DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) OTORINOLARINGOLOGIA Codi 14204116
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 2Q
Impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
FOGLIA FERNÁNDEZ, MARIA GRAZIA
LÓPEZ DUPLA, JESÚS MIGUEL
Adreça electrònica mariagrazia.foglia@urv.cat
jordi.enjuanes@urv.cat
jesusmiguel.lopez@urv.cat
enric.figuerola@urv.cat
coia.romeu@urv.cat
juancarlos.flores@urv.cat
carlavanessa.merma@urv.cat
alberto.perpinan@urv.cat
carla.meler@urv.cat
laura.ruizs@urv.cat
Professors/es
FOGLIA FERNÁNDEZ, MARIA GRAZIA
ENJUANES PRADES, JORDI
LÓPEZ DUPLA, JESÚS MIGUEL
FIGUEROLA MASSANA, ENRIC
ROMEU FIGUEROLA, COIA
FLORES MARTIN, JUAN CARLOS
MERMA LINARES, CARLA VANESSA
PERPIÑÁN FUENTES, ALBERTO
MELER CLARAMONTE, CARLA
RUIZ SEVILLA, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant

La docència d’aquesta signatura s’impartirà en català

En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A5 Establir un pla d'actuació
 A6 Registrar les troballes
 A9 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a otorrinolaringologia
 A17 Conèixer els principis generals de la investigació del pacient
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A22 Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Exploració de la cavita nasal, sins paranasls, cavitat oral, faringe, laringe i oida amb l´instrumental adient qaun calgui
Explorar i valorar patología cervical, adenopaties, quists, etc
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
 A9 Interpretar les exploracions de diagnòstic per la imatge i del funcionalisme audiovestibular i laringi
Saber fer maniobres terapèutiques senzilles: Maniobres de Dix-Hallpike i Epley Taponament d'epistaxi
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
CLASSES TEÒRIQUES
OTOLOGIA
Tema 1. Presentació de l´assignatura. Patologia de l’orella externa.
Tema 2. Patologia inflamatòria aguda de l’orella mitjana.
Tema 3. Otitis mitjanes cròniques.
Tema 4. El nervi facial intraòtic.
Tema 5. Sordeses de transmissió no supurades.
Tema 6. Afeccions coclears.
Tema 7. Vertígens. Patología del laberint posterior
Tema 8. Traumatismes i tumors de l’orella.
RINOLOGIA
Tema 9. Patologia piràmide-envà nasal. Traumatismes facials i epistaxis.
Tema 10. Rinitis agudes i cròniques.
Tema 11. Sinusitis agudes i cròniques.
Tema 12. Poliposi nasosinusal. Tumors nasosinusals.
FARINGE-CAVITAT ORAL-LARINGE-COLL
Tema 13. Patologia inflamatòria de la faringe.
Tema 14. Roncopatia crònica i SAHOS.
Tema 15. Tumors de la cavitat oral i faringe.
Tema 16. Patologia glàndules salivals.
Tema 17. Laringitis agudes i cròniques.
Tema 18. Traumatismes, estenosis i paràlisis de la laringe.
Tema 19. Tumors laringis.
Tema 20. Patologia cervical.
Tema 21. Disfonies per mal us vocal. Foniatria.

APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES

1.- Pacient que es mareja
2.- Pacient amb obstrucció nasal
3.- Pacient amb tumoració cervical

PRÀCTIQUES (1 setmana, de dilluns a divendres, de 8 a 12h i exposició)

Rotacions clíniques (8-12h)
1.-Visita de malalts ingressats i urgències
2.-Consultes externes
3.-Quiròfan
4.-Exploracions funcionals
5.-Interpretació proves i imatges darrer dia: otoscòpia, laringoscòpia, audiometria, impedanciometria, rinometria, vHIT

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A1
A3
A4
21 21 42
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A4
A5
A21
A22
5 13 18
Pràctiques clíniques
A2
A6
A9
A17
28 10 38
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Fa referència als principis bàsics aplicats a l'assignatura
Presentacions / exposicions Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes El punt de partida és un problema dissenyat pel professor.
L'estudiant, en grups de treball, ha d'abordar de forma ordenada i coordinada les fases que impliquen la resolució o desenvolupament del treball al voltant del problema o situació.
Pràctiques clíniques Integració personal de la pràctica professional en el mon sanitari. Pràctiques mèdiques i quirúrgiques.
Atenció personalitzada Una hora d'atenció personalitzada durant el període de l' assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Temps per atendre i resoldre dubtes als alumnes de manera personalitzada

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A2
A6
A9
A17
Examen pràctic 30%. Avaluació durant el periode de pràctiques de les habilitats de l'alumne en el recull i transmissió de dades, en el diagnòstic diferencial de la patologia més rellevant ORL i la integració de l'alumne a l'equip assistencial. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. Es fomentarà l'aprenentatge col·laboratiu.
30
Altres  

Exàmen teòric 70% Exàmen tèoric (60 preguntes test elecció múltiple 4 opcions. Encert 1 punt, Error -0.33) L´alumne no serà avaluable si no assisteix a un 100% de les pràctiques, amb possibilitat de recuperar si hi ha absència justificada No es podrà fer el promig entre les avaluacions si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en cadascuna de les tres proves.

70
 
Altres comentaris i segona convocatòria

2a convocatòria

30% Exàmen pràctic realitzat per a la primera convocatòria

70% Exàmen de resposta lliure amb desenvolupament de tres temes, un per bloc teòric (Otologia, Rinologia, Cavitat oral-Faringe-Laringe-Coll)

L´alumne no serà avaluable si no assisteix a un 100% de les pràctiques, amb possibilitat de recuperar si hi ha absència justificada

No es podrà fer el promig entre les avaluacions si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en cadascuna de les tres proves.

La llengua d´impartició de l´assignatura serà el català


Fonts d'informació

Bàsica Probst R, Gerhard Grevers G, Iro, Basic Otorhinolaryngology: A Step by Step Learning Guide, Thieme. New York., 2006
Abelló P, Quer M, Manual d'otorinolaringologia, Publicacions de la UAB, Bellaterra, 1992
Guillermo Til, Protocolos en Otorrinolaringología y cirugía de cabeza y cuello, 2 ed. Ed. Ergon, 2019

Complementària


Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANATOMIA QUIRÚRGICA/14204210
OTOLOGIA I AUDIOLOGIA/14204221

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
MALALTIES DEL SISTEMA NERVIÓS/14204123
CLÍNICA I/14204127

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANATOMIA QUIRÚRGICA/14204210
ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106
PATOLOGIA GENERAL/14204114
ANATOMIA PATOLÒGICA CLÍNICA/14204146
ONCOLOGIA/14204126
MALALTIES DE L'APARELL RESPIRATORI/14204121
CLÍNICA QUIRÚRGICA/14204150
INTRODUCCIÓ PRÀCTICA A LA RECERCA/14204159
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent