Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A17 |
Conèixer els principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A26 |
Saber en relació a la psicologia per al tractament del pacient |
| A29 |
Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient |
| A31 |
Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A40 |
Desenvolupar estratègies de salut i screening |
| A44 |
Conèixer els aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l'entorn social, la societat en general i l'entorn físic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
| | A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’abstinència alcohòlica i d’opiacis
| | A36 |
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
| | A40 |
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
A Conceptualització i contextualització de la drogodependencia
B Descripció de les sustancies psicoactives generadores de dependencia i dels efectes i símptomes clínics derivats del seu consum.
C Xarxa assistencial.Programas d´intervenció, prevenció i promoció de la salut.Questions mèdico-legals. Serveis assistencials
Criteris de derivació i Coordinació
|
Tema 1 Introducció. Conceptes. Classificació. Epidemiologia. Record històric.
Tema 2 Alcoholisme I:Concepte.Epidemiologia , clínica i diagnòstic.
Tema 3 Alcoholisme II: Trastorns psicopatològics. Tractament
Tema 4 Psicoestimulants: Cocaïna, amfetamines, drogues de disseny. Clínica. Trastorns psicopatològics. Tractament.
Tema 5 Opiacis I:Concepte.Classificació.Clínica i diagnòstic.
Tema 6 Opiacis II: Trastorns psicopatològics i tractament
Tema 7 Psicodislèptics.: Classificació. Epidemiologia. Clínica i Maneig.
Tema 8 Psicofàrmacs: Classificació,clínica i maneig.
3 SEMINARIS:
1.-Alcoholismes diferencials.
2.Entrevista motivacional: Posicionament i abordatge psicoterapèutic.
3 : La Patologia Dual: La connexió amb els trastorns mentals
3 CASOS CLÍNICS:
Nº 1 : Cas clínic sobre alcoholisme.
Nº 2 : Cas clínic sobre cocaïna.
Nº 3 : Cas clínic sobre opiacis.
Nº4: Cas clínic sobre psicodisplèptics.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Seminaris |
|
6 |
3 |
9 |
Pràctiques a laboratoris |
|
8 |
4 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Per tal de garantir la docència de l'assignatura s'adopta un model mixte presencial/virtual de les classes teòriques i pràctiques.
Activitats Introductòries El primer dia de les sessions magistrals i de les dels seminaris,es realitzarà una presentació del programa docent de la assignatura,la metodologia i desenvolupament dels monogràfics teorico-practics ,del sistema d'avaluació i de la dinàmica de de les clases.
|
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari de l'assignatura.Classes teòriques presencials amb suport virtual mitjançan plataforma Teams o espai Moodle .L'alumne podrà plantejar qualsevol qüestió o solicitar els aclariments que calgin per tal de facilitar la comprensió del tema. |
Seminaris |
Apartat SEMINARIS
1.- 3 classes de forma presencial : amb els següents temes: "Alcoholismes diferencials", "Entrevista Motivacional" i "Patologia Dual". S’avualarà l’assistència.
2.-Treball col·lectiu: tots els alumnes participen de forma activa i interactiva.
3.-Creació de fòrums de debat o discussió monogràfics del contingut de cada seminari, amb tasca de comentari i realització d'activitats de discussió i comprensió del cada seminari (45% de la nota màxima de les pràctiques ).
4.-Apartat GLOSSARI
Activitat de seguiment: Glossari del curs (5 % de la nota màxima de les pràctiques)
La realització de les tasques dels diferents apartats obliguen a la complecció i superació de les pràctiques de l'assignatura.
|
Pràctiques a laboratoris |
Plantejaments casos clìnics i Medis audio-visuals.
Treball en grups per tal d'aprofundir en la identificació de símptomes clínics,diagnòstic precoz i maneig de la clínica addictiva.Propostes de intervenció y consideracions generals. Apartat CASOS CLÍNICS
Treball en grups
1.Creació de grups de treball.
Auto-assignació dels alumnes als grups de treball de practiques (50% de la nota màxima de pràctiques)
2.Realització de les tasques plantejades als casoso clínics.
. |
Atenció personalitzada |
A més dels espais al voltant de les classes i/o seminaris i pràctiques per dirigir-se als responsables hi ha la possibilitat de contactar mitjançant correu electrònic |
Descripció |
L'alumne s'ha de posar en contacte amb algun dels professors a l'adreça electrònica ;joaquin.ruizh@urv.cat;samuel.pombo@urv.cat per tal de concertar una cita. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Treball grupal del tema de seminari amb aportacions individuals als fòrums de debat proposats.Puntua la freqüencia i la qualitat de les aportacions. |
seminaris més practiques sumen un total de 2 punts sobre la nota final |
Pràctiques a laboratoris |
|
Casos clínics a resoldre de forma grupal amb presentació conjunta de les conclusions i respostes per cada grup. |
Seminaris més practiques sumen un total de 2 punts
sobre la nota final |
Altres |
|
Examen teòric presencial tipus test amb resposta múltiple |
Representa un total de 8 punts sobre la nota final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
Gabriel Rubio y otros, Trastornos psiquiatricos y abuso de sustancias Gabriel Rubio y otros panamericana 2002 Llibre, Panamericana, 2002
Alonso-Fernandez,F, Alcoholdependencia, MASSON-SALVAT, 1992
Harold I.Kaplan 8ª edición., Sinopsis de psiquiatria, Panamericana, 2000
Bobes García,J;Casas Brugé,M;, Manual de evaluación y tratamiento de drogodependencias, Ars Médica, 2003
Lorenzo et al., Drogodependencias.Farmacología.Patología.Psicología., 3ª edición.Panamericana, 2009
American Psychological Association, DSM-V, American Psychological Association, 2013
OMS, CIE-10, Meditor, 2010
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|