Unitat d'Histologia i Neurobiologia URV, Manual de pràctiques d'Histologia, , Servei Lingüístic URV, 1998
    STANFORD CT, Histology image review. CD-ROM software for PC only, Versió 3.5, Appleton & Lange Electronic Media, 1998
    DRAKE RL; VOGL AW; MITCHELL AWM, Gray Anatomía para Estudiantes, 4ª edición, Elsevier, 2020
    CROSSMAN AR; NEARY D, Neuroanatomía: texto y atlas en color, 6ª edición, Elsevier Masson, 2020
    Tomás Sempere Durá, Atlas Interactivo de Anatomía Radiológica. Anatomía a través de la radiología., 1º edición, Loki&Dimas, 2019
    * SILVERTHORN DU, Fisiología Humana: Un enfoque integrado, 6a ed., Médica Panamericana 2014
    * GUYTON AC & HALL JE, Tratado de Fisiología Médica, 13a ed., Elsevier-Saunders 2016
    BERNE R & LEVY M, Fisiología, 7ª ed., Elsevier Mosby, 2018
    * FOX SI, Fisiología Humana, 14ª ed., McGraw-Hill, 2016
    * COSTANZO L, Fisiología, 5a ed., Elsevier, 2014
    MULRONEY SE & MYERS AK, Netter Fundamentos de Fisiologia, 2a ed., Elsevier Masson, 2016
    • PER PART D'ANATOMIA I EMBRIOLOGIA HUMANES, el llistat es orientatiu i en general, es recomanen com a llibres i/o text de consulta, tots els recomanats en les assignatures (de la matèria) cursades durant 1r i 2n del Grau.
    • PER PART DE FISIOLOGIA, el llistat es orientatiu i en general, es recomanen com a llibres i/o text de consulta, tots els recomanats en les assignatures de la matèria del Grau. Recursos d'informació en línia (Biblioteca Digital URV). En forma electrònic, els llibres de Fisiologia recomanats estan senyalats amb un asterisc (*)
    • PER PART D'HISTOLOGIA, el llistat es orientatiu i en general, es recomanen com a llibres i/o text de consulta, tots els recomanats en les assignatures de la matèria del Grau. Principalment, els ATLES. A mes, durant el desenvolupament de les activitats es faciliten recursos propis de microscòpia virtual.
    Complementària

    Recomanacions

    Assignatures que es recomana cursar simultàniament
    FISIOLOGIA DEL CONTROL I CREIXEMENT/14204108
    HISTOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS/14204104
    ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106
    HISTOLOGIA DELS ÒRGANS, APARELLS I SISTEMES/14204103
    FISIOLOGIA DEL TRANSPORT, DEFENSA I INTEGRACIÓ/14204107
    ANATOMIA DEL TÒRAX I DE L'ABDOMEN/14204105

    Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
    BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA/14204001
    ANATOMIA GENERAL I DE L'APARELL LOCOMOTOR/14204003
    HISTOLOGIA I DIFERENCIACIÓ CEL·LULAR/14204102
    BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14204002
    FISIOLOGIA HUMANA/14204004
    GENÈTICA I GENÒMICA HUMANA/14204101
     
    Altres comentaris
    Avís: L'estudiant que es matricula d'Habilitats Preclíniques, juntament amb assignatures d'altres cursos, ha de prestar atenció a les convocatòries d'exàmens abans de matricular-se i evitar solapaments. Es recomana cursar/haver cursat les assignatures esmentades anteriorment donat que a Habilitats Preclíniques s'apliquen coneixements assolits en aquestes.
    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent