DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) IMATGE CIENTÍFICA I COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL EN MEDICINA Codi 14204205
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.fenoll@urv.cat
Professors/es
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
Web http://www.youtube.com/channel/UCphQSann2nqMt_VzXCn0Ncw
Descripció general i informació rellevant

En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.

El metge pren contínuament decisions a partir de l’observació d’imatges, requereix d’habilitats per tal de saber obtenir imatges científico-mèdiques, reproduir-les i gestionar-les en diferents formats per tal de ser capaç d’incorporar-les en publicacions i comunicacions científiques i/o per a educar a la societat. 

Aquesta assignatura optativa s'imparteix en CATALÀ. S'ofereix a estudiants de Medicina i Enginyeria Biomèdica i és una activitat formativa innovadora per aprendre mètodes útils per a la captura d'imatges científiques i garanteix l'adquisició de les competències necessàries per poder gestionar imatges en diferents formats tot utilitzant estàndards de qualitat i, respectant els normes bàsiques d'ètica i professionalitat. Seguint procediments utilitzats en l'àmbit professional. A més, els estudiants aprenen a utilitzar les tecnologies de la informació (TIC) i aprenen metodologies efectives de treball en equip generant la transferència de coneixement. Les fonts d'informació d'aquest curs estan disponibles en diferents idiomes.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A20 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics en relació a la investigació clínica
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A20 Aprendre a obtenir imatges científiques (fotografia i vídeo) amb criteris de qualitat i ètica, com a professional de ciències de la salut
Aprendre a gestionar i divulgar imatges científiques (fotografia i vídeo) adaptant-les als diferents formats de presentació i/o publicació.
 A38 Aprendre a treballar en equip per crear un missatge audiovisual relacionat amb les ciències de la salut. Adequant els continguts d’acord amb el tipus d’audiència a qui va adreçat el missatge (públic general, nivell educatiu o professional) i postproducció posterior quan cal col·laborar amb altres professionals i/o institucions. Inclou l’aprenentatge d’aprendre a preparar un projecte audiovisual i a autovalorar-se com a membre d’un equip de treball.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells: com a prerequisit per obtenir imatges científiques de l’estructura a fotografiar o filmar.
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular): com a prerequisit per obtenir imatges científiques de l’estructura a fotografiar o filmar.
Comprendre la estructura del sistema visual humà com a eina d’obtenció i processament d’imatges i les seves limitacions, com a fonament de les tecnologies aplicades a la visió (com per exemple, la visió artificial, intel·ligència artificial i algoritmes diagnòstics en tractament digital de imatges) i l’ús avançat de les TIC en Medicina (telemedicina, realitat virtual i augmentada).
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1

MÈTODES OBTENCIO D’IMATGES BIOMEDIQUES:
- FOTOGRAFIA
- VÍDEO
- CÀMERA CLARA
• Tipus d’imatges biomèdiques.
• Mètodes d’obtenció d’imatges: Conceptes bàsics en fotografia mèdica 35 mm i digital. Protocols d’obtenció. Vídeocàmara: Metodologia per a la realització d’un audiovisual. Càmara clara.
• Gestió d’imatges: format d’arxiu, classificació. Conceptes d’imatge original, inèdita i editada. Professionalisme i ètica en l’obtenció i ús d’imatges biomèdiques, drets d’autor, ús legal.
• Errors freqüents en l’obtenció d’imatges científiques i solucions.
• Resolució de problemes pràctics i elaboració de protocols de treball
Tema 2

IMATGE DIGITAL
• Formats i sistemes de compressió d’imatges digitals.
• Obtenció i gestió d’imatges digitals.
• Criteris de qualitat en imatges digitals.
• Aplicacions i limitacions del seu ús dins l’àmbit científic.
Tema 3

L’ULL HUMÀ COM A INSTRUMENT PER A L’OBTENCIÓ I INTERPRETACIÓ D’IMATGES
• L’ull humà com a instrument d’obtenció i interpretació d’imatges. Visió binocular/Processament humà d’imatges. Memòria Visual/Impacte dels diferents mitjans AV en la memòria. Límits de la visió humana. Tècniques per a l’obtenció d’imatges “no visibles”.
• Concepte de percepció/efectes visuals/respostes. Fenòmens il•lusoris: possibles conseqüències per a professionals de la medicina.
Tema 4

VISIO HUMANA VS. VISIO ARTIFICIAL
• Visió artificial: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic.
• Intel•ligència artificial/Robòtica: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic.
• Visió humana vs. Visió artificial.
• Ull humà vs. sistema de captura/reproducció d’imatges. Aplicacions.
• Conclusió i recomanacions
Tema 5

PRESENT I FUTUR DE LA SOCIETAT DIGITAL EN L’ÀMBIT CIENTÍFICO-MÈDIC.
• Informació mèdica en format digital: l’historia clínica digital.
• Tecnologies telemàtiques en Medicina: telemedicina, telecirurgia, videoconferències, congressos virtuals.
• Introducció i avenços de Realitat Virtual i Realitat Augmentada en l'àmbit mèdic.
• Aplicacions de les noves TIC i telefonia mòbil en Medicina: lifeshirts
• Assistents computacionals pel diagnòstic diferencial.
• Gestió de l’excés d’informació digital.
RESULTATS D'APRENENTATGE:

Saber obtenir imatges i a treballar amb imatges científiques,

Saber aplicar tècniques bàsiques de fotografia i comunicació audiovisual i posteriorment, fe-les servir per a realitzant una producció audiovisual en equip relacionada amb el nivell i continguts del curs que fa l'estudiant (2on Medicina o superior).

Saber identificar qüestions ètiques relacionades amb la obtenció d'imatges mèdiques i el respecte als drets d'autor.

Paral·lelament, els estudiants aprenen metodologies i eines per a treballar en equip.

Els estudiants aprenen a fer cerques avançades per localitzar imatges a internet (lliures de drets d'autor) que després fan servir per realitzar un treball d'equip i aprendre a crear i presentar un projecte audiovisual en diferents idiomes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A20
A38
8 9 17
Sessió Magistral
A20
A38
A42
18 18 36
Treballs
A20
1 2 3
Seminaris
A20
7 0 7
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A20
A42
1 0 1
Proves de desenvolupament
A20
A38
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l'assignatura ICCAM. Que implementa un model de docència híbrida, centrat en l'estudiant i amb interacció bidireccional a totes les activitats docents. També hi col.laboraran estudiants mentors que han obtingut MH en cursos previs (Marcel Guiu qui farà la tasca de coordinador de Mentors, Hadi Berri, Leyre Gómez, Mei González i Aram Castro). A més, hi col.laborarà Ariadna Roca amb "Venia docenti ad honorem", és metgessa per la URV, ex-alumne d'ICCAM i Màster en Comunicació Científica.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Totes les pràctiques es faran presencialment sempre que la situació sanitària ho permeti. Les activitats estan dissenyades per poder fer-les en línia en l'horari previst mitjançant MS-TEAMS o ADOBE CONNECT.

Pràctica 1. Aula informàtica 2 h.
CERCA i GESTIÓ D'IMATGES BIOMÈDIQUES i RECURSOS DOCENTS A INTERNET: Treball amb cerca avançada de imatges

Pràctica 2. Aula informàtica. 3 h.
OBTENCIÓ DE IMATGES AMB FOTOGRAFIA
Treball amb simulador fotogràfic / aplicació de coneixements teòrics

Pràctica 3. Aula informàtica. 2 h.
OBTENCIÓ DE IMATGES AMB VÍDEO
Treball amb simulador vídeo / aplicació de coneixements teòrics

Pràctica 4. Aula informàtica. 2 h.
DISSENY D'UNA PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL
Treball en equip per aplicar els coneixements teòrics del curs.
Sessió Magistral Enguany, les classes magistrals es faran totes presencials en idioma Català.

No obstant, en cas de necesidad per recomanació sanitària, es farien mitjançant MS-TEAMS en l'horari previst a Webuntis (14:00-15:00 h).

El resum de les classes estarà prèviament disponible al Campus virtual de la URV (Moodle) amb suport iconogràfic (imatges, esquemes, vídeos) per facilitar una participació activa dels estudiants i aplicació dels continguts del temari.

També es projectaran vídeos científics que han estat guardonats en certamens científic-mèdics com a punt de partida per iniciar un debat valoratiu posterior: possibles utilitats, format i metodologia de realització audiovisual i criteris de avaluació.
Treballs Treball opcional:

Els alumnes que ho desitgin poden fer un treball en format digital relacionat amb els continguts de la matèria i presentar-lo a la resta de companys la darrera setmana lectiva.

El resultat es tindrà en compte a l’avaluació.
Seminaris Tots els seminaris es faran presencialment i els estudiants treballaran en equips per realitzar una producció audiovisual de contingut científic-mèdic.

Metodologia: Team-Based Learning (TBL, Aprenentatge Basat en Treball en equip) + discussió de casos pràctics amb audiovisuals o simulacres o treball en equip amb rol-playing.

Seminari 1. Comunicació Audiovisual (AV):
- Criteris per valorar la qualitat d'una producció audiovisual científic-mèdica.
- Tècniques per a l'obtenció d’imatges “no visibles”.
- Taller pràctic: Errors què cal evitar en la producció AV (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes).

Seminari 2. Comunicació Audiovisual:
- Com es prepara un projecte AV.
- Projeccions Audiovisuals i taller (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes).

Seminari 3. Comunicació Audiovisual:
- Com es treballa en equip per elaborar una producció AV.
- Formació d'equips AV del curs i distribució de rols
- Projecció AV sobre l'ús de la ilumunació en cinematografia científica: Lennart Nilsson (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes).

Seminari 4. Comunicació Audiovisual:
- Selecció i assignació dels temes AV del curs per equips.
- Introducció a la metodologia per treballar en equip i iniciar el disseny del projecte AV: Metaplan.
- Debat i pluja d'idees pel projecte AV.

Seminari 5. Comunicació Audiovisual:
- Treball per equips (preproducció AV).
- Metodologia i protocols de treball per preparar una producció AV: pla de producció, cronograma, sinopsi, guió temàtic).

Seminari 6. Comunicació Audiovisual:
- Treball per equips (producció AV).
- Metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica: Introducció a protocols de treball per preparar el guió audiovisual, storyboard, edició digital).

Seminari 7. Comunicació Audiovisual:
- Treball per equips (postproducció AV)
- Metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica: preparar la presentació del projecte AV i el pla de postproducció.
Atenció personalitzada Sol.licitar per correu electrònic: mariarosa.fenoll@urv.cat

Disponibilitat:
Presencial: FMCS. Unitat d’Histologia i Neurobiologia.
Telemàticament: via Teams

Atenció personalitzada
Descripció

Tutoria personalitzada amb cita prèvia. 

L'atenció a l'alumnat podrà ser presencial o bé online. 

L'horari d'atenció a l'alumne es concertarà amb cita prèvia i per correu electrònic:

  • Correu electrònic: mariarosa.fenoll@urv.cat
  • Presencial: a la Unitat d’Histologia i Neurobiologia (FMCS, edifici 0, 2ª pis, despatx 204)
  • Online: fent servir MS TEAMS

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A20
A38
AVALUACIÓ CONTINUADA DE LES ACTIVITATS PRÀCTIQUES: L'adquisició d'habilitats i comportament serà avaluada mitjançant la assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i del equip a pràctiques i seminaris.
Per aprovar cal haver assistit i realitzat totes les activitats pràctiques.
30%
Proves objectives de tipus test
A20
A42
L'adquisició de coneixements i saber com aplicar-los s'avaluarà mitjançant una prova de 50 preguntes de resposta múltiple.
Només hi ha una sola resposta vàlida per a cada pregunta. Cada resposta errònia resta 0,3 punts. Temps de la prova 30 minuts.
Per aprovar cal obtenir un mínim de 35 respostes vàlides.
50%
Proves de desenvolupament
A20
A38
Producció AV (avaluació del treball en equip):

L'adquisició de coneixements, habilitats comunicatives i treball en equip s'avaluarà mitjançant la realització d'un treball de comunicació audiovisual de 3 minuts en format digital realitzat en equip.

L'avaluació interna i externa es farà mitjançant una metodologia d'avaluació 360º.
20%
Altres  

Treball opcional: Els alumnes que ho desitgin poden fer un treball en format digital relacionat amb els continguts de la matèria i presentar-lo a la resta de companys la darrera setmana lectiva. El resultat es tindrà en compte a l'avaluació.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi haurà una avaluació continuada de les pràctiques (30% amb tasques a realitzar via Moodle), un treball audiovisual fet en equip (20%) i un examen tipus test de resposta múltiple (50%). Opcionalment, aquells estudiants que ho desitgin podran preparar un treball opcional (tipus portafoli fotogràfic o audiovisual).

També s'avaluarà l'assistència, la puntualitat, la participació activa, els resultats a nivell individual i d'equip a pràctiques i seminaris al llarg del curs.

Avís: Per aprovar cal haver realitzat totes les pràctiques.


PRIMERA CONVOCATÒRIA:

  • Examen tipus test de resposta múltiple: 50 preguntes. Temps de la prova 30 minuts.
  • Examen Opcional pels estudiants que desitjin optar a matrícula d'honor (MH): Els estudiants que desitgin optar a Matrícula d'Honor, hauran de resoldre satisfactòriament 10 qüestions addicionals: problemes de caràcter pràctic on demostraran que saben aplicar el que han aprés i preguntes curtes de caràcter conceptual. Temps de la prova 30 minuts. Es realitza immediatament després de la prova test.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

  • Examen tipus test de resposta múltiple: 50 preguntes. Temps de la prova 30 minuts.
  • A més, per aprovar aquesta convocatòria és imprescindible tornar a presentar, complerts i millorats, tots els manuals de pràctiques via Moodle abans de la prova. Opcional: fer un treball (a concretar amb el responsable de l'assignatura).
  • Advertència:

    • No està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves. Aquesta advertència és d'obligat compliment per part de tot l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau).


    Fonts d'informació

    Bàsica Produccions AV ICCAM, Scientific Image and Audiovisual Communication in Medicine , Canal ICCAM-URV a YouTube, https://youtu.be/m8MqFKrb7TU?list=PLChev0oX4gg5yG0
    Pérez Rodríguez, María Dolores, Fotografía, 2013, Editorial ICB 2013 ISBN 9788415540816
    Fox, Anna, Tras la imagen, investigación y práctica en fotografía, 2014, Editorial GG 2014 ISBN 9788425224751
    Calleja López, José Antonio, Fotografía digital, 2015, Ministerio de Educación y Formación Profesional de
    Ang, Tom, Manual de Fotografia Digital, , Ediciones Omega, 2003
    Cortés-Selva, Laura, Comunicación visual: la fotografía cinematográfica avanzada, 2018, Editorial UOC 2018 ISBN 9788491800873
    Martorell Fernández, Sandra Maria, Apunta, enfoca y dispara. 50 películas que nos acercan a la fotografía, 2022, Editorial UOC 2022 ISBN 9788491809272
    Produccions AV ICCAM, Cómo realizar un vídeo, Canal ICCAM-URV a YouTube, https://youtu.be/w-Aoejj7kxU?list=PLChev0oX4gg5yG0
    Produccions AV ICCAM, My generation, Canal ICCAM-URV a YouTube, https://youtu.be/sprIYW2jyo4?list=PLChev0oX4gg5yG0
    Joan Marimón, El Montaje cinematográfico: del guión a la pantalla, , Universitat de Barcelona, 2014
    Fernando Morales Morante, Montaje audiovisual : teoría, técnica y métodos de control, , Editorial UOC, 2013
    Vicente Sánchez-Biosca, El Montaje cinematográfico : teoría y análisis, , Paidós, 1996
    Josep Gustems Carnicer (coord.), Música y sonido en los audiovisuales, , Publicacions i Edicions de la Universitat de Barce
    John Paul Vetter, Biomedical photography, , Butterworth-Heinemann, 1992
    Tsuji, Kinko, The micro-world observed by ultra high-speed cameras : we see what you don't see, 2018, https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasj
    Langford, Michael John, Langford's basic photography the guide for serious photographers, 2010, https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasj

    L'estudiant disposa del fons bibliogràfic del CRAI Medicina i dels recursos electrònics en xarxa (eBooks) que li ofereix el CRAI de la URV. Es pot accedir a la versió electrònica de llibres des de qualsevol dispositiu connectat a la xarxa interna de la URV i també des de casa. Mitjançant aquests enllaços al catàleg de llibres electrònics disponibles al CRAI-URV:  

    FOTOGRAFIA 

    https://urv.on.worldcat.org/atoztitles/ebooks?searchType=matchAny&btitle=fotografia

    COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL  

    https://urv.on.worldcat.org/atoztitles/ebooks?searchType=matchAny&btitle=AUDIOVISUAL

    Per temes relacionats amb l'ús avançat de les TIC en Medicina

    TELEMEDICINA:     https://urv.on.worldcat.org/atoztitles/ebooks?searchType=matchAny&btitle=TELEMEDICINA
    REALITAT VIRTUAL I AUGMENTADA:     https://urv.on.worldcat.org/atoztitles/ebooks?searchType=matchAny&btitle=AUGMENTED+AND+VIRTUAL+REALITY

    Complementària Ryan Watchins, 75 e-learning activities: making on-line learning interactive, Pfeiffer; 2005,

    Recomanacions


     
    Altres comentaris
    PREMIS QUE HA REBUT AQUESTA ACTIVITAT DOCENT: Aquesta assignatura ha estat reconeguda amb el Premi del Consell Social de la URV a la Qualitat Docent l'any 2012 i amb la Distinció Jaume Vicens Vives de la Generalitat de Catalunya l'any 2013. MATERIAL I EQUIPAMENT: No és imprescindible disposar de equipament fotogràfic i audiovisual propi. El Centre de Recursos per a l'aprenentatge i la recerca de la URV (CRAI) ofereix aquest material i el posa a disposició dels estudiants a tots els seus campus. HORARIS: La programació hauria de ser compatible amb altres horaris per tal de facilitar la participació i interacció d'estudiants d'altres cursos. Tal i com s'ha vingut fent fins la implantació del Grau de Medicina. En cursos previs, la docència virtual (MS-TEAMS) ha facilitat la participació d'estudiants de cursos superiors i d'ambdues Unitats Docents. ICCAM-URV: és un canal a YouTube on es poden visualitzar audiovisuals fets per estudiants d'ICCAM de cursos anteriors i estan disponibles en diversos idiomes.
    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent