Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Composició d'aliments i matèries primeres. |
| A7 |
Bases de l'alimentació saludable. |
| A34 |
Fonaments físics, químics i biològics en ciències dels aliments i la nutrició. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Diferenciar els aliments bàsics i els principals aliments processats en base a la seva composició i característiques nutricionals
| | A7 |
Considerar l’estat actual de la ciència per prendre consciència de la relació entre els aliments i la nutrició
| | A34 |
Diferenciar els aliments bàsics i els principals aliments processats en base a la seva composició i característiques nutricionals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc1. Bromatologia General |
Tema1 Bromatologia. Concepte. Desenvolupament històric. Objecte actual de la Bromatologia. Relació amb altres disciplines.
Tema 2 Aliment. Concept. Classificació. Components nutritius i no nutritius.
Tema 3 Qualitat dels aliments. Concepte. Factors que determinen la qualitat. Control de qualitat.
Tema 4 Alteracions dels aliments. Aliments estables, inestables . Alteració física. Alteració microbiològica. Alteració química i bioquímica.
Tema 5 Additius alimentaris. Concepte. Classificació. Aspectes sanitaris del seu us. Aspectes legals.
Tema 6 Propietats sensorials dels aliments. Concepte. La percepció sensorial. Llindars de percepció. Introducció a l’anàlisi sensorial.
Tema 7 Anàlisi d’aliments. Objectiu dels anàlisis. Presa de mostres i preparació. Tipus d’anàlisis.
|
Bloc 2. Bromatologia Descriptiva |
Tema 8 Carn i derivats. Concepte. Composició i estructura del múscul. Conversió del múscul en carn. Classificació. Qualitat de la carn. Composició química. Valor nutritiu. Classificació de derivats càrnics.
Tema 9 Peixos, mariscs y derivats. Concepte. Classificació. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.
Tema 10 Ous. Concepte. Classificació. Estructura. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.
Tema 11 Llet. Concepte. Classificació. Estructura física de la llet. Composició química. Valor nutritiu. Llet materna. Llet pasteuritzada. Llet esterilitzada. Llet UHT. Llet en pols. Llet condensada i evaporada. Llets fermentades.
Altres derivats làctics: nata, formatge, gelats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Tema 12 Olis i greixos comestibles. Concepte. Classificació. Composició química. Propietats. Valor nutritiu.
Olis y greixos vegetals. Composició química. Característiques. Oli d’oliva: composició química, aspectes nutritius. Altres olis vegetals..
Greixos d’origen animal. Mantega.
Greixos transformats.
Tema 13 Cereals. Concepte. Estructura. Composició química dels grans dels cereals. Valor nutritiu.
Farina i derivats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de la farina. Pa, pastes alimenticies i cereals per l’esmorçar.
Tema 14 Lleguminoses. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Tubèrculs. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Hortalitses. Concept. Classificació. Composició química. Valor nutritiu.
Tema 15 Fruites i derivats. Concept. Classificació. Fruites carnoses. Fruits secs. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de fruites. Sucs. Nectars. Confeccions de fruites.
Tema 16 Condiments i espècies. Concepte. Generalitats. Sal. Vinagre. Altres espècies.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
32 |
72 |
Seminaris |
|
4 |
6 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
20 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels diferents blocs temàtiques de la assignatura i el sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts, amb participació activa de l'alumne |
Seminaris |
Discussió i debat sobre temes d'aliments. Els alumnes presentaran treballs grupals orals. L'assistencia i treball son obligatoris. |
Pràctiques a laboratoris |
Anàlisis d'aliments mitjançant diferents metodes analítics al laboratori. L'assitencia i lliurament de la memoria són obligatoris. |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades amb els alumnes |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L’atenció a l’estudiant es podrà realitzar amb consultes després de cada classe teòrica o
mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament
per correu electrònic (carmen.portillo@urv.cat) o presencialment al despatx 113 de la Facultat d'Enologia, Campus Sescelades, concertant cita previa.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris tindran tasques de presentació oral en grup en castellà o català. L'assistencia a seminaris i treball són obligatoris per aprovar. |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
El conjunt de pràctiques compren un test a l'examen de primera convocatoria i l'avaluació d'un informe sobre les pràctiques. L'assistencia i el informe de pràctiques són obligatoris i necessaris per aprovar. |
25% |
Proves objectives de tipus test |
|
Proves tipus test de recollida d'informació sobre els coneixements adquirits per l'alumne. És necessari tenir al menys un 20% sobre 40% per aprovar. |
40% |
Altres |
|
Preguntes d'autoseguiment a classe. Són preguntes tipo test que es faràn al moodle semanalment en horari de classe de forma optativa per recompensar l'assistencia que serviràn de autoevaluació. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El contingut de classes i pràctiques se impartirà en català i/o castellà. L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria per aprovar l'assignatura així com la presentació de les memòries de pràctiques. Les pràctiques representen el 25% de la nota (15% la memòria de pràctiques i 10% les preguntes de pràctiques tipus test a l'examen de primera convocatòria) L'assistència als seminaris i el treball oral en grup són obligatoris per aprovar l'assignatura. Els seminaris representen el 20% de la nota de l'assignatura. L'examen amb preguntes tipus test sobre el contingut teòric i pràctic de l'assignatura representa un 50% de la nota (10% preguntes de pràctiques i 40% preguntes de teoria). Després de la primera convocatòria es donaran notes finals. A la segona convocatòria es donarà l'oportunitat de tornar a realitzar el examen de preguntes teòriques en cas d'haver suspès o de no haver-se presentat a la primera convocatòria. Per aprovar l'assignatura cal aprovar el treball grupal-seminaris, l'examen teòric i les pràctiques per separat, es a dir, obtenir al menys la meitat de la qualificació màxima a cada apartat (pràctiques, examen teòric i seminaris). Per últim, l'assistència a classes teòriques no és obligatòria però cada setmana es realitzaran test d'auto-seguiment a classe on-line i representarà un 15% de la nota final, amb la qual cosa l'assistència serà recompensada. En resum: Pràctiques (10%preguntes examen 1 conv.+15% memòria pràctiques) + seminaris (20% presentació oral grupal)+ examen teòric (40%) + preguntes autoavaluació a classes teòriques (15%) En aquesta assignatura, la docència de teoria i seminaris serà presencial amb l'horari programat si la situació d'emergència sanitària per la Covid-19 ho permet. En cas que no sigui així, la docència de teoria i de seminaris seria mixta (presencial i a distància, simultàniament) amb horari programat, és a dir, els estudiants es dividiran en dos grups: un grup seguirà la classe a l'aula (presencial) alhora que l'altre grup segueix la classe a distància (on-line). Els dos grups alternaran els modes presencial i on-line en dies establerts. El treball de laboratori serà presencial amb horari programat tenint en compte les limitacions sobrevingudes per la Covid-19 |
Bàsica |
|
- Tratado de nutrición / Gil, Ángel. Médica Panamericana. 3a ed. 2017
https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/1kimsti/alma991002780479706715 - Tablas de composición de alimentos CESNID: Taules de composició d'aliments del CESNID /Cervera, Pilar ; Farran, Andreu ; Zamora-Ros, Raul. 2004 https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003707459706715
- Food microbiology:fundamentals and frontiers / Doyle, MichaelP., Diez-González, Franciso; Hill, Colin. ASM Press, 5a ed., 2019
- https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003412009706715
- Bioactive molecules in food / Mérillon, Jean Michel. Springer, 2019
https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003409699706715 - Alimentos: composición y propiedades / Astiasarán Anchía, Iciar ; Martínez Hernández, J. Alfredo. McGraw-Hill, 2000 https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003309169706715
|
Complementària |
M.C. Portillo, Presentaciones en clase, ,
|
- Dietary patterns, food chemistry and human health. Sharma, Suresh ; Barone, Michele. Springer. 2019
- https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003412009706715
- Principles of Food Chemistry / DeMan, John M.; Finley, John W.; Hurst, W. Jeffrey; Lee, Chang Yong. Springer, 4a ed., 2018
https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/1kimsti/alma991003207289706715 - Mechanism and Theory in Food Chemistry / Wong, Dominic W.S. Springer, 2a ed., 2018
- https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003189469706715
- Novel foods in the European Union / Pisanello, Daniele ; Caruso, Giorgia. Springer, 2018
https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003211859706715 - Food analysis / Nielsen, S. Suzanne. Springer, 5a ed., 2017
https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/1kimsti/alma991002910489706715 - Biochemistry of foods / Eskin, N.A.M. / Elsevier, 3a ed., 2013
https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991002615189706715 - Advances in Food Biochemistry / Fatih Yildiz . CRC Press, 2010
https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/mo99bt/cdi_askewsholts_vlebooks_9781420007695 - Evaluación sensorial de los alimentos / Espinosa Manfugás, Julia. 2007
https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991000565829706715 - Evaluación objetiva de la calidad sensorial de alimentos procesados / Zamora Utset, Esperanza. 2008
(https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/mo99bt/cdi_proquest_ebookcentral_EBC317553 - Food: The chemistry of its components /Coultate, Tom. Royal Society of Chemistry, 2001
https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/mo99bt/cdi_askewsholts_vlebooks_9781847550903
|
Assignatures que en continuen el temari |
CIÈNCIA I TECNOLOGIA DELS ALIMENTS/14224102 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14224001 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|