DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CLÍNICA PEDIÀTRICA Codi 14204152
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Sisè AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
PARADA RICART, ESTHER
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
albert.feliu@urv.cat
gemma.castillejo@urv.cat
josemaria.barroso@urv.cat
rosamaria.collell@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
cristina.marimon@urv.cat
mariadelmar.albujar@urv.cat
ester.castellarnau@urv.cat
susana.larrosa@urv.cat
neus.rius@urv.cat
esther.parada@urv.cat
davidregulo.medina@urv.cat
olga.calavia@urv.cat
anna.orejuela@urv.cat
esther.latorre@urv.cat
maria.hernandez@urv.cat
olga.salvado@urv.cat
natalia.garcia@urv.cat
david.aragones@urv.cat
arantxa.gomez@urv.cat
blanca.rosich@urv.cat
elisabet.camprubi@urv.cat
andrea.revert@urv.cat
carolina.valle@urv.cat
daniel.aguade@urv.cat
andrea.papaleo@urv.cat
judit.arino@urv.cat
sofia.piera@urv.cat
maria.lazaro@urv.cat
rocio.folch@urv.cat
amalui.vasquez@urv.cat
pilar.terradas@urv.cat
marta.castilla@urv.cat
laia.ballonga@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
FELIU ROVIRA, ALBERT
CASTILLEJO DE VILLASANTE, GEMMA
BARROSO JORNET, JOSÉ MARÍA
COLLELL HERNÁNDEZ, ROSA MARIA
FERRE PALLAS, NATALIA
MARIMÓN BLANCH, CRISTINA
ALBUJAR FONT, MARIA DEL MAR
CASTELLARNAU FIGUERAS, ESTER
LARROSA CAPACÉS, SUSANA
RIUS GORDILLO, NEUS
PARADA RICART, ESTHER
MEDINA SANTAMARIA, DAVID REGULO
CALAVIA GARSABALL, OLGA
OREJUELA RIBERA, ANNA
LATORRE MARTÍNEZ, ESTHER
HERNÁNDEZ HERRERO, MARÍA
SALVADÓ JUNCOSA, OLGA
GARCIA BAIGES, NATÀLIA
ARAGONÈS ZABALZA, DAVID
GÓMEZ CARABAZA, ARANTXA
ROSICH DEL CACHO, BLANCA
CAMPRUBI TUBELLA, ELISABET
REVERT BARGUES, ANDREA
VALLE MATEO, CAROLINA
AGUADÉ BORRULL, DANIEL
PAPALEO , ANDREA
ARIÑO SAUMELL, JUDIT
PIERA CARRIÓN, SOFÍA
LÁZARO GARCÍA, MARÍA
FOLCH BRIZ, ROCIO
VASQUEZ PÉREZ, AMALUI VANECSA
TERRADAS MERCADER, PILAR
CASTILLA VILLENA, MARTA
BALLONGA PÉREZ, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant

En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A5 Establir un pla d'actuació
 A6 Registrar les troballes
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A40 Desenvolupar estratègies de salut i screening
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
 A43 Conèixer el cicle de la vida
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4-G Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6-G Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A38 Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
Conèixer les bases científiques, riscos i l’aplicabilitat de les medicines alternatives
 A40 Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
 A42 Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4-G RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
 CT6-G RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Pràctiques preprofessionals en l'àmbit de la Pediatria Sala d'hospitalització pediatrica
Unitat de Nounatologia
Consultes externes de pediatria
Urgencies pediatriques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A18
A19
A36
A38
A40
A42
A43
120 0 120
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A3
A4
A5
A18
A19
A36
1 7 8
Seminaris
A2
A3
A4
A36
8 8 16
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció de l'assignatura
Pràctiques clíniques Practiques preprofessionals integrant-se en els equips assistencials.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Anàlisi de casos clínics complexes
Seminaris Semiologia i anamnesi dels principals òrgans i sistemes
Atenció personalitzada Tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A18
A19
A36
A38
A40
A42
A43
llistat competencial a càrrec del tutor amb el que han estat els alumnes 50
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A3
A4
A5
A18
A19
A36
avaluació de la defensa pública 20
Seminaris
A2
A3
A4
A36
assistència
Altres  

Minicex

30
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Nelson Pediatria Esenciall. Eds.:Marcdante & Kliegman. Edición 8ª, 2019. Ed. Elsevier , Barcelona. ISBN: 978-8491134213

https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003249069706715

Texto Ilustrado de Pediatría . Eds.: Lissauer, Clayden. Edicion 3ª, 2009 Elsevier Barcelona. ISBN: 978-84-8086-368-1

https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991005329871306715 [6a ed. 2023]

Cruz. Manual de Pediatria . Eds.: Cruz, Brines, Carrascosa, Crespo, Jimenez, Molina. Edición 3ª, 2013. Ed. Ergon, Madrid. ISBN: 978-84-15351-57-3

Infectologia Pediatrica. Eds.: Corretger, Cruz, Gonzalez, Moraga. Edicion 2ª, 2011. Ed. Amolca, Caracas. ISBN: 978-958-755-043-6

Guía de Práctica Clínica sobre infección del tracto urinario en población pediátrica. Ministerio de Ciencia e Innovación. 2011. ISBN: 978-84-615-4072-3

Nefrología Pediátrica. Manual práctico. Eds.: Anton, Rodriguez. 2011 Ed. Panamericana, Madrid. ISBN: 978-84-9835-302-0

Algoritmos Diagnóstico Terapéuticos en el Recién Nacido de Muy Bajo Peso. Eds.: Valls,Morcillo, Salcedo. Edición 1ª 2000, Serono.

Protocolos Asociación Española de Pediatria: https://www.aeped.es/protocolos

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent