IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) NUTRICIÓ I ACTIVITAT FÍSICA Code 14214221
Study programme
Grau en Fisioteràpia (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinator
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
BULLÓ BONET, MÒNICA
E-mail monica.bullo@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
melina.rojas@urv.cat
Lecturers
BULLÓ BONET, MÒNICA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
ROJAS CRIOLLO, MELINA ISABELLA
Web
General description and relevant information

En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A2 Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
 A3 Discutir els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A2 Comprendre i verificar els mecanismes de la pressió arterial i l'activitat elèctrica del cor; contribuint així a l'aprenentatge del sistema circulatori com a element de distribució entre tots els sistemes i aparells del cos
Explicar i evidenciar com una correcta dinàmica ventilatòria i una bona relació entre la ventilació i el flux sanguini contribuiran a l'aportació d'oxigen als teixits
 A3 Conèixer les característiques i funcions del sistema hormonal, així com la seva implicació en la termoregulació
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
CHAPTER I. NUTRITION 1. Energy Requirements in sport
2. Carbohydrates
3. Protein and aminoacids requirements
4. Lipid intake
5. Vitamins and minerals
6. Hydration during sport
7. Timing
CHAPTER II. PHYSIOLOGY Lesson 1: Physical activity, Exercise, and Physical Fitness.

Lesson 2: Exercise Training, Performance, Adaptation Syndrome and workout.

Lesson 3: Muscle Metabolism: oxygen consumption, EPOC, oxygen deficit vs oxygen debt, anaerobic vs aerobic metabolism an dmuscle fatigue.

Lesson 4: Exercise Training: influence of genetics, basic training statements, conditioning for athletes, tapering vs training, training mistakes, overtraining, and injures and endurance training.

Lesson 5: Hematologic adaptations to exercise: hydration status, sports anemia, RBC series, WBC series and hemostasis adaptations.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A2
A3
14 21 35
Pràctiques a laboratoris
A2
A3
12 18 30
Treballs
A2
A3
4 6 10
Atenció personalitzada
0.5 0.25 0.75
 
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A3
2 4 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introduction of the Subject
Sessió Magistral Lectures of the different issues
Pràctiques a laboratoris Laboratory practicals, in groups of 20 people, where a report is required for every 2 students from each practical
Treballs Students will do a previous research at home on the issue of each practical in order to expose and work during it.
Atenció personalitzada Personal attention to the student

Atenció personalitzada
Description
Es concertarà cita mitjançant e-mail amb el professor que imparteix el bloc corresponent de teoria d’aquell capítol. La tutoria es pot realitzar de forma presencial o virtual mitjançant el Teams.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Treballs
A2
A3
Oral presentation and attitude will be evaluated. Activity required. The lack of this activity unables to pass the subject. 15%
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A3
There will be a questionaire where students will have to answer questions about the lessons learned (lectures and practical sessions) 85%
Others  
 
Other comments and second exam session

• "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).

• Si cap estudiant vol millorar la nota en la 2ª convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta a la 2ª convocatòria, perd la nota obtinguda en la 1ª convocatòria. En 2ª convocatòria es seguiran els mateixos criteris que en 1ª convocatòria.

• Les sessions teòriques no són obligatòries però les sessions practiques si són d'assistència obligada. Es pot faltar a una sessió pràctica de forma justificada. Si es falta a més d'una, tot i que estigui justificada, suposarà la no avaluació de la matèria.

• L'examen d'aquesta assignatura es realitzarà en la llengua vehicular d'aquesta assignatura, l'anglès.


Fonts d'informació

Bàsica Mc Ardle, W.; Katch F.I., Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance., 7th Ed. Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health, 2010
Berdanier, L.; Berdanier CD., Case studies in physiology and nutrition., 1st. Ed. CRC Press, 2010
Wilmore, JH., Costill, DL, Kenney, L., Physiology of sport and exercise., 4th ed. Champaign : Human Kinetics, 2008
Burke L., Nutrición en el deporte. Un enfoque práctico., ed. Panamericana, 2009
López Chicharro, J; López Mojares, L.M., Fisiologia clínica del ejercicio, ed. Panamericana, 2008
Mora R., García J., Ortega J.M., Fisiologia del deporte y el ejercicio, ed. Panamericana, 2021
González-Gross, M., Nutrición Deportiva desde la Fisiología a la Práctica, ed. Panamericana, 2020
Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.