IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) NUTRITION AND PHYSICAL ACTIVITY Code 14224207
Study programme
Bachelor's Degree in Human Nutrition and Dietetics (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional 1Q
Language
Anglès
Department Biochemistry and Biotechnology
Basic Medical Sciences
Coordinator
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
BULLÓ BONET, MÒNICA
E-mail monica.bullo@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
melina.rojas@urv.cat
Lecturers
BULLÓ BONET, MÒNICA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
ROJAS CRIOLLO, MELINA ISABELLA
Web
General description and relevant information <div><br&gt;<p><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p><br /></br&gt;<p> Physiological mechanisms underlying nutrition and physical activity. Macronutrients in physical activity. Vitamins, minerals and trace elements. Hydration in physical activity. Dietary suplements, ergogenic drugs and doping. </p>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Nutrició humana
 A3 Estructura i funció del cos humà.
 A8 Dietètica.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
 A3 Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i comprendre com afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida
 A8 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
 A17 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
CHAPTER I. NUTRITION 1. Energy Requirements in sport
2. Carbohydrates
3. Protein and aminoacids requirements
4. Lipid intake
5. Vitamins and minerals
6. Hydration during sport
7. Timing
CHAPTER II. PHYSIOLOGY Lesson 1: Physical activity, Exercise, and Physical Fitness.

Lesson 2: Exercise Training, Performance, Adaptation Syndrome and workout.

Lesson 3: Muscle Metabolism: oxygen consumption, EPOC, oxygen deficit vs oxygen debt, anaerobic vs aerobic metabolism an dmuscle fatigue.

Lesson 4: Exercise Training: influence of genetics, basic training statements, conditioning for athletes, tapering vs training, training mistakes, overtraining, and injures and endurance training.

Lesson 5: Hematologic adaptations to exercise: hydration status, sports anemia, RBC series, WBC series and hemostasis adaptations.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
0.5 0 0.5
Lecture
A1
A3
A8
14 21 35
Laboratory practicals
A1
A3
A8
A17
12 18 30
Assignments
A17
4 6 10
Personal attention
0.5 0.25 0.75
 
Short-answer objective tests
A1
A3
A8
A17
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introduction of the Subject
Lecture Lectures of the different issues
Laboratory practicals Laboratory practicals, in groups of 20 people, where a report is required for every 2 students from each practical
Assignments Students will do a previous research at home on the issue of each practical in order to expose and work during it.
Personal attention Personal attention to the student

Personalized attention
Description
Es concertarà cita mitjançant e-mail amb el professor que imparteix el bloc corresponent de teoria d’aquell capítol. La tutoria es pot realitzar de forma presencial o virtual mitjançant el Teams.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A17
Oral presentation and attitude will be evaluated. Activity required. The lack of this activity unables to pass the subject. 15%
Short-answer objective tests
A1
A3
A8
A17
There will be a questionaire where students will have to answer questions about the lessons learned (lectures and practical sessions) 85%
Others  
 
Other comments and second exam session

  • "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).
  • Si cap estudiant vol millorar la nota en la 2ª convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta a la 2ª convocatòria, perd la nota obtinguda en la 1ª convocatòria. En 2ª convocatòria es seguiran els mateixos criteris que en 1ª convocatòria.
  • Les sessions teòriques no són obligatòries però les sessions practiques si són d'assistència obligada. Es pot faltar a una sessió pràctica de forma justificada. Si es falta a més d'una, tot i que estigui justificada, suposarà la no avaluació de la matèria.
  • L'examen d'aquesta assignatura es realitzarà en la llengua vehicular d'aquesta assignatura, l'anglès.

  • Sources of information

    Basic Mc Ardle, W.; Katch F.I., Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance., 7th Ed. Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health, 2010
    Berdanier, L.; Berdanier CD., Case studies in physiology and nutrition., 1st. Ed. CRC Press, 2010
    Wilmore, JH., Costill, DL, Kenney, L., Physiology of sport and exercise., 4th ed. Champaign : Human Kinetics, 2008
    Burke L., Nutrición en el deporte. Un enfoque práctico, ed. Panamericana, 2009
    López Chicharro, J; López Mojares, L.M., Fisiologia clínica del ejercicio, ed. Panamericana, 2008
    Mora R., García J., Ortega J.M., Fisiologia del deporte y el ejercicio, ed. Panamericana, 2021
    González-Gross, M., Nutrición Deportiva desde la Fisiología a la Práctica, ed. Panamericana, 2020
    Complementary

    Recommendations


    (*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.