Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A28 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament. |
| A29 |
Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau. |
| A31 |
Proporcionar una atenció de fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients / usuaris, per la qual cosa serà necessari interpretar les prescripcions facultatives; preparar l'entorn en què es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable, mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen i demanar-li que col • labori en tot moment, registrar diàriament l'aplicació de l'atenció en fisioteràpia, l'evolució i els incidents, identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionats amb l'atenció de fisioteràpia, controlar i interpretar els signes vitals durant l'execució del tractament diari, orientar les activitats i l'actuació en relació als pacients / usuaris, del personal no sanitari i subaltern, i avaluar la pròpia atenció proporcionada als pacients / usuaris. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT6 |
Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Realitzar correctament les tècniques estudiades
Aplicar les tècniques de drenatge correctament i en la direcció adequada
Conèixer els principals models per al tractament de les lesions cerebrals
Saber analitzar les característiques principals de cada model
Saber explicar les bases teòriques de cada model
Saber descriure les claus terapèutiques més importants de cada model
Descriure i saber aplicar les tècniques: Bobath, Kabat, Exercici terapèutic cognoscitiu
Saber definir els elements discriminatius dels models
| | A28 |
Conèixer de les tècniques específiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l'evidència científica
Conèixer les diferents tècniques de drenatge limfàtic manual
| | A29 |
Identificar i comprendre els factors que influeixen en els processos sobre els quals actua el fisioterapeuta, el que li permet utilitzar els mètodes de tractament habituals amb una millor comprensió i, fins i tot, modificar de forma racional
| | A31 |
Conèixer de les tècniques específiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l'evidència científica
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT6 |
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat didàctica I
El concepte Bobath
Tema 1.- El concepte Bobath, bases del mètode. |
Continguts:
Definició del concepte, i la seva evolució.
El to postural
Mecanismes de control postural.
Principis fonamentals de la postura i del moviment normal.
To normal i patològic.
Factors que influeixen en el to muscular.
Punts clau.
|
Pràctica 1.-Identificar els diferents punts clau i les seves simetries. Comprovar l’alineació dels punts clau en diferents posicions i la relació amb el centre de gravetat. |
|
Tema 2.- Reaccions posturals |
Continguts:
Activitat reflexa postural normal.
Reaccions d’adreçament.
Reaccions d’equilibri.
Reaccions automàtiques de protecció i recolzament
|
Pràctica 2.- Execució de les reaccions d’equilibri en totes les posicions: decúbits, sedestació, de genolls i dret. Reaccions de protecció en les posicions més importants |
|
Tema 3.- Inhibició del to postural anormal. Facilitació de patrons motors normals. |
Continguts:
Inhibició a partir dels punts clau.
Inhibició per estirament lent i sostingut de la cadena muscular espàstica.
Inhibició per control proximal.
Facilitació de patrons motors normals.
|
Pràctica 3.- Control, alineació i estabilitat postural. |
|
Tema 4.- L’alteració de la línia mitja |
Continguts:
Característiques d’aquesta alteració.
Paràmetres de conducta
|
Pràctica 4.- Inhibició i facilitació de moviments |
|
Unitat didàctica II
Facilitació Neuromuscular Propioceptiva (PNF)
Tema 5.- Mecanismes de facilitació de la PNF |
Continguts:
Definició
Bases neurofisiològiques
Mecanismes de facilitació proposats per la PNF
|
Tema6.- Tècniques de Facilitació Neuromuscular Propioceptiva |
Continguts:
Descripció, objectius i aplicacions
|
Pràctica 5.- Patrons de moviment de l’extremitat superior |
|
Pràctica 6.- Patrons de moviment de l’extremitat inferior |
|
Pràctica 7.- Cassos clínics
|
|
Unitat didàctica III
Drenatge limfàtic manual (DLM)
Tema 7.- El sistema limfàtic |
Continguts:
Historia del descobriment del sistema limfàtic. Concepte actual.
Funcions del sistema limfàtic
Estructures del sistema limfàtic. Anatomia limfàtica
Teoria de la Microcirculació
Organització general del sistema limfàtic
Fisiologia limfàtica
|
Tema 8.- El Drenatge Manual (DM) |
Continguts:
Historia del Drenatge Manual
Teoria del funcionament del Drenatge Manual
Efectes. Indicacions i contraindicacions
Maniobres de Drenatge Manual
|
Tema 9.- Patologia. Edemes i tractament |
Continguts:
Edemes. Classificació i valoració
Edema traumàtic. Pràctica de DM
Edema venós. Pràctica de DM
Edema limfàtic. Pràctica de DM
|
Pràctica 8.- DM en edemes traumàtics
|
|
Pràctica 9.- DM en edemes venosos
|
|
Pràctica 10.-DM en limfedemes |
|
Tema 10.- Tractament combinat dels edemes. |
Continguts:
Mesures de contenció i compressió
Pressoteràpia instrumental
Cinesiteràpia
Educació
Altres eines de tractament
|
Pràctica 11.- mesures de contenció i compressió
|
|
Pràctica 12.- càncer de mama i limfedema secundari d’extremitat superior |
|
Unitat didàctica IV
Exercici Terapèutic Cognoscitiu (ETC)
Tema 11.- Principis bàsics de l’ETC |
Continguts:
Definició Teoria Neurocognitiva
Processos cognitius
Principis bàsics de l’ ETC:
Recuperació com a moviment
Moviment com a coneixement
Cos com a superfície receptora
|
Tema 12. Interpretació de la patologia segons l’ETC |
Continguts:
Específic motor:
Reacció anormal a l’ estirament
Irradiació anormal
Dèficit de reclutament d’unitats motores
Exercicis segons l’específic motor
Sistema funcional de la manipulació prensió
Sistema funcional de la deambulació
Sistema funcional del tronc
|
Tema 13. Avaluació del pacient segons l’ETC |
Continguts:
Historia de fisioteràpia
Observació del pacient
Elements predictius
Recorregut de fisioteràpia
Perfil del pacient
|
Tema 14.- Imatge motora i concepte d’apràxia |
Continguts:
La imatge motora com a instrument terapèutic segons l’ ETC
Definició d’imatge motora
Diferencies entre imatge motora i visual
Modalitats d’evocació de la imatge motora
Concepte d’ apràxia
Definició
Classificació
Elements a considerar
Tractament
|
Pràctica 13.- Sistema funcional de la manipulació prensió.
|
|
Pràctica 14.- Sistema funcional de la deambulació
|
|
Pràctica 15.- Sistema funcional del tronc |
|
Pràctica16.- Estudi de cassos clínics
|
|
Unitat didàctica V
Sinergies, reflexos i reaccions associades.
Mètode Brunnstrom
Tema 15.- Les sinergies, reflexes i reaccions associades en l’extremitat superior. |
Continguts:
Descripció de les sinergies
Provocació de les sinergies
Descripció dels components de cada una d’elles
|
Tema 16.- Les sinergies, reflexes i reaccions associades en l'extremitat inferior. |
Continguts:
Descripció de les sinergies
Provocació de les sinergies
Descripció dels components de cada una d’elles |
Pràctica 17.- Representació de les sinèrgies de membre superior i inferior. Aplicació de tècniques de provocació. |
|
Pràctica 18, 19.- Estudi de cassos clínics |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
16 |
24 |
40 |
Pràctiques a laboratoris |
|
38 |
19 |
57 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
2 |
48 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En aquesta sessió s’explicarà la planificació, les metodologies de l’assignatura, i l'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació teòrica per part del professor del tema pertinent.
S’utilitzaran mitjans audiovisuals: Power Point, vídeos, altres.
|
Pràctiques a laboratoris |
Es faran a l’aula practica, el professor farà una introducció de la tècnica que s’estudia, i els alumnes repartits en grups de dos la posaran en practica, sen supervisats en tot moment per el professor.
L’assistència a les pràctiques serà obligatòria, havent d’estar justificades las absències. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Cada professor de l’assignatura en funció del tema impartit, presentarà un supòsit pràctic que l’alumne haurà de resoldre en forma de tasca al moodle. |
Atenció personalitzada |
Es farà un seguiment individualitzat de l’alumne mitjançant tutories, amb els diferents professors de l’assignatura, per avaluar l’assoliment dels objectius d’aprenentatge. |
Descripció |
L’alumne podrà disposarà de tutories a hores concertades amb els diferents professors de l’assignatura.
Durant les practiques a l’aula d’habilitats l’alumne estarà constantment supervisat per el professor que imparteix aquella activitat.
La resolució de problemes anirà totalment lligada amb una interrelació amb el professor, sigui via correu, moodle, o directa fins a la presentació dels treballs.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Examen pràctic de les tècniques estudiades a l’aula d’habilitats |
50% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Resolució de qüestionaris en el modle.
Avaluació amb arrodoneix a l’alça, o 0,5 punts |
|
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els continguts exposats en les sessions magistrals |
50 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura s'ha d'aprovar amb nota de cinc, cada un dels exàmens teòric i pràctic. Si l'alumne no supera la primera convocatòria, tindrà opció a una segona convocatòria amb les mateixes característiques.
|
Bàsica |
Bobath, B, Hemiplejía del adulto, última edició disponible, Panamericana
Paeth, B, Experiencias en el concepto Bobath, última edició disponible, Panamericana
Carr,J. Shepherd, R., Rehabilitación de pacientes en el Ictus, última edició disponible, Elsevier
Davies, P., Pasos a seguir. Tratamiento integrado de pacientes con hemipljía, última edició disponible, Panamericana
Perfetti, C, Ejercicio terapéutico cognoscitivo para la reducación del hemipléjico adulto., última edició disponible, Edikamed
Viel, E, El método Kabat. Facilitación Neuromuscular Propioceptiva, última edició disponible, Masson
Voss DE, Ionta MK, MyersBJ, Facilitación Neuromuscular Propioceptiva. Patrones y técnicas., última edició disponible, Panamericana
Adler SS, Beckers D, Buck M. , La facilitación Neuromuscular Propioceptiva en la práctica. Guía ilustrada., última edició disponible, Panamericana
? Fernández Domene, A i Lozano Celma, C, Drenaje linfático Manual, última edició disponible, Ed. Nueva Estética
Ferrandez, J-C. , El Sistema Linfático: Historia, iconografía e implicaciones fisioterapéuticas, última edició disponible, Panamericana
Ferrandez, J-C, Reducación de los edemas de los miembros inferiores, última edició disponible, Masson
Ferrandez, J-C. Et Serin Daniel, Réeducation et cancer du sein , última edició disponible, Masson
Leduc, Albert i Leduc, Olivier, Drenaje linfático. Teoría y práctica, última edició disponible, Masson
Salvat, Isabel y Torres, María, Guia de Masoterapia para Fisioterapeutas, última edició disponible, Panamericana
Busquet, L, Las cadenas musculares: Tronco y columna cervical. Tomo I, última edició disponible, Paidotribo
Busquet, L, Las cadenas musculares: lordosis, cifosis, escoliosis y deformaciones torácicas. Tomo II., última edició disponible, Paidotribo
Busquet, L, Las cadenas musculares: la pubalgia. Tomo III, última edició disponible, Paidotribo
Busquet, L, Las cadenas musculares: miembros inferiores. Tomo IV, última edició disponible, Paidotribo
|
|
Complementària |
Busquet, L, Las cadenas musculares: tratamiento del cráneo. Tomo V, última edició disponible, Paidotribo
Busquet, L, . Las cadenas musculares: la cadena visceral. Tomo VI, última edició disponible, Paidotribo
Denys-Struyff, G, El manual del Mezierista. Tomo I, última edició disponible, Paidotribo
Denys-Struyff, G, El manual del Mezierista. Tomo II, última edició disponible, Paidotribo
Souchard, Ph, Principios de la rehabilitación postural global, última edició disponible, Paidotribo
Guyton, Arthur, Tratado de Fisiología Médica, última edició disponible, McGraw-Hill
, El Linfedema. XIV Jornadas de Fisioterapia. Libro de Ponencias, , EUF ONCE 2004 Madrid
, Dreinage Lymphatique. Méthode Leduc., ,
Dr. Vodder Schule., o Drenaje Linfático Manual. Técnica básica. , ,
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PATOLOGIA MÈDICA/14214107 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214119 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA II/14214120 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|